Objective: This study was conducted to evaluate the opinions of the midwife students personal development trends and social support perception.
Methods: This cross-sectional study was conducted with 360 midwife students who studied in 2019 in the Faculty of Health Sciences at Ege University attended to this cross-sectional analytical research The data has been gathered with a survey form which includes students sociodemographic features, ‘Personal development trend scale’ (PGIS-II) and ‘Multi Dimensional Social Support Perception Scale’(MSPSS). Frequency, percentage, minimum, maximum and median values, which are descriptive statistics, were used in the analysis of the data. The suitability of the data to normal distribution was evaluated by Kolmogorov-Smirnov analysis. Since the scales used did not show normal distribution, nonparametric tests were used in statistical evaluations.
Results: The avarage age of the students who attended the research is 20.78±1.9 (min:18-max:37). The students avarage PGIS point is 14.88±2.5 (min:6.25-max:20.0), while the avarage MSPSS point is 68.40±13.9 (min:17-max:84). Students receive the most social support from their families and their perceptions of social support are high in general. Students' personal development orientations are also at a good level and the scores obtained from the readiness for change sub-dimension are higher than the other sub-dimensions.
Conclusion: As a result, it has been understood that research groups social support perception is high and their personal development trends may change according to some of their features.
Amaç: Bu çalışma ebelik öğrencilerinin kişisel gelişim yönelimleri ve sosyal destek algılarını incelemek üzere yapılmıştır.
Yöntem: Kesitsel analitik tipte olan araştırmanın katılımcıları Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümünde, 2019 senesinde eğitimi devam eden 360 öğrencidir. Veriler katılımcıların sosyo-demografik değişkenlerinin yer aldığı anket formu, ‘Kişisel Gelişim Yönelimi Ölçeği-II’ (KGYÖ-II) ve ‘Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek AlgısıÖlçeği (ÇBASDÖ)’ ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerden olan frekans, yüzde, minimum, maksimum ve median değerleri kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov-Smirnov analizi ile değerlendirilmiştir. Normal dağılım göstermediği tespit edilen ölçeklerin istatistik analizinde nonparametrik analiz yöntemleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.78±1.9’dur. Öğrencilerin KGYÖ-II puan ortalaması 14.88±2.5 ÇBASDÖ puan ortalaması 68.40±13.9’dur. Öğrenciler en fazla sosyal desteği ailelerinden almaktadır ve genel olarak sosyal destek algıları yüksektir. Öğrencilerin kişisel gelişim yönelimleri de iyi düzeydedir ve değişime hazır olma alt boyutundan alınan puan diğer alt boyutlara göre daha yüksektir.
Sonuç: Katılımcıların sosyal destek algılarının yüksek düzeyde olduğu ve kişisel gelişim yönelimlerinin bazı özellikler açısından farklılık gösterdiği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.