Research Article
BibTex RIS Cite

Doğuma Hazırlık Eğitiminin Kadınların Doğum Şekli ve Doğuma İlişkin Görüşlerine Etkisi

Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 453 - 466, 30.09.2022
https://doi.org/10.46237/amusbfd.1061949

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı doğuma hazırlık eğitiminin kadınların doğum şekli ve doğuma ilişkin görüşlerine etkisinin incelenmesidir.
Yöntem: Bu çalışma vaka-kontrol tasarımında, Mayıs 2019–Aralık 2020 tarihlerinde, bir devlet hastanesinde doğum öncesi bakım hizmeti almak üzere bulunan ve gelişigüzel örnekleme yöntemi ile belirlenen 100 (Eğitim: 50 ve Kontrol: 50) kadın ile yürütülmüştür. Veriler Tanıtıcı Bilgi ve Doğum şekli ve Görüş Belirleme Formları ile toplanmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler ki-kare testi, t-testi, yüzdeler arası fark ve lojistik regresyon ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmada eğitim ve kontrol gruplarının istatistiksel olarak benzer şekilde vajinal doğum yaptıkları (%28.0 ve %46.0; χ²= 3.475; p= 0.062) ve isteğe bağlı sezaryen oldukları (%13.9 ve %33.3; χ²= 3.375; p= 0.066) bulunmuştur. Katkıda bulunan değişkenlerin etkisi sabit tutulduğunda, eğitim sınıflarına katılmanın vajinal doğumları 1.8 kat artırdığı (OR=1.833; %95 CI= 0.724-4.641), ancak bu sonucun istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır. Eğitim grubunun daha fazla oranda (%12.0’ye karşı %0.0) psiko-sosyal destek alabildikleri ve bu farkın anlamlı olduğu belirlenmiştir (t= 2.53, p<0.05). Her iki gruptaki kadınlar benzer şekilde anne-bebek etkileşimi (%26.0), anne sütü ile besleme/emzirme başarısı (%46.0), fiziksel rahatlık (%18.0), rahat hareket edebilme/çabuk ayağa kalma (%16.0), kontraksiyonlar ile baş edebilme/doğumu yönetebilme (%18.0) ve bebek bakımını yapabilme (%4.0) konularında olumlu deneyime sahiptiler. Yine her iki gruptaki kadınlar benzer şekilde fiziksel rahatsızlık (%66.0), emzirme başarısızlığı/sorun yaşama (%20.0), korku/endişe (%6.0), doğumda kontrol kaybı (%4.0) ve acil sezaryen (%4.0) hakkında olumsuz deneyim bildirmişlerdir.
Sonuç: Bu çalışmada doğuma hazırlık sınıfının doğum şeklini etkilemediği, psiko-sosyal destek alımını artırdığı ve fiziksel deneyimleri etkilemediği sonuçları elde edilmiştir.

Supporting Institution

Çalışma için herhangi bir yerden maddi destek alınmamış ve çalışmanın giderleri araştırmacılar tarafından karşılanmıştır.

Project Number

YOK

Thanks

Çalışmamıza katılan kadınlara ve araştırmanın yürütüldüğü kurum çalışan ve yöneticilerine teşekkür ederiz.

References

  • 1. Ferguson, S., Davis, D., & Browne, J. (2013). Does antenatal education affect labour and birth? A structured review of the literatüre. Women Birth, 26(1), e5-8.
  • 2. Demirci, H., & Şimşek, H. N. (2018). Effects of prenatal education on fear of childbirth. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 3(1), 48-56.
  • 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Gebe Okulu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı, Doğuma Hazırlık ve Danışmanlık Merkezleri Genelgesi. 2018/23. https://shgmsmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/27398/0/usul-ve-esaslarpdf.pdf (Erişim Tarihi: 02 Ekim 2018)
  • 4. Ricchi, A., La Corte, S., Molinazzi, M. T., Messina, M. P., Banchelli, F., & Neri, I. (2020). Study of childbirth education classes and evaluation of their effectiveness. La Clinica Terapeutica, 1(171), 78.
  • 5. Munkhondya, B. M., Munkhondya, T. E., Chirwa, E., & Wang, H. (2020). Efficacy of companion-integrated childbirth preparation for childbirth fear, self-efficacy, and maternal support in primigravid women in Malawi. BMC Pregnancy Childbirth, 20(48), 1-12.
  • 6. Buran, G., Olgaç, Z., & Karaçam, Z. (2020). Doğuma hazırlık sınıflarının kadınların doğum şekli, korkusu ve deneyimine etkisi: Sistematik derleme. Life Sciences, 15(4), 41-54.
  • 7. Brixval, C. S., Axelsen, S. F., Lauemøller, S. G., Andersen, S. K., Due, P., & Koushede, V. (2015). The effect of antenatal education in small classes on obstetric and psycho-social outcomes-a systematic review. Syst Rev, 4(1), 1-9.
  • 8. Afshar, Y., Wang, E. T., Mei, J., Esakoff, T. F., Pisarska, M. D., & Gregory, K. D. (2017). Childbirth education class and birth plans are associated with a vaginal delivery. Birth, 44(1), 29-34.
  • 9. Lamaze International. (2021). Lamaze learning modules http://www.lamaze.org/EducationCenter/LamazeLearningModules/tabid/887/Default.aspx
  • 10. Hollins Martin, C. J., & Robb, Y. (2013). Women's views about the importance of education in preparation for childbirth. Nurse Educ Pract, 13, 512-518.
  • 11. Subaşı, B., Özcan, H., Pekçetin, S., Göker, B., & Tunç, S. (2013). Doğum eğitiminin doğum kaygısı ve korkusu üzerine etkisi. Selçuk Tıp Dergisi, 29, 165-167.
  • 12. Kızılırmak, A., & Başer, M. (2016). The effect of education given to primigravida women on fear of childbirth. Appl Nurs Res, 29, 19-24.
  • 13. Serçekuş, P., & Başkale, H. (2016). Effects of antenatal education on fear of childbirth, maternal self-efficacy and parental attachment. Midwifery, 34, 166-72.
  • 14. Haapio, S., Kaunonen, M., Arffman, M., & Åstedt‐Kurki, P. (2017). Effects of extended childbirth education by midwives on the childbirth fear of first‐time mothers: An RCT. Scand J Caring Sci, 31(2), 293-301.
  • 15. Akın, B., Yeşil, Y., Yücel, U., & Boyacı, B. (2018). Doğum öncesi eğitim sınıflarında verilen eğitimin gebelerin doğum korku düzeyi üzerine etkisi. Life Sciences, 13(2), 11-20.
  • 16. Ketema, D. B., Leshargie, C. T., Kibret, G. D., Assemie, M. A., Petrucka, P., & Alebel, A. (2020). Effects of maternal education on birth preparedness and complication readiness among Ethiopian pregnant women: A systematic review and meta-analysis. BMC Pregnancy Childbirth, 20(1), 1-9.
  • 17. Esencan, Y. T., Karabulut, Ö., Yıldırım, D. A., Abbasoğlu, E. D., Külek, H., Şimşek, Ç., et al. (2018). Doğuma hazırlık eğitimi alan gebelerin doğum şekli, ilk emzirme zamanı ve ten tene temas tercihleri. FNJN, 26 (1), 31- 43.
  • 18. Gönenç, M. İ., & Çalbayram, Ç. N. (2017). Gebelerin, gebe okulu programı hakkındaki görüşleri ve eğitim sonrası deneyimleri. Journal of Human Sciences, 14(2), 1609-1620.
  • 19. Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık ve Mimarlık eğitim programlarının asgari eğitim koşullarının belirlenmesine dair yönetmelik. Resmi Gazete Tarih: 02.02.2008, Sayı: 26775.
  • 20. Sağlık meslek mensupları ile sağlık hizmetlerinde çalışan diğer meslek mensuplarının iş ve görev tanımlarına dair yönetmelik. Resmî Gazete Tarih: 22.05.2014, Sayı: 29007.
  • 21. International Confederation of Midwives Council. (2017). ICM international definition of the midwife
  • http://internationalmidwives.org/assets/uploads/documents/CoreDocuments/ENG%20Definition_of_the_Midwife%202017.pdf (Erişim Tarihi: 13.01.2021).
  • 22. Türkiye İstatistik Kurumu. Doğum istatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Search/ Search?text=do%C4%9Fum&dil=1.
  • 23. Sağlık Bakanlığı. Sağlık göstergeleri. https://sbsgm.saglik.gov.tr/Eklenti/39024/0/ haber-bulteni-2019pdf.pdf.
  • 24. Şenoğlu, A., Öztürk, M., & Karaçam, Z. (2021). Cesarean section rates and indications in Turkey: A systematic review and meta-analysis. AJRNH, 4(4),31-57.
  • 25. Gluck, O., Pinchas‐Cohen, T., Hiaev, Z., Rubinstein, H., Bar, J., & Kovo, M. (2020). The impact of childbirth education classes on delivery outcome. Int J Gynecol Obstet, 148(3), 300-304.
  • 26. Yılmaz, E. (2019). Antenatal gebe eğitiminin doğum ve doğum sonrası dönem üzerine etkileri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 27. Özsoy, S., & Özsoy, G. (2013). Eğitim araştırmalarında etki büyüklüğü raporlanması. Elementary Education Online, 12(2), 334‐346.
  • 28. Keskin, B. (2020). İstatistiksel güç bir araştırmanın sonuçlarına etki eder mi? Örneklem büyüklüğüne nasıl karar verilmeli? Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Armağan Sayısı), 157-174
  • 29. Güneş, G., & Karaçam, Z. (2018). Doğum sonu dönemdeki kadınların vajinal muayene deneyimleri: Nitel bir araştırma. DEUHFED, 11(2), 87-95.
  • 30. Göktuğ Kadıoğlu, B., Çınar Tanrıverdi, E., & Göktürk E. B. (2019). Doğuma hazırlık eğitiminin lohusaların duygu durumuna etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(3), 189-195.

The Effects of Birth Preparation Education on Women's Delivery Type and Views about Birth

Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 453 - 466, 30.09.2022
https://doi.org/10.46237/amusbfd.1061949

Abstract

Objective: To examine the effects of birth preparation education on women's and delivery type views about birth.
Method: This study was conducted in a case-control design with 100 (Education: 50 and Control: 50) women who were selected by convenience sampling method, who were in a state hospital to receive prenatal care between May 2019 and December 2020.
Results: It was found that the education and control groups had statistically similar vaginal delivery (28.0% and 46.0%) (χ²= 3.475; p= 0.062) and voluntary caesarean section (13.9% vs. 33.3%; χ²= 3.375; p= 0.066) rates. When the effect of contributing variables was kept constant, it was found that participation in prenatal education classes increased vaginal deliveries 1.8 times (OR= 1.833; 95% CI= 0.724-4.641), but this result was not statistically significant (p> 0.05). It was determined that women in the education group received more psycho-social support (12.0% versus 0.0%) compared to the control group and these differences were statistically significant (t= 2.53, p <0.05). Similarly, effects on mother-baby interaction (26.0%), breast feeding / breastfeeding success (46.0%), physical comfort (18.0%), ability to move freely / stand up quickly (16.0%), and cope with contractions were reported. They were found to be similar in terms of their positive experiences in managing the birth (18.0%) and being able to care for the baby (4.0%).
Conclusion: In this study, it was found that the birth preparation class did not affect delivery type, increased psycho-social support intake and did not affect physical experiences.

Project Number

YOK

References

  • 1. Ferguson, S., Davis, D., & Browne, J. (2013). Does antenatal education affect labour and birth? A structured review of the literatüre. Women Birth, 26(1), e5-8.
  • 2. Demirci, H., & Şimşek, H. N. (2018). Effects of prenatal education on fear of childbirth. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 3(1), 48-56.
  • 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Gebe Okulu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı, Doğuma Hazırlık ve Danışmanlık Merkezleri Genelgesi. 2018/23. https://shgmsmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/27398/0/usul-ve-esaslarpdf.pdf (Erişim Tarihi: 02 Ekim 2018)
  • 4. Ricchi, A., La Corte, S., Molinazzi, M. T., Messina, M. P., Banchelli, F., & Neri, I. (2020). Study of childbirth education classes and evaluation of their effectiveness. La Clinica Terapeutica, 1(171), 78.
  • 5. Munkhondya, B. M., Munkhondya, T. E., Chirwa, E., & Wang, H. (2020). Efficacy of companion-integrated childbirth preparation for childbirth fear, self-efficacy, and maternal support in primigravid women in Malawi. BMC Pregnancy Childbirth, 20(48), 1-12.
  • 6. Buran, G., Olgaç, Z., & Karaçam, Z. (2020). Doğuma hazırlık sınıflarının kadınların doğum şekli, korkusu ve deneyimine etkisi: Sistematik derleme. Life Sciences, 15(4), 41-54.
  • 7. Brixval, C. S., Axelsen, S. F., Lauemøller, S. G., Andersen, S. K., Due, P., & Koushede, V. (2015). The effect of antenatal education in small classes on obstetric and psycho-social outcomes-a systematic review. Syst Rev, 4(1), 1-9.
  • 8. Afshar, Y., Wang, E. T., Mei, J., Esakoff, T. F., Pisarska, M. D., & Gregory, K. D. (2017). Childbirth education class and birth plans are associated with a vaginal delivery. Birth, 44(1), 29-34.
  • 9. Lamaze International. (2021). Lamaze learning modules http://www.lamaze.org/EducationCenter/LamazeLearningModules/tabid/887/Default.aspx
  • 10. Hollins Martin, C. J., & Robb, Y. (2013). Women's views about the importance of education in preparation for childbirth. Nurse Educ Pract, 13, 512-518.
  • 11. Subaşı, B., Özcan, H., Pekçetin, S., Göker, B., & Tunç, S. (2013). Doğum eğitiminin doğum kaygısı ve korkusu üzerine etkisi. Selçuk Tıp Dergisi, 29, 165-167.
  • 12. Kızılırmak, A., & Başer, M. (2016). The effect of education given to primigravida women on fear of childbirth. Appl Nurs Res, 29, 19-24.
  • 13. Serçekuş, P., & Başkale, H. (2016). Effects of antenatal education on fear of childbirth, maternal self-efficacy and parental attachment. Midwifery, 34, 166-72.
  • 14. Haapio, S., Kaunonen, M., Arffman, M., & Åstedt‐Kurki, P. (2017). Effects of extended childbirth education by midwives on the childbirth fear of first‐time mothers: An RCT. Scand J Caring Sci, 31(2), 293-301.
  • 15. Akın, B., Yeşil, Y., Yücel, U., & Boyacı, B. (2018). Doğum öncesi eğitim sınıflarında verilen eğitimin gebelerin doğum korku düzeyi üzerine etkisi. Life Sciences, 13(2), 11-20.
  • 16. Ketema, D. B., Leshargie, C. T., Kibret, G. D., Assemie, M. A., Petrucka, P., & Alebel, A. (2020). Effects of maternal education on birth preparedness and complication readiness among Ethiopian pregnant women: A systematic review and meta-analysis. BMC Pregnancy Childbirth, 20(1), 1-9.
  • 17. Esencan, Y. T., Karabulut, Ö., Yıldırım, D. A., Abbasoğlu, E. D., Külek, H., Şimşek, Ç., et al. (2018). Doğuma hazırlık eğitimi alan gebelerin doğum şekli, ilk emzirme zamanı ve ten tene temas tercihleri. FNJN, 26 (1), 31- 43.
  • 18. Gönenç, M. İ., & Çalbayram, Ç. N. (2017). Gebelerin, gebe okulu programı hakkındaki görüşleri ve eğitim sonrası deneyimleri. Journal of Human Sciences, 14(2), 1609-1620.
  • 19. Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık ve Mimarlık eğitim programlarının asgari eğitim koşullarının belirlenmesine dair yönetmelik. Resmi Gazete Tarih: 02.02.2008, Sayı: 26775.
  • 20. Sağlık meslek mensupları ile sağlık hizmetlerinde çalışan diğer meslek mensuplarının iş ve görev tanımlarına dair yönetmelik. Resmî Gazete Tarih: 22.05.2014, Sayı: 29007.
  • 21. International Confederation of Midwives Council. (2017). ICM international definition of the midwife
  • http://internationalmidwives.org/assets/uploads/documents/CoreDocuments/ENG%20Definition_of_the_Midwife%202017.pdf (Erişim Tarihi: 13.01.2021).
  • 22. Türkiye İstatistik Kurumu. Doğum istatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Search/ Search?text=do%C4%9Fum&dil=1.
  • 23. Sağlık Bakanlığı. Sağlık göstergeleri. https://sbsgm.saglik.gov.tr/Eklenti/39024/0/ haber-bulteni-2019pdf.pdf.
  • 24. Şenoğlu, A., Öztürk, M., & Karaçam, Z. (2021). Cesarean section rates and indications in Turkey: A systematic review and meta-analysis. AJRNH, 4(4),31-57.
  • 25. Gluck, O., Pinchas‐Cohen, T., Hiaev, Z., Rubinstein, H., Bar, J., & Kovo, M. (2020). The impact of childbirth education classes on delivery outcome. Int J Gynecol Obstet, 148(3), 300-304.
  • 26. Yılmaz, E. (2019). Antenatal gebe eğitiminin doğum ve doğum sonrası dönem üzerine etkileri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 27. Özsoy, S., & Özsoy, G. (2013). Eğitim araştırmalarında etki büyüklüğü raporlanması. Elementary Education Online, 12(2), 334‐346.
  • 28. Keskin, B. (2020). İstatistiksel güç bir araştırmanın sonuçlarına etki eder mi? Örneklem büyüklüğüne nasıl karar verilmeli? Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Armağan Sayısı), 157-174
  • 29. Güneş, G., & Karaçam, Z. (2018). Doğum sonu dönemdeki kadınların vajinal muayene deneyimleri: Nitel bir araştırma. DEUHFED, 11(2), 87-95.
  • 30. Göktuğ Kadıoğlu, B., Çınar Tanrıverdi, E., & Göktürk E. B. (2019). Doğuma hazırlık eğitiminin lohusaların duygu durumuna etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(3), 189-195.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Yasemin Uğuz This is me 0000-0002-2149-6573

Zekiye Karaçam 0000-0002-0419-8961

Project Number YOK
Publication Date September 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Uğuz, Y., & Karaçam, Z. (2022). Doğuma Hazırlık Eğitiminin Kadınların Doğum Şekli ve Doğuma İlişkin Görüşlerine Etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(3), 453-466. https://doi.org/10.46237/amusbfd.1061949