Amaç: Bu çalışmanın amacı doğuma hazırlık eğitiminin kadınların doğum şekli ve doğuma ilişkin görüşlerine etkisinin incelenmesidir.
Yöntem: Bu çalışma vaka-kontrol tasarımında, Mayıs 2019–Aralık 2020 tarihlerinde, bir devlet hastanesinde doğum öncesi bakım hizmeti almak üzere bulunan ve gelişigüzel örnekleme yöntemi ile belirlenen 100 (Eğitim: 50 ve Kontrol: 50) kadın ile yürütülmüştür. Veriler Tanıtıcı Bilgi ve Doğum şekli ve Görüş Belirleme Formları ile toplanmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler ki-kare testi, t-testi, yüzdeler arası fark ve lojistik regresyon ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmada eğitim ve kontrol gruplarının istatistiksel olarak benzer şekilde vajinal doğum yaptıkları (%28.0 ve %46.0; χ²= 3.475; p= 0.062) ve isteğe bağlı sezaryen oldukları (%13.9 ve %33.3; χ²= 3.375; p= 0.066) bulunmuştur. Katkıda bulunan değişkenlerin etkisi sabit tutulduğunda, eğitim sınıflarına katılmanın vajinal doğumları 1.8 kat artırdığı (OR=1.833; %95 CI= 0.724-4.641), ancak bu sonucun istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır. Eğitim grubunun daha fazla oranda (%12.0’ye karşı %0.0) psiko-sosyal destek alabildikleri ve bu farkın anlamlı olduğu belirlenmiştir (t= 2.53, p<0.05). Her iki gruptaki kadınlar benzer şekilde anne-bebek etkileşimi (%26.0), anne sütü ile besleme/emzirme başarısı (%46.0), fiziksel rahatlık (%18.0), rahat hareket edebilme/çabuk ayağa kalma (%16.0), kontraksiyonlar ile baş edebilme/doğumu yönetebilme (%18.0) ve bebek bakımını yapabilme (%4.0) konularında olumlu deneyime sahiptiler. Yine her iki gruptaki kadınlar benzer şekilde fiziksel rahatsızlık (%66.0), emzirme başarısızlığı/sorun yaşama (%20.0), korku/endişe (%6.0), doğumda kontrol kaybı (%4.0) ve acil sezaryen (%4.0) hakkında olumsuz deneyim bildirmişlerdir.
Sonuç: Bu çalışmada doğuma hazırlık sınıfının doğum şeklini etkilemediği, psiko-sosyal destek alımını artırdığı ve fiziksel deneyimleri etkilemediği sonuçları elde edilmiştir.
Çalışma için herhangi bir yerden maddi destek alınmamış ve çalışmanın giderleri araştırmacılar tarafından karşılanmıştır.
YOK
Çalışmamıza katılan kadınlara ve araştırmanın yürütüldüğü kurum çalışan ve yöneticilerine teşekkür ederiz.
Objective: To examine the effects of birth preparation education on women's and delivery type views about birth.
Method: This study was conducted in a case-control design with 100 (Education: 50 and Control: 50) women who were selected by convenience sampling method, who were in a state hospital to receive prenatal care between May 2019 and December 2020.
Results: It was found that the education and control groups had statistically similar vaginal delivery (28.0% and 46.0%) (χ²= 3.475; p= 0.062) and voluntary caesarean section (13.9% vs. 33.3%; χ²= 3.375; p= 0.066) rates. When the effect of contributing variables was kept constant, it was found that participation in prenatal education classes increased vaginal deliveries 1.8 times (OR= 1.833; 95% CI= 0.724-4.641), but this result was not statistically significant (p> 0.05). It was determined that women in the education group received more psycho-social support (12.0% versus 0.0%) compared to the control group and these differences were statistically significant (t= 2.53, p <0.05). Similarly, effects on mother-baby interaction (26.0%), breast feeding / breastfeeding success (46.0%), physical comfort (18.0%), ability to move freely / stand up quickly (16.0%), and cope with contractions were reported. They were found to be similar in terms of their positive experiences in managing the birth (18.0%) and being able to care for the baby (4.0%).
Conclusion: In this study, it was found that the birth preparation class did not affect delivery type, increased psycho-social support intake and did not affect physical experiences.
YOK
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Publication Date | September 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.