Amaç: Dahiliye kliniklerinde klinik uygulama yapan son sınıf öğrencilerinin klinik performans yeterlilikleri ile bakım veren rollerine yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemekti.
Yöntem: Mart-Haziran 2022 tarihleri arasında 148 hemşirelik son sınıf öğrencisi ile kesitsel ve korelasyonel bir çalışma yapılmıştır. Veriler, Orem’in Öz Bakım Modeline dayalı İç Hastalıkları Hemşireliği Klinik Uygulaması Bakım Planı Formu, Eğitici Değerlendirme Formu, Klinik Performansta Öz Yeterlilik Ölçeği ve Hemşirelerin Bakım Verme Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ölçek puanları arasındaki ilişkinin varlığını değerlendirmek için Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Değişkenler çoklu doğrusal regresyon analizi ile incelenmiştir.
Bulgular: Ölçeklerin alt boyutları arasındaki ilişkiler değerlendirildiğinde tüm alt boyutlar ve toplam puanların birbiriyle zayıftan orta düzeye kadar pozitif yönde ilişkili olduğu belirlenmiştir. Korelasyon katsayılarının anlamlı şekilde 0,277-0,467 arasında değiştiği belirlenmiştir (p<0.01). Regresyon analizi sonuçlarına bakıldığında, ağırlıklı genel not ortalaması ve uygulama alt boyutu puanı ortalamasından oluşan modelin, hemşirenin bakım verici rolünü yerine getirme varyansının %25'ini açıkladığını göstermiştir (Düzeltilmiş R2=0.25, p<0.001).
Sonuç: Bu çalışmada hemşirelik son sınıf öğrencilerinin bakım veren rolünü yerine getirebilmelerinde ağırlıklı not ortalamaları ve uygulama alt boyutundaki klinik yeterliliklerin etkili olduğu belirlendi.
Objective: To determine the correlation between clinical performance competencies and attitudes towards caregiver roles among senior students practicing in internal medicine clinics.
Method: A cross-sectional and correlational study conducted between March and June 2022 with 148 senior nursing students. The data were collected using the Internal Medicine Nursing Clinical Practice Care Plan Form based on Orem’s Self-Care Model, the Educator Evaluation Form, the Self-Efficacy in Clinical Performance Scale, and the Attitude Scale for Nurses in Caregiving Roles. For analysis, mean scores, t-test, Pearson’s correlation, and linear regression analysis were used.
Results: When the correlation between the scales and their sub-dimensions was evaluated, it was determined that all sub-dimensions and total scores were positively correlated with each other from a weak to a moderate level. It was determined that the correlation coefficients varied statistically between 0.277 and 0.467 (p<0.01). The results of the regression analysis showed that the model consisting of the grade point average and the mean score of implementation explained 25% of the nurse's level of fulfillment of the caregiver role (adjusted R2=0.25, p<0.001).
Conclusion: In this study, it was determined that gender, weighted grade point averages, and clinical competencies in practice affected senior nursing students' ability to fulfill the caregiver role.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2025 |
Submission Date | April 16, 2024 |
Acceptance Date | November 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.