Amaç: Motor gelişim geriliği olan bebeklerin anneleri, bakım sürecindeki zorluklar nedeniyle artmış düzeyde psikolojik yükler, özellikle anksiyete, depresyon ve stres yaşayabilmektedir. Bu araştırma, annelere verilen eğitim programının bu psikolojik yükler üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Eğitim programı, annelere motor gelişim geriliği, hastalığın prognozu, fizyoterapi programlarının önemi ve evde uygulanabilecek destekleyici yöntemler hakkında bilgi sunmayı içermektedir. Eğitimle annelerin bilgi düzeyinin artırılması, belirsizlik hissinin azaltılması ve psikolojik iyilik hallerinin desteklenmesi hedeflenmiştir.
Yöntem: Bu çalışma, ön test-son test modeline dayalı yarı deneysel bir tasarıma sahiptir. Araştırmaya, çocuklarının motor gelişim geriliği sorunu nedeniyle ilk kez bir fizyoterapiste başvuran ve çalışmaya gönüllü olan 20 bebeğin anneleri (ortalama yaş: 26,58±6,17 yıl) dahil edilmiştir. Katılımcıların anksiyete, depresyon ve stres düzeyleri, eğitim öncesinde ve sonrasında DASS-21 (Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçekleri – Kısa Form) kullanılarak ölçülmüştür. Eğitim, 1 hafta süren bireysel oturumlar ve bilgilendirici broşürler aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler, SPSS yazılımı kullanılarak analiz edilmiş ve eşleştirilmiş t-testi ile değerlendirilmiştir. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Eğitim programı sonrasında yapılan analizlerde, annelerin stres düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir azalma gözlenmiştir (t(19)=5,12, p<0,05). Anksiyete düzeylerinde de anlamlı bir düşüş tespit edilmiştir (t(19)=3,78, p<0,05). Ancak depresyon düzeylerindeki değişim istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (t(19)=1,89, p>0,05). Eğitim öncesinde depresyon düzeylerinin genel olarak düşük olması bu sonuçla uyumludur. Eğitim sonrası elde edilen en büyük değişim stres kategorisinde gerçekleşmiş olup (t(19)=5,12, p<0,01), anksiyetede gözlenen düşüş bunu takip etmiştir (t(19)=3,78, p<0,05).
Sonuç: Motor gelişim geriliği olan bebeklerin annelerine verilen eğitim programı, annelerin psikolojik iyilik hallerini desteklemede etkili bulunmuştur. Özellikle stres ve anksiyete düzeylerinde anlamlı azalmalar kaydedilmiş, depresyon düzeylerinde ise düşük başlangıç değerleri nedeniyle belirgin bir değişim olmamıştır. Bu bulgular, ebeveyn eğitim programlarının psikolojik destek stratejilerinin bir parçası olarak önemini vurgulamaktadır. Çocuklarının gelişim sürecine olumlu katkılar sağlayabilmeleri için ebeveynlere yönelik destekleyici eğitimlerin artırılması önerilmektedir.
Objective: Mothers of infants with motor developmental delay often experience increased psychological burdens, including anxiety, depression, and stress, due to the challenges of caregiving. This study aims to examine the effects of an educational program provided to these mothers on their psychological well-being. The educational program includes information about motor developmental delay, prognosis, the importance of physiotherapy programs, and practical strategies to support their child’s development at home. The program is designed to reduce uncertainty, enhance mothers' knowledge levels, and improve their psychological well-being.
Method: This quasi-experimental study utilized a pre-test and post-test design. The study included 20 mothers whose infants were diagnosed with motor developmental delay and were seeking physiotherapy for the first time. Anxiety, depression, and stress levels of the participants were assessed before and after the educational program using the Depression, Anxiety, and Stress Scales – Short Form (DASS-21). The educational program lasted one week and was conducted through individual sessions and informative brochures. Data were analyzed using SPSS software, and paired t-tests were used for statistical evaluation. A significance level of p<0.05 was set.
Results: Post-education analysis revealed a statistically significant reduction in stress levels (t(19)=5.12, p<0.05) and anxiety levels (t(19)=3.78, p<0.05) among the mothers. However, the change in depression levels was not statistically significant (t(19)=1.89, p>0.05), which aligns with the initially low levels of depression observed before the program. The greatest improvement was seen in stress levels (t(19)=5.12, p<0.01), followed by anxiety (t(19)=3.78, p<0.05).
Conclusion: The educational program provided to mothers of infants with motor developmental delay was effective in improving their psychological well-being. Significant reductions were observed in stress and anxiety levels, while depression levels remained unchanged due to their initially low baseline values. These findings underscore the importance of parental education programs as part of psychological support strategies. It is recommended to expand supportive education programs to enhance the parents' ability to contribute positively to their child's development process.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Medicine and Rehabilitation, Physiotherapy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | January 6, 2025 |
Acceptance Date | March 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.