Research Article
BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK NİYETLERİNİN BAZI DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 358 - 378, 28.05.2021

Abstract

Girişimcilik, fikrin eyleme geçmesindeki bireyin yeteneğini ifade eden bir kavramdır. Yenilik, yaratıcılık ve değişim yaratmak, girişimci olmak için gerekli olan temel özelliklerin başında gelmektedir. Bunun dışında, risk almak, öncü olmak ve rekabetçi düşünme becerisine sahip olmak da, girişimci düşüncenin temellerini oluşturan bileşenlerdendir. Bu araştırma ile ilköğretim öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin tespit edilmesi ve girişimcilik eğiliminin cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim durumu, anne-baba çalışma durumu ve okul dışı düzenli çalışma deneyimlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Tarama modelinde yürütülen bu araştırmanın örneklemi 2020-2021 Eğitim-Öğretim Yılında Bursa ilinde öğrenim gören 4159 kız ve 3396 erkek olmak üzere toplam 7555 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Sontay ve Karamustafaoğu (2019) tarafından geliştirilmiş olan Girişimcilik Ölçeğinden faydalanılmıştır. Veriler, normal dağılım göstermediğinden parametrik olmayan istatistiklerden Mann Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi ile analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, ilköğretim öğrencilerinin girişimcilik niyetlerinin olumlu olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin girişimcilik niyetlerinin cinsiyet, aile durumları ve sınıf düzeyine göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
  • Aracıoğlu, B., Demirhan, D., Tatarlar, C. D., Zalluhoğlu, A. E. ve Dedeoğlu, A. Ö. (2016). Tüm Boyutlarıyla Girişimcilik. İstanbul: Hümanist Kitap Yayıncılık.
  • Autio, E., Keeley, R. H., Klofsten, M., Parker, G. G. C. ve Hay, M. (2001). “Entrepreneurial intent among students in Scandinavia and in the USA”, Enterprise and Innovation Management Studies, 2 (2), 145-160.
  • Başar, M., Tosunoğlu, B. T. & Demirci, A. E. (2001). Girişimcilik ve Girişimcinin Yol Haritası: İş Planı .Eskişehir: Eskişehir Ticaret Odası (Yayın No: 14).
  • Başar, M., Seçkin T. (2015). Bir Girişimcilik Yolculuğu: Değer Yaratımı ve Girişimci Düşüncenin Temelleri; Ankara: Tubitak Popüler Bilim Kitapları.
  • Barringer, B. R. ve Ireland, R. D. (2016). Entrepreneurship Succesfully Launching New Ventures. Essex: Pearson.
  • Bird, B. (1988). Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for İntentions.Academy of Management Review, 13: 442-454.
  • Bird, B. (1988). Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for Intention. Academy of management Review, 13(3), 442-453.
  • Bozkurt, Ç. Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi: Başarılı Girişimciler ve Öğretim Üyelerinden Öneriler. 1.Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Börü, D. (2006). Girişimcilik eğilimi – Marmara Üniversitesi İşletme Bilimi Üzerine Bir Araştırma, İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayın No: 733.
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2000). Research Methods in Education. London: Routledge/ Falmer.
  • Covin, J. G., ve Slevin, D.P. (1991) A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory & Practice, 16 (1). ss .43-51.
  • Çelik, A., İnce, M. ve Bozyiğit, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerini Etkileyen Ailesel Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124.
  • Daft, R. L. (2010) Organization: Theory and Design, 7th ed. Ohio, South Western.
  • Davidsson, P. (1995). Determınants Of Entrepreneurıal Intentıons, Jönköping International Business School, RENT IX Workshop, Piacenza, Italy, Nov. 23-24. Davidsson, P. (2016) ‘What Is Entrepreneurship?’, 1(3), ss. 1–19.
  • Engle, R. L., Dimitriadi, N., Gavidia, J. V., Schlaegel, C., Delanoe, S., Alvarado, I. ve Wolff, B. (2010). Entrepreneurial Intent: A Twelve-Country Evaluation of Ajzen's Model of Planned Behavior. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 16(1), 35-57. 
  • Griffin, R. W. (2005) Fundamentals of Management: Core Concepts and Applications, Boston, Houghton Mifflin Company.
  • Hitt, M. A., Ireland, D.R., Hoskisson, R. E. (2007) Strategic management, Competitiveness and Globalization concepts and cases, 7th edition, Thomson Higher Education, Mason, USA.
  • Hmieleski, K. M. ve Corbett, A. C. (2006), Proclivity For İmprovisation As a Predictor Of Entrepreneurial İntentions, Journal of Small Business Management, 44 (1), 45-63. İrmiş, A. ve Barutçu, E. (2012). Öğrencilerin Kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini Ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Araştırması, Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 26 (2), 1-25.
  • Karabulut, A.T. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini ve Eğilimlerini Belirleme, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 26(1),331-356.
  • Kristiansen, S. ve Indarti, N. (2004). Entrepreneurial Intention among Indonesian and Norwegian Students, Journal of Enterprising Culture, 12(1), 55-78.
  • Krueger, N. F., Reilly, M. D. ve Carsrud, A. L. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions, Journal of Business Venturing, 15(5-6), 411-432.
  • Krueger, N. F. (1993). The impact of prior entrepreneurial exposure on perceptions of new venture feasibility and desirability, Entrepreneurship Theory and Practice, 18(1), 5-21.
  • Kuratko, D. (2007) Entrepreneurship Leadership in the 21 century, journal of leadership and organizational studies, 13 (4).
  • McMillan, J., & Schumacher, S. (2006). Research in Education. (6th ed.) Boston: Pearson Education.
  • Miles, M. P. and Darroch, J., D. (2006). Large firms, entrepreneurial marketing processes, and the cycle of competitive advantage, European Journal of Marketing, 40 (6). ss.77-156.
  • Morris, M. H., Paul, G. W., (1987), The relationship between entrepreneurship and marketing in established firms, Journal of Business Venturing, Vol. 2, no. 3, ss. 247-259.
  • Mustafa, H. Ahmad, (2016). Analysis the Relationship of Intellectual Capital and Organizational Learning and its impact on Achieving Business Entrepreneurship in private hospitals in Erbil city. Unpublished Master Thesis, the Council of the College of Administration and EconomicSalahaddin University- Erbil, Iraq.
  • Peterman, N. E. ve Kennedy, J. (2003). “Enterprise education: Influencing students’ perceptions of entrepreneurship”, Entrepreneurship-Theory and Practice, 28(2), 129-144.
  • Robert V. Krejcie, Daryle W. Morgan (1970). “Determining Sample Size for Research Activities” Research Article Issue published: September, Volume: 30 issue: 3, page(s): 607-610. https://doi.org/10.1177/001316447003000308
  • Sabuncu, R.G. (2017). Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetleri ve Çevresel Tutumlarını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Sezer, C.(2013). Kariyer Olarak Girişimcilik ve Girişimcilik Niyetini Etkileyen Faktörlerin İçerik Analizi İle Belirlenmesi, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 49-59.
  • Sontay, G., Yetim, H., Karamustafaoglu, S., & Karamustafaoglu, O. (2019). Developing an entrepreneurship scale for 5th grade students. International Journal of Educational Methodology, 5(2), 203-220. doi: 10.12973/ijem.5.2.203
  • Shane, S., Locke, Edwin, Collins, C. (2003) Entrepreneurial motivation. Human Resource Management Review, 13 (1). s. 257-279.
  • Shapero, A. ve Sokol, L. (1982). Social Dimensions of Entrepreneurship. The Encyclopedia of Entrepreneurship. içinde Englewood Cliffs, Prentice-Hall. Storey D. J. (2008) Entrepreneurship and some policy. World entrepreneurship forum.2 (1). s. 10-46.
  • Şeşen, H., Basım, N. (2012). “Demografik Faktörler Ve Kişiliğin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 12, 21-28.
  • Tosunoğlu, B. T. (2003). Girişimcilik ve Türkiye’nin Ekonomik Gelişim Sürecinde Girişimciliğin Yeri. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Wang, C.K. ve Wong, P. (2004). Entrepreneurial interest of university students in Singapore, Centre for Entrepreneurship, National University of Singapore, Technovation 24, 163–172.
  • Watkins, J. M., Watkins, D. (1983). The female entrepreneur: Background and determinants of business choice – Some British Data. in Frontiers of Entrepreneurship Research, (Ed.) Hornaday, Timmons and Vesper, Massachusetts: Babson College, 271-288.
Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 358 - 378, 28.05.2021

Abstract

References

  • Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
  • Aracıoğlu, B., Demirhan, D., Tatarlar, C. D., Zalluhoğlu, A. E. ve Dedeoğlu, A. Ö. (2016). Tüm Boyutlarıyla Girişimcilik. İstanbul: Hümanist Kitap Yayıncılık.
  • Autio, E., Keeley, R. H., Klofsten, M., Parker, G. G. C. ve Hay, M. (2001). “Entrepreneurial intent among students in Scandinavia and in the USA”, Enterprise and Innovation Management Studies, 2 (2), 145-160.
  • Başar, M., Tosunoğlu, B. T. & Demirci, A. E. (2001). Girişimcilik ve Girişimcinin Yol Haritası: İş Planı .Eskişehir: Eskişehir Ticaret Odası (Yayın No: 14).
  • Başar, M., Seçkin T. (2015). Bir Girişimcilik Yolculuğu: Değer Yaratımı ve Girişimci Düşüncenin Temelleri; Ankara: Tubitak Popüler Bilim Kitapları.
  • Barringer, B. R. ve Ireland, R. D. (2016). Entrepreneurship Succesfully Launching New Ventures. Essex: Pearson.
  • Bird, B. (1988). Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for İntentions.Academy of Management Review, 13: 442-454.
  • Bird, B. (1988). Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for Intention. Academy of management Review, 13(3), 442-453.
  • Bozkurt, Ç. Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi: Başarılı Girişimciler ve Öğretim Üyelerinden Öneriler. 1.Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Börü, D. (2006). Girişimcilik eğilimi – Marmara Üniversitesi İşletme Bilimi Üzerine Bir Araştırma, İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayın No: 733.
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2000). Research Methods in Education. London: Routledge/ Falmer.
  • Covin, J. G., ve Slevin, D.P. (1991) A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory & Practice, 16 (1). ss .43-51.
  • Çelik, A., İnce, M. ve Bozyiğit, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerini Etkileyen Ailesel Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124.
  • Daft, R. L. (2010) Organization: Theory and Design, 7th ed. Ohio, South Western.
  • Davidsson, P. (1995). Determınants Of Entrepreneurıal Intentıons, Jönköping International Business School, RENT IX Workshop, Piacenza, Italy, Nov. 23-24. Davidsson, P. (2016) ‘What Is Entrepreneurship?’, 1(3), ss. 1–19.
  • Engle, R. L., Dimitriadi, N., Gavidia, J. V., Schlaegel, C., Delanoe, S., Alvarado, I. ve Wolff, B. (2010). Entrepreneurial Intent: A Twelve-Country Evaluation of Ajzen's Model of Planned Behavior. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 16(1), 35-57. 
  • Griffin, R. W. (2005) Fundamentals of Management: Core Concepts and Applications, Boston, Houghton Mifflin Company.
  • Hitt, M. A., Ireland, D.R., Hoskisson, R. E. (2007) Strategic management, Competitiveness and Globalization concepts and cases, 7th edition, Thomson Higher Education, Mason, USA.
  • Hmieleski, K. M. ve Corbett, A. C. (2006), Proclivity For İmprovisation As a Predictor Of Entrepreneurial İntentions, Journal of Small Business Management, 44 (1), 45-63. İrmiş, A. ve Barutçu, E. (2012). Öğrencilerin Kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini Ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Araştırması, Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 26 (2), 1-25.
  • Karabulut, A.T. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini ve Eğilimlerini Belirleme, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 26(1),331-356.
  • Kristiansen, S. ve Indarti, N. (2004). Entrepreneurial Intention among Indonesian and Norwegian Students, Journal of Enterprising Culture, 12(1), 55-78.
  • Krueger, N. F., Reilly, M. D. ve Carsrud, A. L. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions, Journal of Business Venturing, 15(5-6), 411-432.
  • Krueger, N. F. (1993). The impact of prior entrepreneurial exposure on perceptions of new venture feasibility and desirability, Entrepreneurship Theory and Practice, 18(1), 5-21.
  • Kuratko, D. (2007) Entrepreneurship Leadership in the 21 century, journal of leadership and organizational studies, 13 (4).
  • McMillan, J., & Schumacher, S. (2006). Research in Education. (6th ed.) Boston: Pearson Education.
  • Miles, M. P. and Darroch, J., D. (2006). Large firms, entrepreneurial marketing processes, and the cycle of competitive advantage, European Journal of Marketing, 40 (6). ss.77-156.
  • Morris, M. H., Paul, G. W., (1987), The relationship between entrepreneurship and marketing in established firms, Journal of Business Venturing, Vol. 2, no. 3, ss. 247-259.
  • Mustafa, H. Ahmad, (2016). Analysis the Relationship of Intellectual Capital and Organizational Learning and its impact on Achieving Business Entrepreneurship in private hospitals in Erbil city. Unpublished Master Thesis, the Council of the College of Administration and EconomicSalahaddin University- Erbil, Iraq.
  • Peterman, N. E. ve Kennedy, J. (2003). “Enterprise education: Influencing students’ perceptions of entrepreneurship”, Entrepreneurship-Theory and Practice, 28(2), 129-144.
  • Robert V. Krejcie, Daryle W. Morgan (1970). “Determining Sample Size for Research Activities” Research Article Issue published: September, Volume: 30 issue: 3, page(s): 607-610. https://doi.org/10.1177/001316447003000308
  • Sabuncu, R.G. (2017). Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetleri ve Çevresel Tutumlarını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Sezer, C.(2013). Kariyer Olarak Girişimcilik ve Girişimcilik Niyetini Etkileyen Faktörlerin İçerik Analizi İle Belirlenmesi, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 49-59.
  • Sontay, G., Yetim, H., Karamustafaoglu, S., & Karamustafaoglu, O. (2019). Developing an entrepreneurship scale for 5th grade students. International Journal of Educational Methodology, 5(2), 203-220. doi: 10.12973/ijem.5.2.203
  • Shane, S., Locke, Edwin, Collins, C. (2003) Entrepreneurial motivation. Human Resource Management Review, 13 (1). s. 257-279.
  • Shapero, A. ve Sokol, L. (1982). Social Dimensions of Entrepreneurship. The Encyclopedia of Entrepreneurship. içinde Englewood Cliffs, Prentice-Hall. Storey D. J. (2008) Entrepreneurship and some policy. World entrepreneurship forum.2 (1). s. 10-46.
  • Şeşen, H., Basım, N. (2012). “Demografik Faktörler Ve Kişiliğin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 12, 21-28.
  • Tosunoğlu, B. T. (2003). Girişimcilik ve Türkiye’nin Ekonomik Gelişim Sürecinde Girişimciliğin Yeri. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Wang, C.K. ve Wong, P. (2004). Entrepreneurial interest of university students in Singapore, Centre for Entrepreneurship, National University of Singapore, Technovation 24, 163–172.
  • Watkins, J. M., Watkins, D. (1983). The female entrepreneur: Background and determinants of business choice – Some British Data. in Frontiers of Entrepreneurship Research, (Ed.) Hornaday, Timmons and Vesper, Massachusetts: Babson College, 271-288.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aylin Turan This is me 0000-0001-6723-2023

Yasemin Kıvrak 0000-0001-5580-9702

Ahmet Atasayar This is me

Mehmet Başar This is me 0000-0003-4989-0502

Publication Date May 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Turan, A., Kıvrak, Y., Atasayar, A., Başar, M. (2021). İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK NİYETLERİNİN BAZI DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 358-378.

21561

ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL  ISSN: 2667-5471


21538     21569    21539    21537     22512

 21536 21570    21571  21813