Review
BibTex RIS Cite

Şehir Markasının Yönetimi

Year 2021, Volume: 3 Issue: 3, 549 - 566, 29.09.2021

Abstract

Medeniyetlerin şekillendiği yaşam alanlardan birisi de kentlerdir. Kentler zaman içinde yaşanan değişimlerden dolayı varlıklarını sürdürebilmek için markalaşarak farklılıklarını pazarlamak zorunda kalmışlardır. Fakat bu süreç birçok faktörü içinde barındırmaktadır. Bu nedenle kent markalaşması, yönetimciler, pazarlamacılar, mimarlar, kent plancıları ve turizmcileri de kapsayan çok disiplinli bir alandır. Her bir disiplin kendi bağlamında konuyu ele alırken bir taraftan da günümüzde kent markalaşmasının teorilere dayalı, prensipleri olan ve bütüncül bir alan olamamak açısından eleştirilmesine temel oluşturmaktadır.
Bu önem doğrultusunda bölüm kapsamında kent markalaşması kavramı üç tema altında toplanmıştır: (1) Kavramsal Çerçeve ve Literatür Araştırması (2) Yönetim ve Unsurları, Stratejik Kent Yönetimi, Şehir Markasının Yönetimi, (3) Şehirlerde Markalaşma ve Markalaşma Stratejileri ile ilgili bilgiler verilecektir.

References

  • Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity. New York: Simon and Schuster.
  • Ailawadi, K. L., & Keller, K. L. (2004). Understanding retail branding: conceptual insights and research priorities. Journal of retailing, 80(4), 331-342.
  • Akgemci, Tahir (2008). Stratejik Yönetim, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Aktan Coşkun, C. (2007). Geleceği Kazanmanın Yolu Stratejik Yönetim, http://www.tkgm.gov.tr/turkce/dosyalar/diger%5Cicerikdetaydh278.pdf. (Erişim Tarihi: 21.05.2021).
  • Ambler, T., & Styles, C. (1997). Brand development versus new product development: towards a process model of extension decisions. Journal of product and brand management, 6(1), 13-26.
  • Avcılar, M. Y., & Varinli, İ. (2013). Perakende marka değerinin ölçümü ve yapısal eşitlik modeli uygulaması. İstanbul: Detay Yayıncılık.
  • Braun, E., Kavaratzis, M., & Zenker, S. (2013). My city – my brand: the different roles of residents in place branding", Journal of place management and development, 6(1), 18-28, https://doi.org/10.1108/17538331311306087
  • Can, M. C., & Başaran, Z. K. (2014). Kent markasi ve imajinin belirlenmesi: Rize örneği. Öneri Dergisi, 11(42), 27-42.
  • Clarke, G. (1992). Towards appropriate forms of urban spatial planning, Habitat international, 16(2), 149-165.
  • Demirgüneş, B. K., & Avcılar, Y. (2014). Şehir Markası Oluşturma: Şehirde Oturanların Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Uygulama. 19. Ulusal Pazarlama Kongresi, 18-22.
  • Doğan, M., Pekiner, B.A., Karaca, E. (2018). Sosyal medyanın turizm ve turist tercihlerine etkisi: Kars-Doğu Ekspresi örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15 (3), 669-683.
  • Gaggiotti, H., Cheng, P. L. K., & Yunak, O. (2008). City brand management: The case of Kazakhstan, Place branding and public diplomacy, 4(2), 115-123.
  • Hanna S. and Rowley J. (2008). An analysis of terminology use in place branding, Place branding and public diplomacy, 4(1), 58 – 70.
  • Hanna, S., & Rowley, J. (2013). A practitioner-led strategic place brand-management model. Journal of marketing management, 29(15-16), 1782-1815.
  • Huang, C., Oh, K., Zhang, Q., & Choi, Y. J. (2013). Understanding the city brand in the regional tourism market among college students. Journal of travel & tourism marketing, 30(7), 662-671.
  • Johansson, J. K., & Carlson, K. A. (2014). Contemporary brand management. CA: Sage Publications.
  • Kapferer, J. N. (2008). The new strategic brand management: Creating and sustaining brand equity long term. London: Kogan Page Publishers.
  • Karataş, İ. A. (2017). Şehir pazarlaması açısından marka şehir göstergelerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma: Malatya örneği. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora tezi.
  • Kavaratzis, M. (2004). From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands. Place branding, 1(1), 58-73.
  • Kavaratzis, M. (2008). From city marketing to city branding: An interdisciplinary analysis with reference to Amsterdam, Budapest and Athens. Dissertation, Rijksuniversiteit Groningen. https://research.rug.nl/en/publications/pub(8a350ad6-8e60-4a67-8773-18380fe72855).html (Erişim Tarihi. 23.05.2021)
  • Kotler, P. (2002). Marketing places. New York: Simon and Schuster.
  • Kotler, P. (2016). A framework for marketing management. Edinburgh: Pearson Education Limited.
  • Kotler P. (1980). Principles of marketing (3rd edn). NJ: Prentice-Hall: Englewood Cliffs,
  • Kotler, P., & Gertner, D. (2002). Country as brand, product, and beyond: A place marketing and brand management perspective. Journal of brand management, 9(4), 249-261.
  • Kotler, P., & Scheff, J. (1997). Standing room only: strategies for marketing the performing arts. Boston: Harvard Business School Press.
  • Kotler, P., Haider, D., & Rein, I. (1993). There's no place like our place! the marketing of cities, regions, and nations. The Futurist, 27(6), 14.
  • Langer, R. (2001). Place images and place marketing, in Helder, J. and Kragh, S.U. (Eds), Sender and Receivers, Copenhagen: Samfundslitteratur, pp. 59‐96.
  • Liouris, C., & Deffner, A. (2005). Amsterdam : 45th Congress of the European regional science association. 2005. 21 p. http://jobfunctions.bnet.com. (Erişim Tarihi: 16.5.2021)
  • Lovering, J. (1988). The local economy and local economic strategies, Poliexand polities 19-3; 1988; pp. 145-147. Odabaşı, Y., & Oyman, M. (2004). Marka kavramı ve önemi. Pazarlama İletişimi Yönetimi. İstanbul: Kapital Medya, ss. 359–380.
  • Önsöz, F. M. (2018). Şehir pazarlamasında bir marka şehir olarak Eskişehir'in incelenmesi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 12-34.
  • Paul, J. (2019). Masstige model and measure for brand management. European Management Journal, 37(3), 299-312.
  • Peker, A. E. (2006). Kentin markalaşma sürecinde çağdaş sanat müzelerinin rolü: kent markalaşması ve küresel landmark. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora tezi.
  • Pektaş, G. Ö., & Karadeniz, M. (2014). Kent imajının marka değeri üzerine etkisi: Gaziantep ve baklava örneği, 19. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, 18-22.
  • Pira, A., Kocabaş, F., & Yeniçeri, M. (2005). Küresel pazarda marka yönetimi ve halkla ilişkiler. İstanbul: Dönence Basım ve Yayın Hizmetleri.
  • Rainisto, S. K. (2003). Success factors of place marketing: A study of place marketing practices in Northern Europe and the United States. Helsinki University of Technology. Institute of Strategy and International Business Doctoral Dissertations 2003/4. https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/2106/isbn9512266849.pdf?sequence=1&isAllowed=y Erişim Tarihi: 30.05.2021).
  • Riezebos, R., & Riezebos, H. J. (2003). Brand management: a theoretical and practical approach. Edinburgh: Pearson Education.
  • Sarıyer, N., & Altun, D. (2019). Kayseri’de yaşayanların şehir marka algılamaları. The Journal of International Scientific Researches, 4(1), 16-24.
  • Seisdedos, G., & Vaggione, P. (2005). The city branding processes: the case of Madrid. In 41st ISoCaRP Congress (Vol. 17). Sevin, H. E. (2014). Understanding cities through city brands: City branding as a social and semantic network. Cities, 38, 47-56.
  • Somaklar, F. Ö. (2006). İşletmelerde marka yönetimi süreci ve bir uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü (Doktora Tezi).
  • Toffler, A. (1981). Üçüncü Dalga, İstanbul: Altın Kitap Yayınları.
  • Ülgen, H., & Mirze, K. (2006). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Yüksel, Ü., & Mermod, A. Y. (2005). Marka yönetimi ve marka değerinin ölçülmesi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım, Yayın.
  • Zenker, S., & Braun, E. (2010). Branding a city: A conceptual approach for place branding and place brand management. Paper presented at The 39th EMAC Annual Conference 2010, Frederiksberg, Denmark.
  • Zeren, H.E. (2011). Marka kent oluşturma bağlamında stratejik kent yönetimi: Karaman kenti için bir model önerisi, Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı.

Management of The City Brand

Year 2021, Volume: 3 Issue: 3, 549 - 566, 29.09.2021

Abstract

Cities are one of the living spaces where civilizations are shaped. Cities have had to market their differences by branding in order to maintain their existence due to the changes experienced over time. However this process includes many factors. Therefore, city branding is a multidisciplinary field that includes managers, marketers, architects, urban planners and tourism professionals. While each discipline deals with the subject in its own context, on the other hand, it forms the basis for the criticism of city branding in terms of not being a theory-based, principled and holistic field today.
In line with this importance, the concept of city branding is gathered under three themes within the scope of the chapter: (1) Conceptual Framework and Literature Research (2) Management and Its Elements, Strategic City Management, Management of City Brands, (3) Information on Branding and Branding Strategies in Cities will be given.

References

  • Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity. New York: Simon and Schuster.
  • Ailawadi, K. L., & Keller, K. L. (2004). Understanding retail branding: conceptual insights and research priorities. Journal of retailing, 80(4), 331-342.
  • Akgemci, Tahir (2008). Stratejik Yönetim, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Aktan Coşkun, C. (2007). Geleceği Kazanmanın Yolu Stratejik Yönetim, http://www.tkgm.gov.tr/turkce/dosyalar/diger%5Cicerikdetaydh278.pdf. (Erişim Tarihi: 21.05.2021).
  • Ambler, T., & Styles, C. (1997). Brand development versus new product development: towards a process model of extension decisions. Journal of product and brand management, 6(1), 13-26.
  • Avcılar, M. Y., & Varinli, İ. (2013). Perakende marka değerinin ölçümü ve yapısal eşitlik modeli uygulaması. İstanbul: Detay Yayıncılık.
  • Braun, E., Kavaratzis, M., & Zenker, S. (2013). My city – my brand: the different roles of residents in place branding", Journal of place management and development, 6(1), 18-28, https://doi.org/10.1108/17538331311306087
  • Can, M. C., & Başaran, Z. K. (2014). Kent markasi ve imajinin belirlenmesi: Rize örneği. Öneri Dergisi, 11(42), 27-42.
  • Clarke, G. (1992). Towards appropriate forms of urban spatial planning, Habitat international, 16(2), 149-165.
  • Demirgüneş, B. K., & Avcılar, Y. (2014). Şehir Markası Oluşturma: Şehirde Oturanların Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Uygulama. 19. Ulusal Pazarlama Kongresi, 18-22.
  • Doğan, M., Pekiner, B.A., Karaca, E. (2018). Sosyal medyanın turizm ve turist tercihlerine etkisi: Kars-Doğu Ekspresi örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15 (3), 669-683.
  • Gaggiotti, H., Cheng, P. L. K., & Yunak, O. (2008). City brand management: The case of Kazakhstan, Place branding and public diplomacy, 4(2), 115-123.
  • Hanna S. and Rowley J. (2008). An analysis of terminology use in place branding, Place branding and public diplomacy, 4(1), 58 – 70.
  • Hanna, S., & Rowley, J. (2013). A practitioner-led strategic place brand-management model. Journal of marketing management, 29(15-16), 1782-1815.
  • Huang, C., Oh, K., Zhang, Q., & Choi, Y. J. (2013). Understanding the city brand in the regional tourism market among college students. Journal of travel & tourism marketing, 30(7), 662-671.
  • Johansson, J. K., & Carlson, K. A. (2014). Contemporary brand management. CA: Sage Publications.
  • Kapferer, J. N. (2008). The new strategic brand management: Creating and sustaining brand equity long term. London: Kogan Page Publishers.
  • Karataş, İ. A. (2017). Şehir pazarlaması açısından marka şehir göstergelerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma: Malatya örneği. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora tezi.
  • Kavaratzis, M. (2004). From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands. Place branding, 1(1), 58-73.
  • Kavaratzis, M. (2008). From city marketing to city branding: An interdisciplinary analysis with reference to Amsterdam, Budapest and Athens. Dissertation, Rijksuniversiteit Groningen. https://research.rug.nl/en/publications/pub(8a350ad6-8e60-4a67-8773-18380fe72855).html (Erişim Tarihi. 23.05.2021)
  • Kotler, P. (2002). Marketing places. New York: Simon and Schuster.
  • Kotler, P. (2016). A framework for marketing management. Edinburgh: Pearson Education Limited.
  • Kotler P. (1980). Principles of marketing (3rd edn). NJ: Prentice-Hall: Englewood Cliffs,
  • Kotler, P., & Gertner, D. (2002). Country as brand, product, and beyond: A place marketing and brand management perspective. Journal of brand management, 9(4), 249-261.
  • Kotler, P., & Scheff, J. (1997). Standing room only: strategies for marketing the performing arts. Boston: Harvard Business School Press.
  • Kotler, P., Haider, D., & Rein, I. (1993). There's no place like our place! the marketing of cities, regions, and nations. The Futurist, 27(6), 14.
  • Langer, R. (2001). Place images and place marketing, in Helder, J. and Kragh, S.U. (Eds), Sender and Receivers, Copenhagen: Samfundslitteratur, pp. 59‐96.
  • Liouris, C., & Deffner, A. (2005). Amsterdam : 45th Congress of the European regional science association. 2005. 21 p. http://jobfunctions.bnet.com. (Erişim Tarihi: 16.5.2021)
  • Lovering, J. (1988). The local economy and local economic strategies, Poliexand polities 19-3; 1988; pp. 145-147. Odabaşı, Y., & Oyman, M. (2004). Marka kavramı ve önemi. Pazarlama İletişimi Yönetimi. İstanbul: Kapital Medya, ss. 359–380.
  • Önsöz, F. M. (2018). Şehir pazarlamasında bir marka şehir olarak Eskişehir'in incelenmesi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 12-34.
  • Paul, J. (2019). Masstige model and measure for brand management. European Management Journal, 37(3), 299-312.
  • Peker, A. E. (2006). Kentin markalaşma sürecinde çağdaş sanat müzelerinin rolü: kent markalaşması ve küresel landmark. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora tezi.
  • Pektaş, G. Ö., & Karadeniz, M. (2014). Kent imajının marka değeri üzerine etkisi: Gaziantep ve baklava örneği, 19. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, 18-22.
  • Pira, A., Kocabaş, F., & Yeniçeri, M. (2005). Küresel pazarda marka yönetimi ve halkla ilişkiler. İstanbul: Dönence Basım ve Yayın Hizmetleri.
  • Rainisto, S. K. (2003). Success factors of place marketing: A study of place marketing practices in Northern Europe and the United States. Helsinki University of Technology. Institute of Strategy and International Business Doctoral Dissertations 2003/4. https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/2106/isbn9512266849.pdf?sequence=1&isAllowed=y Erişim Tarihi: 30.05.2021).
  • Riezebos, R., & Riezebos, H. J. (2003). Brand management: a theoretical and practical approach. Edinburgh: Pearson Education.
  • Sarıyer, N., & Altun, D. (2019). Kayseri’de yaşayanların şehir marka algılamaları. The Journal of International Scientific Researches, 4(1), 16-24.
  • Seisdedos, G., & Vaggione, P. (2005). The city branding processes: the case of Madrid. In 41st ISoCaRP Congress (Vol. 17). Sevin, H. E. (2014). Understanding cities through city brands: City branding as a social and semantic network. Cities, 38, 47-56.
  • Somaklar, F. Ö. (2006). İşletmelerde marka yönetimi süreci ve bir uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü (Doktora Tezi).
  • Toffler, A. (1981). Üçüncü Dalga, İstanbul: Altın Kitap Yayınları.
  • Ülgen, H., & Mirze, K. (2006). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Yüksel, Ü., & Mermod, A. Y. (2005). Marka yönetimi ve marka değerinin ölçülmesi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım, Yayın.
  • Zenker, S., & Braun, E. (2010). Branding a city: A conceptual approach for place branding and place brand management. Paper presented at The 39th EMAC Annual Conference 2010, Frederiksberg, Denmark.
  • Zeren, H.E. (2011). Marka kent oluşturma bağlamında stratejik kent yönetimi: Karaman kenti için bir model önerisi, Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Elif Nisa Yayla 0000-0002-4343-0954

Buket Kaya 0000-0002-9571-1301

Özge Üstün 0000-0001-9827-4808

Publication Date September 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Yayla, E. N., Kaya, B., & Üstün, Ö. (2021). Şehir Markasının Yönetimi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(3), 549-566.

21561

ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL  ISSN: 2667-5471


21538     21569    21539    21537     22512

 21536 21570    21571  21813