Bu
çalışma, halk sağlığı üzerinde önemli bir tehdit oluşturma potansiyeli olan aşı
kararsızlığı ve reddi konusuna odaklanmaktadır. 19. yy’dan günümüze değin
güçlenerek sürmekte olan aşı reddi hareketi, Türkiye’de de giderek artmakta ve
çok sayıda uzman konuya dikkat çekmeye çalışmaktadır. Aşı reddi ve/veya kararsızlığı ile ilgili literatür incelendiğinde,
konunun sosyal bilimcilerden ziyade sağlık bilimleri alanında fazlaca
çalışıldığı görülmektedir. Halbuki sosyal bilim bakış açısının ve
multi-disipliner yaklaşımların aşı reddi/kararsızlığı sorununa çözüm
arayışlarında önemine giderek daha fazla dikkat çekilmektedir. Dolayısıyla bu
çalışma alanda ortaya çıkan literatürü özetleyerek bir yandan sosyal bilimler
alanındaki akademisyenlerin bu konuya yönelik dikkatlerini çekmeyi diğer
taraftan ise sosyal pazarlama kapsamında konuya yönelik geliştirilebilecek
stratejileri ve teorileri özetlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada öncelikle aşı
reddi ve kararsızlığı kavramları açıklanmakta, daha sonra bu konuya yönelik
çözüm önerileri üretmek için kullanılan başlıca teoriler, sosyal pazarlama
yaklaşımı içindeki çalışmalar ve tutum değişimi stratejileri özetlenmektedir.
Literatür taraması sonucunda alanda yapılacak yeni çalışmalara ihtiyaç olduğu,
bu yeni çalışmalarda sadece ret üzerinde değil aşı kararsızlığına öncelikle
odaklanılması gerektiği, aşı kararsızı ya da reddi yapan ailelere doğru
stratejilerin uygulanabilmesi için sosyal pazarlama bakış açısı ile hareket
edilerek segmentasyon çalışmasına ihtiyaç olduğu ve son olarak konunun sosyal
bilimlerin farklı alanlarından araştırmacılarca da çalışılarak daha zengin
çözüm önerilerine ihtiyaç olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.