Greenwashing can be defined as a strategy where companies give false or incomplete information about their environmental behaviors to their customers. This paper aims to discuss greenwashing and contribute to the formalizing of the Turkish equivalent of it by looking at its use in Turkish academic studies. Firstly, green marketing, greenwashing, and the types of greenwashing will be explained. Then academic studies on greenwashing, that were published and/or accepted until April 2022 in Turkey, will be examined. This examining process includes the obtained literature, which consists of twenty-nine studies. The findings show that, in terms of usage frequency and word meaning, the term “yeşil aklama” can be used instead of greenwashing in Turkish. It is thought that the use of a Turkish expression will create a more concrete phenomenon in the minds of consumers and marketing experts, thus contributing to awareness and environmental consciousness.
Greenwashing stratejisi, şirketlerin çevre dostu oldukları yönünde tüketicilere yanlış ya da eksik bilgi vermeleri olarak açıklanabilmektedir. Bu makalenin amacı, greenwashing stratejisinin tartışılması ve Türkiye’de yapılan akademik çalışmalar üzerinden, terimin Türkçe karşılığının oluşmasında katkıda bulunmaktır. Bu kapsamda ilk başta yeşil pazarlama, greenwashing stratejisi ve uygulama çeşitlerine değinilmiş ve ardından Türkiye’de 2022 yılı nisan ayına kadar yayınlanan ve/veya kabul edilen greenwashing ile ilgili akademik çalışmalar incelenmiştir. İnceleme sonrası yirmi dokuz kaynaktan oluşan bu literatürde, kullanım sıklığı ile kelime anlamı açısından yeşil aklama ifadesinin Türkçe’de greenwashing ifadesi yerine kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Türkçe bir ifade kullanılmasının tüketicilerin ve pazarlama uzmanlarının zihninde daha somut bir olgu oluşturacağı ve böylelikle farkındalığa ve çevre bilincine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Greenwashing Yeşil Aklama Yeşil Pazarlama Tüketici Davranışı Marka İmajı Green Marketing Consumer Behavior Brand Image
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | May 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 4 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.