Numerous significant variables for the adoption of Blockchain technology in supply chains have been identified empirically. These variables, which influence adoption behavior in a variety of contexts, are discussed theoretically using technology acceptance theories and various other theories and methodological approaches. Given that research have been undertaken in many contexts, it is necessary to validate the previously proposed relationships between factors that facilitate blockchain adoption and the intention to utilize blockchain technology. Therefore, the purpose of this study is to investigate and validate the critical variables that stand out in related studies by using meta-analysis. 38 studies published in SSCI and SCI-E-indexed journals were used after searching WoS, Scopus, and Google Scholar databases and employing various filtering criteria. In addition to the variables considered in the most widely accepted technological, environmental, and organizational classifications, the research results disclose newly emerging or relatively less interesting variables. While the study's empirical findings have managerial implications, this study also provides suggestions for future research agendas.
Tedarik zincirlerinde Blockchain teknolojisinin benimsenmesine yönelik öne çıkan birçok faktör ampirik olarak belirlenmiştir. Çeşitli bağlamlarda benimseme davranışı üzerindeki etkili olan bu faktörler teorik açıdan teknoloji kabul teorileri ve diğer farklı teoriler ve metodolojik yaklaşımlarla ele alınmıştır. Çalışmaların birçok farklı bağlamda yapıldığı göz önüne alındığında, blockchain teknolojisinin benimsenmesini kolaylaştıran faktörler ile blockchain teknolojisini kullanma niyeti arasında daha önceden önerilen ilişkilerin doğrulanması gerekmektedir. Bu yüzden, bu çalışmanın amacı meta-analizi yardımıyla ilişkili çalışmalarda öne çıkan kritik faktörlerin araştırılması ve doğrulanmasıdır. WoS, Scopus ve Google scholar gibi veri tabanlarının taranması ve çeşitli eleme kriterlerinin uygulanması sonucu SSCI ve SCI-E indeksli dergilerde yayınlanmış 38 çalışma analizde kullanılmıştır. Araştırma bulguları, literatürde en çok kabul gören teknolojik, çevresel ve organizasyonel sınıflandırma dahilinde ele alınan faktörlere ek olarak, yeni ortaya çıkan ya da nispeten daha az ilgi gören değişkenleri de ortaya koymaktadır. Araştırma ampirik bulgularıyla yönetimsel çıkarımlara katkı sağlarken gelecek çalışmalar için gündem önerileri de sunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Industrial Marketing |
Journal Section | Araştırma Makalesileri |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2024 |
Submission Date | July 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.