Amaç: Çalışmamızda işlem öncesi video tabanlı eğitimin, mesane kanseri takibi amacıyla lokal sistoskopi yapılacak hastalarımızda anksiyete ve ağrı üzerindeki etkisini değerlendirmeyi amaçladık.
Yöntemler: Görsel bilgilendirme yapılan 28 hasta (grup 1) ve görsel bilgilendirme yapılmayan 32 hasta (grup 2) olmak üzere toplam 60 hasta çalışmaya dâhil edildi. Grup 1’e preoperatif video temelli bilgi verildi. Grup 2’ye ise sadece sözel bilgilendirme yapıldı. Avrupa Üroloji Derneği (EAU) hasta bilgilendirme videosu kullanıldı. Amsterdam Ameliyat Öncesi Anksiyete ve Bilgi Ölçeği (APAIS) ve Durumluk-Süreklilik Kaygı Envanteri (STAI) ameliyat öncesi tüm hastalar tarafından dolduruldu. Postoperatif ağrı vizüel analog skala (VAS) kullanılarak ölçüldü. Her hasta VAS’ı ve isteklilik anketini operasyon sonrası 2. saatte doldurdu.
Bulgular: APAIS ve VAS ve STAI durumluk skoru, görsel bilgilendirme yapılan grupta istatistiksel olarak anlamlı olarak düşük hesaplandı (sırasıyla; p=0,021, p=0,016, p<0,001). İsteklilik skoru görsel bilgilendirme yapılan grupta anlamlı olarak daha yüksekti (p=0,002). Bireyin içinde bulunduğu durum ve koşullardan bağımsız olarak kendini nasıl hissettiğini belirleyen STAI süreklilik skorunda ise gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmadı (p=0,380).
Sonuç: İşlem öncesinde görselliğe dayalı ve çok daha anlaşılır olan video bilgilendirme uygulamaları, geleneksel yöntemler olan sözlü ve yazılı bilgilendirmeye kıyasla çok daha anlaşılır ve açıklayıcı olur. Operasyon öncesi video bilgilendirme hastanın operasyon öncesi kaygısını önemli ölçüde azaltır. Bunun yanı sıra postoperatif ağrı ve operasyon için isteklilik durumları üzerinde de olumlu etkileri olacaktır.
Aim: In our study, we aimed to evaluate the effect of pre-procedural video-based education on anxiety and pain in patients who will undergo local cystoscopy for bladder cancer follow-up.
Methods: A total of 60 patients were included in the study, with 28 patients receiving visual information (group 1) and 32 patients not receiving visual information (group 2). Group 1 received preoperative video-based information, while Group 2 received only verbal information. The European Association of Urology (EAU) patient information video was used. The Amsterdam Preoperative Anxiety and Information Scale (APAIS) and the State-Trait Anxiety Inventory (STAI) were administered to all patients preoperatively. Postoperative pain was measured using the visual analog scale (VAS). Each patient completed the VAS and willingness questionnaire at 2 hours after the surgery.
Results: APAIS and VAS scores, as well as STAI state scores, were significantly lower in the group that received visual information (p=0.021, p=0.016, p<0.001, respectively). The willingness score was significantly higher in the group that received visual information (p=0.002). The STAI trait score, which determines how an individual feels regardless of their current circumstances, did not show a statistically significant difference between the groups (p=0.380).
Conclusion: Preoperative video-based education applications, which are visually more comprehensible, are more informative compared to traditional methods of verbal and written information. Preoperative video education significantly reduces the patient’s preoperative anxiety. In addition, it will have positive effects on postoperative pain and willingness for the operation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Urology |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2024 |
Acceptance Date | March 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.