Aim: This study aimed to assess 2nd and 5th grade medical students’ level of knowledge about reproductive health and family planning.
Materials and Methods: We reached 121 (81.7%) of all 2nd graders and 88 (79.2%) of all 5th graders in a medical faculty in Istanbul, and a total of 209 students were included. Data were collected using a survey of 17 questions to assess sociodemographic characteristics as well as knowledge and attitudes about reproductive health and family planning.
Results: The students were asked to define family planning, and 107 (88.4%) of the 2nd graders and 67 (76.1%) of the 5th graders answered “having as many children as the family can raise and care for” (p<0.05). The students were asked to self-assess their status of knowledge about family planning, and 51 (42.1%) of the 2nd graders and 64 (72.2%) of the 5th graders stated that they had sufficient knowledge about family planning methods. Condom as mentioned by 185 students (88.5%) was the best known method in both classes and spermicides the least (n=89, 42.6%). The least known sexually transmitted infection was Trichomonas vaginalis infection (n=106, 50.7%) and the best known was HIV infection (n=207, 99%). The students were also asked “Did you receive an adequate sexual health education in high school?”, and 102 (84.3%) of the 2nd graders and 78 (88.6%) of the 5th graders answered “No”.
Discussion and Conclusion: We found that levels of knowledge about family planning methods, sexually transmitted diseases, and emergency contraception and emergency contraceptive methods differed among the surveyed 2nd and 5th grade medical students
Amaç: Bu çalışmada 2. ve 5. sınıf tıp öğrencilerinin üreme sağlığı ve aile planlaması konusundaki bilgi düzeyini değerlendirmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: İstanbul’da bir tıp fakültesinin tüm ikinci sınıf öğrencilerinin 121’ine (%81,7), tüm beşinci sınıf öğrencilerinin 88’ine (%79,2) olmak üzere, araştırma kapsamında toplam 209 öğrenciye ulaşılmıştır. Veriler, sosyodemografik özellikleri, üreme sağlığı ve aile planlaması konusundaki bilgi ve tutumları değerlendirmeye yönelik 17 sorudan oluşan bir anket formu aracılığıyla toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilere aile planlamasının tanımı sorulmuş ve 2. sınıf öğrencilerinin 107’sinden (%88,4), 5. sınıf öğrencilerinin ise 67’sinden (%76,1) “ailenin bakabileceği ve yetiştirebileceği kadar çocuk sahibi olmak” yanıtı alınmıştır (p<0,05). Öğrencilerden aile planlaması hakkındaki bilgi durumlarını kendilerinin değerlendirmesi istenmiş, ikinci sınıfların 51’i (%42,1), beşinci sınıfların 64’ü (%72,2) aile planlaması yöntemleri hakkında yeterli bilgiye sahip olduğunu söylemiştir. Her iki sınıfta da kondom 185 (%88,5) en çok, spermisitler ise 89 (%42,6) en az bilinen aile planlaması yöntemi idi. En az bilinen cinsel yolla bulaşan enfeksiyon 106 öğrenci (%50,7) ile Trikomonas vaginalis enfeksiyonu, en çok bilinen ise 207 öğrenci (%99) ile HIV enfeksiyonuydu. Öğrencilere, “Lisede yeterli düzeyde cinsel sağlık eğitimi aldınız mı?” sorusu da sorulmuş, ikinci sınıfların 102’si (%84,3), beşinci sınıfların ise 78’i (%88,6) “Hayır” cevabı vermiştir.
Tartışma ve Sonuç: Tıp fakültesi 2. ve 5. sınıf öğrencilerinin aile planlaması yöntemleri, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, acil kontrasepsiyon ve acil kontraseptif yöntemler hakkındaki bilgi düzeylerinin farklı olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Sciences and Services |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLE |
Authors |
|
Publication Date | June 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019, Volume 24, Issue 2 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.