Aim: This study evaluated the e-health literacy levels and related factors in Vocational School of Health Services students.
Methods: It is a cross-sectional study conducted between January and February 2019 on 778 students studying at the Vocational School of Health Services in Elazig. The research data were collected using the “Personal Data Form”, and “e-Health Literacy Scale (eHEALS)”. The data were evaluated in the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 22.0 program, with p<0.05 statistical significance. t-test, Pearson correlation analysis, one-way analysis of variance (ANOVA) and least significant difference (LSD) test were used for statistical analysis.
Results: The mean age of the students was 20.4±2.6, and 66.6% were women. The eHEALS score of the participants was 28.7±6.92. eHEALS scores were high in women, those with more monthly income, and those who lived in the city before the university (p<0.05). There was a negative correlation between the total number of participants in the family, body height, weight, and eHEALS scores, and a positive low-level correlation between monthly income and eHEALS scores (p<0.05).
Conclusion: It is important to have a high level of e-health literacy for the students who will be the health personnel of the future to fulfill their roles. It can be suggested that e-health literacy be included in the university curriculum.
Amaç: Bu çalışma, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin e-Sağlık okuryazarlık düzeylerini ve ilişkili faktörleri değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntemler: Elazığ ili Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören 778 öğrenci üzerinde Ocak-Şubat 2019 tarihleri arasında yapılan kesitsel tipte bir çalışmadır. Araştırma verileri “Kişisel Veri Formu” ve “e-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (eHEALS)” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 22.0 programı kullanılmış, p<0,05 anlamlılık olarak kabul edilmiştir. İstatistiksel analiz için t-testi, pearson korelasyon analizi, one-way analysis of variance (ANOVA) ve least significant difference (LSD) testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,4±2,6 olup %66,6'sı kadındır. Katılımcıların eHEALS puanı 28,7±6,92 idi. eHEALS puanları kadınlarda, aylık geliri fazla olanlarda ve üniversite öncesi şehirde yaşayanlarda yüksekti (p<0,05). Ailedeki toplam katılımcı sayısı, boy, kilo ve eHEALS puanları arasında negatif, aylık gelir ile eHEALS puanları arasında pozitif yönlü düşük düzeyde korelasyon saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Geleceğin sağlık personeli olacak öğrencilerin rollerini yerine getirebilmeleri için e-sağlık okuryazarlığının yüksek düzeyde olması gerekmektedir. E-sağlık okuryazarlığının üniversite müfredatına dâhil edilmesi önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2024 |
Acceptance Date | August 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 29 Issue: 1 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.