Aim: The aim of this study is to evaluate the disaster medicine knowledge level of prehospital healthcare personnel, identify their educational expectations, and determine their attitudes toward e-learning.
Methods: This cross-sectional study was conducted between February 1 and March 31, 2023. The population of the study consisted of 3817 personnel working in the Istanbul Provincial Ambulance Service, and the sample consisted of 384 personnel. Participants were administered a survey including the Personal Information Form, the Attitude Towards E-learning Scale, and the Disaster Medicine Knowledge questionnaire through face-to-face data collection method.
Results: Of the 384 participants, 119 were Emergency Medical Technicians (EMTs), 241 were paramedics, and 24 were physicians. The average disaster medicine knowledge level was 68.15±14.06, and the average attitude towards e-learning level was 26.69±8.42. Of the participants, 52.1% (n=200) had a low level of disaster medicine knowledge, while 47.9% (n=184) had a high level of knowledge. The majority of participants (n=221, 64.8%) preferred to receive disaster medicine training online. Participants who expressed a desire for disaster medicine training had higher attitudes toward e-learning compared to those who did not (28.43±7.93 vs. 23.74 ± 8.39; p < 0.001).
Conclusion: This study found that the majority of prehospital healthcare personnel had low levels of disaster medicine knowledge, but high attitudes towards e-learning. Developing an online training program tailored to current developments and needs in disaster medicine could systematically prepare prehospital healthcare personnel for their disaster response roles. Making this training a mandatory part of in-service education could enhance the knowledge levels and confidence in personal competence of personnel with lower knowledge levels.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, hastane öncesi sağlık personelinin afet tıbbı bilgi düzeyini değerlendirmek, eğitim beklentilerini belirlemek ve e-öğrenmeye yönelik tutumlarını saptamaktır.
Yöntemler: Bu kesitsel çalışma 1 Şubat ve 31 Mart 2023 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın evrenini İstanbul İl Ambulans Servisi’nde çalışan 3817 personel, örneklemini ise 384 personel oluşturmuştur. Katılımcılara yüz yüze veri toplama yöntemi ile Kişisel Bilgi Formu, E-öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği ve Afet Tıbbı Bilgi Anketi uygulanmıştır.
Bulgular: 384 katılımcının 119’u acil tıp teknisyeni, 241’i paramedik ve 24’ü doktordu. Afet tıbbı bilgi düzeyi ortalaması 68.15±14.06, e-öğrenmeye yönelik tutum düzeyi ortalaması 26.69±8.42 olarak bulundu. Katılımcıların %52,1’i (n=200) düşük düzeyde afet tıbbı bilgisine sahipken, %47,9’u (n=184) yüksek düzeyde bilgiye sahiptir. Katılımcıların çoğunluğu (n=221, %64.8) afet tıbbı eğitimini çevrimiçi olarak almayı tercih etmiştir. Afet tıbbı eğitimi talep eden katılımcılar, talep etmeyenlere kıyasla e-öğrenmeye yönelik daha yüksek tutum sergilemiştir (28.43±7.93 vs. 23.74±8.39; p < 0.001).
Sonuç: Bu çalışma, hastane öncesi sağlık personelinin çoğunluğunun düşük afet tıbbı bilgi düzeyine sahip olduğunu, ancak e-öğrenmeye yönelik yüksek tutum sergilediğini göstermiştir. Afet tıbbındaki güncel gelişmelere ve ihtiyaçlara göre tasarlanmış bir çevrimiçi eğitim programının geliştirilmesi, hastane öncesi sağlık personelini afet müdahale rollerine sistematik bir şekilde hazırlayabilir. Bu eğitimin hizmet içi eğitimin zorunlu bir parçası haline getirilmesi, bilgi düzeyi düşük olan personelin bilgi düzeylerini ve kişisel yeterliliklerine olan güvenlerini artırabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Emergency Medicine |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2025 |
Submission Date | June 14, 2024 |
Acceptance Date | July 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 30 Issue: 1 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.