Amaç: Bu çalışmada, odyoloji lisans öğrencilerinin meslek alt alan seçimlerinde etkili olabilecek faktörler demografik değişkenler ve kişilik özellikleri açısından incelenmiş, ayrıca öğrencilerin meslek alt alan seçimlerine göre öğrenme yaklaşımları değerlendirilmiştir.
Yöntemler: Tanımlayıcı ve kesitsel araştırma deseni olan bu çalışmaya 201 odyoloji lisans öğrencisi (172 kadın, 29 erkek) katılmıştır. Katılımcılara demografik bilgi formu, Büyük Beş-50 Kişilik Testi ve Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği uygulanarak sonuçlar karşılaştırılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların büyük bir çoğunluğunun klinik odyoloji alanı olarak hastanelerde (%64) çalışmak istedikleri belirlenmiştir. Bunu işitme teknolojileri firmaları (%14), akademi olarak üniversiteler (%10) ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışma (%9) takip etmiştir. Meslek alt alanı seçiminde etkili olan faktörler olarak cinsiyet [χ2(3)=9,125, p=0,028], çevrenin yönlendirmesi [χ2(6)=13,640, p=0,034], öğretim elemanlarından etkilenme [χ2(6)=15,368, p=0,018], çalışma ortamı [χ2(6)=15,095, p=0,020] ve istihdam olanaklarının [χ2(6)=15,096, p=0,015] önemli farklılıklar sağladığı görülmüştür. Kişilik özelliği açısından değerlendirildiğinde, odyoloji öğrencilerinin uyumlu, sorumlu ve zeka/hayal gücü skorları yüksek bireyler oldukları, ayrıca meslek alt alanlarına göre kişilik özelliklerinde anlamlı farklılıkların bulunduğu ikili karşılaştırmalar ile ortaya konmuştur (her değişken p<0,05). Bunun yanı sıra, hastanelerde (32,20±5,21) veya akademide (36,65±5,10) çalışmayı tercih eden öğrencilerin derin öğrenme yaklaşımını benimsedikleri belirlenmiştir (p<0,001).
Sonuç: Odyoloji alt alanı seçiminde cinsiyet, yönlendirme, çalışma koşulları ve kişilik özelliklerinin önemli olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, alt alan seçimine göre öğrencilerin eğitim yaklaşımlarındaki farklılıklar ortaya konmuştur. Bu sonuçlar, odyoloji öğrencilerinin meslek alt alanı seçiminde etkili olan faktörlerin dikkate alınarak çalışma koşullarının iyileştirilmesini, istihdam olanaklarının talebe göre alt alanlar dikkate alınarak düzenlenmesini ve eğitim programlarının içerik, yöntem ve materyal kullanımında öğrenme yaklaşımlarının göz önünde bulundurulmasını önermektedir.
Bu çalışma Başkent Üniversitesi Tıp ve Sağlık Bilimleri Araştırma Kurulu ve Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır (Proje no:KA22/404).
Başkent Üniversitesi
KA22/404
Bu çalışmada verilerin toplanmasında büyük emekleri geçen Başkent Üniversitesi Odyoloji Bölümü dördüncü sınıf öğrencileri Anıl İlman, Emre Türk, Hamza Furkan Akkaya, Mert Bulun, Mustafa Gürbüzoğlu ve Mustafa Kutay Kocaer’e teşekkür ederiz (teşekkür takdimi alfabetik sıra ile sunulmuştur).
Aim: This study aimed to identify the factors that may influence the career choices of undergraduate audiology students from the perspective of demographic variables and personality. Furthermore, the students’ learning approaches were assessed based on their career choices.
Methods: A descriptive and cross-sectional research design was employed with 201 undergraduate students (172 female, 29 male) who participated in the study. Participants were administered a demographic information form, the Big Five-50 Personality Questionnaire, and the Bigg’s Revised Two-Factor Learning Approaches Scale, and the results were compared.
Results: It was found that the majority of participants declared that they wanted to work in hospitals (64%) as clinical audiologist. This was followed by hearing technology companies (14%), academic institutions (10%), and rehabilitation centers (9%). The factors that influenced career choice included gender [χ2(3)=9.125, p=0.028], external guidance [χ2(6)=13.640, p=0.034], faculty members [χ2(6)=15.368, p=0.018], working conditions [χ2(6)=15.095, p=0.020], and employment opportunities [χ2(6)=15.096, p=0.015]. In terms of personality, students were found to be agreeable, conscientious, and intellective/imaginative. Additionally, significant differences in personality were observed according to career choices (p<0.05). Furthermore, students who wanted to work in hospitals (32.20±5.21) or academia (36.65±5.10) were found to adopt a deep learning approach (p<0.001).
Conclusion: Gender, guidance, working conditions, and personality were identified as significant factors in career choice in audiology. Additionally, differences in students’ learning approaches according to their career choice were demonstrated. These results suggest that factors influencing career choice should be considered when improving working conditions, increasing employment opportunities, and considering learning approaches in the design of educational programs, including content, methods, and material supply.
KA22/404
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Otorhinolaryngology |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLE |
Authors | |
Project Number | KA22/404 |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | October 2, 2024 |
Acceptance Date | November 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 30 Issue: 3 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.