Bu çalışmanın temel amacı, havayolu işletmelerinin, “X, Y, Z” kuşaklarına sunduğu pazarlama hizmet kalitesinin algısı ve memnuniyetine etkisinin ampirik bir çalışma ile ortaya konulmasıdır. Bilindiği üzere havayolu işletmeciliği, insanlar ve eşyanın en kısa zamanda, en ucuz ve emniyetli bir şekilde taşınması olarak tanımlanmıştır. Bir havayolu işletmesinin dünyada parmakla gösterilen hizmet anlayışına sahip olması gereği en önemli vizyonu olarak bilinirken; uçuş emniyeti, güvenirliliği ile birlikte geniş yelpazede kaliteli hizmet sunma başarısının sağlanması misyon olarak ifade edilmektedir. Havayolu işletmelerinin birincil hedefi kaliteli hizmet sunarak müşteri memnuniyetinin sağlanmasıdır. En önemli müşteri portföyünü “X, Y, Z” kuşakları oluşturmaktadır. Saha çalışması olarak İstanbul Hava Limanı’ndan uçuş yapan yolcular seçilmiştir. Ayrıca, bu çalışma ile “X, Y, Z” kuşaklarını temsil eden yolcuların, genel seyahat memnuniyetleri üzerinde etkili olan faktörlerin önem sıraları belirlenerek işletmelerin kıt kaynaklarını hizmet kalitesi boyutlarına göre ne şekilde dağıtmaları gerektiği ve bunun genel memnuniyet üzerinde etkilerinin tespit edilmesine ilişkin önemli ipuçlarının elde edilmesi mümkün olacaktır. Araştırmada “Servqual” Yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yolcuların kalite algısı ile ilgilenmediği tespit edilmiştir. Bu nedenle, İstanbul Hava Limanı ile ilgili öneriler geliştirilerek havayolu işletme yönetimine yeni stratejilerin belirlenmesi için veri teşkil edecek ve yeni akademik araştırmalara hipotez konusu olacak sonuçlar paylaşılmıştır.
The main purpose of this study is to reveal the effect of the marketing service quality offered by airline companies to the “X, Y, Z” generations. While the need for an airline company to have a service concept that is distinguished in the world is known as its most important vision; the success of providing a wide range of quality services together with flight safety and reliability is expressed as a mission. The most important customer portfolio consists of “X, Y, Z” generations. Passengers flying from Istanbul Airport were selected as the field study. In addition, it will be possible to obtain important clues about how businesses should distribute their scarce resources according to service quality dimensions and the effects of this on general satisfaction by determining the importance order of the factors affecting the general travel satisfaction of passengers. The “Servqual” Method was used in the research. As a result of the research, it was determined that passengers were not interested in quality perception. Therefore, suggestions were developed regarding Istanbul Airport and the results that will constitute data for determining new strategies for airline business management and will be the subject of hypotheses for new academic research were shared.
Airline companies x,y,z generation marketing service quality and perception İstanbul Airport
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Business Administration |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 26, 2025 |
| Submission Date | February 18, 2025 |
| Acceptance Date | June 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |
Articles Published in Journal of Anadolu University Vocational Education and Practice (JAUVEP) are Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Journal of Anadolu University Vocational Education and Practice (JAUVEP) provides immediate open-access to its content, reflecting its conviction in advancing global knowledge exchange. The opinions presented in the articles are the sole responsibility of their respective authors and do not present the views or opinions of Journal of Anadolu University Vocational Education and Practice (JAUVEP).