Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Kurumlarında Kamu Hizmeti Motivasyonu Algısı; Karaman İlinde Bir Araştırma

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 221 - 240, 29.12.2024

Abstract

1980’li yıllardan sonra etkili olan Neo-liberal politikaların etkisiyle devlet piyasada direk olarak faaliyet gösteren olma özelliğini terk ederek, daha çok piyasaları dizayn eden bir role bürünmüştür. Bu durum düzenlemeyi tercih eden devlet mekanizmasının işleyişinde bir takım yapısal düzenlemelerinde beraberinde getirmiştir. Özel sektörle olan rekabet artmış, kamu sektörü kamu görevlilerini motive edecek argümanlardan yararlanmıştır. Bu bağlamda kamu görevlilerini motive eden sorulara cevap olması açısından Karaman il merkezi Sağlık İl Müdürlüğü ve Karaman Eğitim ve Araştırma Hastanesinde görev yapan sağlık çalışanlarının, yönetici/bürokratların kamu hizmeti motivasyonu algılarının ortaya konulması amacıyla bu araştırma gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın kapsamı içerisinde öncelikli olarak kamu hizmeti motivasyonuna dair kavramsal çerçeve ele alınmış, sonrasında ise il içerisinde kamu görevlisi olan, Karaman Eğitim ve Araştırma Hastanesinde görev yapan sağlık çalışanlarına yönelik alan araştırması yapılmıştır. Gerçekleştirilen bu alan araştırması 259 kişi ile yürütülmüştür. Anket tekniği ve kolayda örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmada elde edilen veriler faktör analizi ve güvenilirlik testine ve persona korelasyon analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonuçlarına göre; ortaya konulan hipotezler ile kabul edilmiştir. Çalışmada Kamu Hizmeti Motivasyon ölçeği çerçevesinde ‘Kamu Yararına Bağlılık’, ‘Kamusal Duyarlılık’, ‘Topluma Karşı Sorumluluk’ alt boyutları ekseninde analizler yapılmıştır. Karaman Eğitim ve Araştırma Hastanesinde çalışan sağlık çalışanlarının Kamu Hizmeti motivasyonu algısının yüksek düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Akdağ, R. (2012), Türkiye Sağlıkta Dönüşüm Programı Değerlendirme Raporu (2003-2011), T.C. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 839, Ankara.
  • Altın, A. (2019), Kamu Hizmeti Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim ve Kalite’ Yetkin Yayınları, s: 25
  • Arslan, M. (2018), Kamu Hizmeti Motivasyonu, Akademisyen Kitapevi, Yenişehir/Ankara.
  • Arslan, M. (2019), Kamu Hizmeti Motivasyonunu Şekillendiren Faktörler ve Sektör Tercihi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (4).
  • Aydın,İ., Demirkasımoğlu, N., Demir,T.G.,Erdemli, Ö. (2017), Kamu Hizmeti Motivasyonu Ölçeğinin Geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 50 (2), 105-125.
  • Bozkurt, Ö., Ergun,T., Sezen,S.,(2008) ,Kamu Yönetimi Sözlüğü, TODAİE,Ankara.
  • Coşkun, S. (2015), Kamu Hizmetleri Moivasyonu Kuramı: Bir Literatür Taraması, Ekonomik ve Sosyal Aratırmalar Dergisi, 11 (1) 61-74.
  • Çukurçayır M.A, Ekşi H.,(2001), ‘Kamu Hizmeti Sunumunda Yeni Yöntemler’, SÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 1(1-2), 88-109.
  • Demirden, A. (2023), Kamu Hizmeti Motivasyonunun Kuramsal Analizi: Teşvik ve Yaptırım Ötesindeki Motivasyon Unsurları, Türk İdare Dergisi, (496). 123-149.
  • Erten,Ş., Türkmen İ.(2022), Kamu Hizmeti Motivasyonu Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 5 (3) 652-664.
  • Göçoğlu, V.(2020), ‘ Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Dijital Dönüşüm: Nesnelerin İnterneti Üzerine Bir İnceleme’ MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. (616).
  • Gürbüz, S. ,Şahin, F. (2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Houston, D.J. (2000), Public- Service Motivation: A Multivariate Test. Journal of Public Administration Research and Theory, 10(4), 714.
  • Hughes, O. E.(1994), Public Management & Administration: An Introduction, New York: St. Martin Press.
  • Kıyak, B. (2022),’İş Özellikleri ve Kamu Hizmeti Motivasyonu İlişkisi: Kalkınma Ajansları Örneği’ Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Onar, S. S.(1966), İdare Hukukunun Umumi Esasları, Hak Kitabevi, İstanbul.
  • Özçelik, R.U. (2024), Belediyelerde Kamu Hizmeti Motivasyonu: Fatih Belediyesi Örneği, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk Kaplan, N. (2021), ‘Liderlik Türlerinin Kamu Hizmeti Motivasyonu Üzerindeki Etileri’, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi ABD, İstanbul.
  • Öztürk, H. (2020), Akademik Personelin Psikolojik Sözleşme ve Kamu Hizmeti Motivasyonu Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi ve Başkent Üniversitesi Örnekleri, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Paşamehmetoğlu, A. ve Yeloğlu, H.O. (2015). Motivasyon. U. Sığrı, S. Gürbüz. Örgütsel Davranış İstanbul. Beta Basım Yayın A.Ş.
  • Perry J.L. and Wise L.R. (1990), The Motivational Bases of Public Service, Public Administration Review.
  • Perry, J. (1996), Measuring Public Service Motivation: An Assessment of Construct Reliability and Validity. Journal of Public Administration Research and Theory:J-PART 6 (1) 5-22
  • Rainey, H. G., & Steinbauer, P. (1999), Galloping elephants: Developing elements of a theory of effective government organizations, Journal Of Public Administration Research And Theory, 9 (1), 23.
  • Ritz, A. (2009), Public Service Motivation and Organizational Performance in Swiss Federal Government, International Reviewof Administrative Sciences,75(1).
  • Taştekin, İ. (2019), Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılığının Kamu Hizmeti Motivasyonu Üzerindek Etkisi, Nevşehir Hacı Bektaş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TÜSİAD,(2002),’Kamu Reformu Araştırması’ İstanbul.
  • Vandenabeele, W. , (2007), Toward a Public Administration Theory of Publc Service Motivation: An Institutional Approach. Public Mnagement Review, 9(4).

Perception of Public Service Motivation in Health Institutions; A Research in Karaman Province

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 221 - 240, 29.12.2024

Abstract

With the influence of Neo-liberal policies that became prominent after the 1980s, the state abandoned its characteristic of being a direct actor in the market and assumed a role more focused on designing markets. This shift brought about certain structural reforms in the functioning of the state mechanism, which now preferred regulation. Competition with the private sector increased, and the public sector began to utilize tools to motivate public employees. In this context, this study aims to explore the perceptions of public service motivation among healthcare workers and administrators/bureaucrats employed at the Karaman Provincial Health Directorate and Karaman Training and Research Hospital, as part of understanding what motivates public employees. Within the scope of the study, a conceptual framework for public service motivation was first established. Subsequently, field research was conducted on public employees working at the Karaman Training and Research Hospital. The field study involved 259 participants. The research utilized the survey technique and convenience sampling method. The data obtained were analyzed using SPSS software for factor analysis, reliability tests, and Pearson correlation analysis. According to the analysis results, the hypotheses formulated in the study were accepted. Analyses were conducted within the framework of the Public Service Motivation scale under the dimensions of "Commitment to Public Interest," "Compassion for the Public," and "Responsibility to Society." The study concluded that the public service motivation perception of healthcare workers at Karaman Training and Research Hospital is at a high level.

References

  • Akdağ, R. (2012), Türkiye Sağlıkta Dönüşüm Programı Değerlendirme Raporu (2003-2011), T.C. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 839, Ankara.
  • Altın, A. (2019), Kamu Hizmeti Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim ve Kalite’ Yetkin Yayınları, s: 25
  • Arslan, M. (2018), Kamu Hizmeti Motivasyonu, Akademisyen Kitapevi, Yenişehir/Ankara.
  • Arslan, M. (2019), Kamu Hizmeti Motivasyonunu Şekillendiren Faktörler ve Sektör Tercihi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (4).
  • Aydın,İ., Demirkasımoğlu, N., Demir,T.G.,Erdemli, Ö. (2017), Kamu Hizmeti Motivasyonu Ölçeğinin Geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 50 (2), 105-125.
  • Bozkurt, Ö., Ergun,T., Sezen,S.,(2008) ,Kamu Yönetimi Sözlüğü, TODAİE,Ankara.
  • Coşkun, S. (2015), Kamu Hizmetleri Moivasyonu Kuramı: Bir Literatür Taraması, Ekonomik ve Sosyal Aratırmalar Dergisi, 11 (1) 61-74.
  • Çukurçayır M.A, Ekşi H.,(2001), ‘Kamu Hizmeti Sunumunda Yeni Yöntemler’, SÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 1(1-2), 88-109.
  • Demirden, A. (2023), Kamu Hizmeti Motivasyonunun Kuramsal Analizi: Teşvik ve Yaptırım Ötesindeki Motivasyon Unsurları, Türk İdare Dergisi, (496). 123-149.
  • Erten,Ş., Türkmen İ.(2022), Kamu Hizmeti Motivasyonu Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 5 (3) 652-664.
  • Göçoğlu, V.(2020), ‘ Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Dijital Dönüşüm: Nesnelerin İnterneti Üzerine Bir İnceleme’ MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. (616).
  • Gürbüz, S. ,Şahin, F. (2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Houston, D.J. (2000), Public- Service Motivation: A Multivariate Test. Journal of Public Administration Research and Theory, 10(4), 714.
  • Hughes, O. E.(1994), Public Management & Administration: An Introduction, New York: St. Martin Press.
  • Kıyak, B. (2022),’İş Özellikleri ve Kamu Hizmeti Motivasyonu İlişkisi: Kalkınma Ajansları Örneği’ Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Onar, S. S.(1966), İdare Hukukunun Umumi Esasları, Hak Kitabevi, İstanbul.
  • Özçelik, R.U. (2024), Belediyelerde Kamu Hizmeti Motivasyonu: Fatih Belediyesi Örneği, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk Kaplan, N. (2021), ‘Liderlik Türlerinin Kamu Hizmeti Motivasyonu Üzerindeki Etileri’, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi ABD, İstanbul.
  • Öztürk, H. (2020), Akademik Personelin Psikolojik Sözleşme ve Kamu Hizmeti Motivasyonu Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi ve Başkent Üniversitesi Örnekleri, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Paşamehmetoğlu, A. ve Yeloğlu, H.O. (2015). Motivasyon. U. Sığrı, S. Gürbüz. Örgütsel Davranış İstanbul. Beta Basım Yayın A.Ş.
  • Perry J.L. and Wise L.R. (1990), The Motivational Bases of Public Service, Public Administration Review.
  • Perry, J. (1996), Measuring Public Service Motivation: An Assessment of Construct Reliability and Validity. Journal of Public Administration Research and Theory:J-PART 6 (1) 5-22
  • Rainey, H. G., & Steinbauer, P. (1999), Galloping elephants: Developing elements of a theory of effective government organizations, Journal Of Public Administration Research And Theory, 9 (1), 23.
  • Ritz, A. (2009), Public Service Motivation and Organizational Performance in Swiss Federal Government, International Reviewof Administrative Sciences,75(1).
  • Taştekin, İ. (2019), Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılığının Kamu Hizmeti Motivasyonu Üzerindek Etkisi, Nevşehir Hacı Bektaş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TÜSİAD,(2002),’Kamu Reformu Araştırması’ İstanbul.
  • Vandenabeele, W. , (2007), Toward a Public Administration Theory of Publc Service Motivation: An Institutional Approach. Public Mnagement Review, 9(4).
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Hasibe Ceyhan 0000-0002-6551-0787

Publication Date December 29, 2024
Submission Date October 31, 2024
Acceptance Date November 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Ceyhan, H. (2024). Sağlık Kurumlarında Kamu Hizmeti Motivasyonu Algısı; Karaman İlinde Bir Araştırma. Anadolu Strateji Dergisi, 6(2), 221-240.

ANADOLU STRATEJİ DERGİSİ / JOURNAL OF ANATOLIAN STRATEGY e-ISSN: 2687-5721