ABSTRACT
This study aims
to reveal corporate social responsibility approach of Turkey’s top selling and
largest companies in ISO 500 list composed based on the year of 2017 data of
the Istanbul Chamber of Industry. For that purpose, in the context of criterias
that referred in the method section of the research, importance ratings on
corporate social responsibility of 17 companies from ISO 500 list have been
tried to be specified by analyzing annual reports, in other words sustainability
reports through the method of content analysis. Corporate social responsibility
activities in sustainability reports are valuable in the way that they point to
contribute to the social, environmental, educational, cultural and so forth
improvement of companies and society. This topic becomes more important since
the companies in this research take part in the largest 250 companies in Turkey
economically. Towards the various inferences reached in the
consequence of this study, it can be said that companies give place and
importance to corporate social responsibility topics. However, they think
differently in these topics because they give place to them in different
grades, in other words they deem different fields significant in different
grades. All these essentially show that companies give importance to corporate
social responsibility topics even they are in different grades. Previous
studies in this topic also support the findings of this research and make the
researchers think that these topics gain importance in the eye of the companies
in Turkey as the time goes by.
ÖZET
Bu çalışma Türkiye’nin en çok satış yapan ve büyüklük sıralaması
olarak İstanbul Sanayi Odasının 2017 yılı verilerine göre oluşturduğu İSO 500
içerisinde yer alan şirketlerin, kurumsal sosyal sorumluluk konusundaki
yaklaşımını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla araştırmanın yöntem
bölümünde anılan ölçütler bağlamında İSO 500 içerisinden 17 şirketin yıllık
faaliyet raporları diğer bir deyişle sürdürülebilirlik raporları içerik analizi
yöntemiyle çözümlenerek şirketlerin kurumsal sosyal sorumluluk konularına
verdikleri önem düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Sürdürülebilirlik
raporlarındaki kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri bir yönüyle şirketlerin,
toplumun sosyal, çevresel, eğitimsel, kültürel ve benzeri konularda gelişimine
katkıda bulunmasına işaret ettiği için değerlidir. Araştırmada anılan şirketlerin
ekonomik olarak Türkiye’nin en büyük 250 şirketi içerisinde yer alması bu
konunun araştırılmasını daha önemli kılmaktadır. Çalışmanın sonucunda çeşitli
çıkarımlara ulaşılmış ve şirketlerin kurumsal sosyal sorumluluk konularına
yıllık faaliyet raporlarında yer verdikleri, dolayısıyla önem verdikleri,
bununla birlikte şirketlerin raporlarda bu konulara birbirlerinden farklı
düzeylerde yer vermesi bu konularda bir miktar farklı düşündüklerini, diğer bir
deyişle farklı alanları farklı düzeylerde önemli gördükleri söylenebilir. Tüm
bunlar aslında şirketlerin kurumsal sosyal sorumluluk konularına birbirinden
farklı düzeylerde olsa da önem verdiklerini göstermektedir. Bu konuda daha önce
yapılan çalışmalar da bu araştırmanın bulgularını destekler mahiyettedir ve
araştırmacıya zaman ilerledikçe bu konuların Türkiye’deki şirketler nezdinde
önem kazanmakta olduğunu düşündürmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 6 |