The aim of the research is to determine the perceptions of individuals who graduated from geography departments of different universities in Turkey towards the concept of cultural heritage. Within the scope of this aim, the method of metaphor analysis has been used. Each participant was asked to produce at least one metaphor for the concept of cultural heritage. The data used in the scope of the research was obtained from 128 individuals who graduated from geography departments of different universities of our country. The data collection phase of the study began in December 2018 and ended in August 2019. A questionnaire form “For Me, Cultural Heritage Is Like............. Because……….” was asked to the participants. At the end of this process, it was determined that the participants produced 48 metaphors as a result of the evaluation of the data forms. The forms of 40 participants who did not produce metaphors, did not specify why, or
produced meaningless metaphors were cancelled, and the study was conducted over 88 forms in total. The data obtained as a result of this study were analyzed
with phenomenology pattern. The 48 metaphors produced by the participants were divided into various groups and the study was completed by analyzing these groups.
Araştırmanın amacı, Türkiye’nin farklı üniversitelerinin coğrafya bölümlerinden mezun olan bireylerin kültürel miras kavramına yönelik algılarının tespit edilmesidir. Söz konusu amaç kapsamında metafor analizi yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmaya katılan her bir katılımcıdan kültürel miras kavramına yönelik en az bir adet metafor üretmesi istenmiştir. Araştırma kapsamında kullanılan veriler ülkemizin farklı üniversitelerinin coğrafya bölümlerinden mezun olan 128 bireyden elde edilmiştir. Çalışmada veri toplama aşaması 2018 yılının aralık ayında başlamış ve 2019 yılının ağustos ayında sonlanmıştır. Katılımcılara “Bana Göre Kültürel Miras…………Gibidir. Çünkü……….” şeklinde bir soru formu yöneltilmiştir. Bu süreç sonunda veri formlarının değerlendirilmesi neticesinde katılımcıların 48 adet metafor ürettiği tespit edilmiştir. Metafor üretmeyen, üretip nedenini belirtmeyen ya da anlamsız metafor üreten 40 katılımcının formları iptal edilmiş ve çalışma toplamda 88 form üzerinden gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışma sonucunda elde edilen veriler olgu bilim deseni ile analiz edilmiştir. Katılımcılar tarafından üretilen 48 metafor çeşitli gruplara ayrılmış ve çalışma bu grupların analiz edilmesi ile tamamlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 12 |