Book Review
BibTex RIS Cite
Year 2022, Issue: 22, 497 - 509, 30.11.2022
https://doi.org/10.33404/anasay.1161609

Abstract

The work in question, which was published as a book in 2017 from his doctoral dissertation entitled “Rethinking Bioethics in Dilemma of Biocentrism-Antrophocentrism”, was written by Haluk Aşar, a member currently working at Erciyes University. The work was published in December 2019 by Kimlik Yayınları in Kayseri. The book consists of three main chapters, a conclusion and appendices. Chapter one, “Traditional Bioethics and Its Criticism”; the second part, “Human Centric Bioethics”; The third part is titled “Living Centrist Bioethics” and the Conclusion part is titled “Instead of Conclusion: The Origin of Biocentric Bioethics: Fritz Jahr”. As the author also stated, the conclusion section was created by making great use of his article titled “From Medical Ethics to Bioethics: Fritz Jahr”, which was previously published in the October 2019 issue of the Cilician Journal of Philosophy. The work also has an appendix titled “Universal Declaration of Bioethics and Human Rights”. Although it is understood that bioethics is related only to the fields of biology, medicine and ethics, it also includes religion and beliefs in terms of its historical process and scope. For this reason, bioethics is far from being the subject of a specific science and has an interdisciplinary position that includes philosophy and religion. Therefore, our evaluation includes the introduction of the work and its evaluation in terms of bioethics and religion.

References

  • Aşar, H. (2019). Biyoetik Geçmişten Günümüze. Kimlik Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2004). Mescid-i Aksâ. İçinde Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (C. 29, ss. 268-271). TDV Yayınları.
  • Harman, Ö. F. (2002). Kudüs. İçinde Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (C. 26, ss. 323-327). TDV Yayınları.
  • Kitab-ı Mukaddes. (t.y.). Erişim Tarihi 13 Ağustos 2022, gönderen https://www.kitabimukaddes.com/kutsal-kitap-hakkinda-bilgilendirme-ve-tam-metni/
  • Kur’an-ı Kerim. (t.y.). Erişim Tarihi 13 Ağustos 2022, gönderen https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf
  • Shimamoto, K. (2003a, Ocak 5). The Oomoto Foundation protests any birth of a human clone baby. http://www.oomoto.or.jp/English/enBiet/clone030105.html
  • Shimamoto, K. (2003b, Haziran 12). Oomoto’s support for abolishing the death penalty. http://www.oomoto.or.jp/English/enBiet/dethp030612.html

HALUK AŞAR, BİYOETİK GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE, KİMLİK YAYINLARI, KAYSERİ, 2019, s. 225

Year 2022, Issue: 22, 497 - 509, 30.11.2022
https://doi.org/10.33404/anasay.1161609

Abstract

2017 yılında “Canlı-merkezcilik İnsan-merkezcilik İkileminde Biyoetiği Yeniden Düşünmek” başlıklı doktora tezinden kitaplaştırılan söz konusu eser, şuan Erciyes Üniversitesi’nde görev yapmakta olan Dr. Öğr. Üyesi Haluk Aşar tarafından kaleme alınmıştır. Eser, Aralık 2019’da Kayseri’de Kimlik Yayınları’ndan çıkmıştır. Kitap üç ana bölüm, bir sonuç ve ek bölümlerinden oluşmaktadır. Birinci bölüm, “Geleneksel Biyoetik ve Eleştirisi”; ikinci bölüm, “İnsan Merkezci Biyoetik”; üçüncü bölüm ise “Canlı Merkezci Biyoetik” ve Sonuç bölümü ise “Sonuç Yerine: Canlı-Merkezci Biyoetik’in Kökeni: Fritz Jahr” başlıklarını taşımaktadır. Yazarın da ifade ettiği üzere sonuç bölümü daha önce Kilikya Felsefe Dergisi’nde Ekim 2019 sayısında yayımlanan “Tıp Etiğinden Biyoetiğe: Fritz Jahr” başlıklı makalesinden büyük oranda faydalanarak oluşturulmuştur. Eserin ayrıca “Biyoetik ve İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi” başlığını taşıyan bir de ek bölümü bulunmaktadır. Biyoetik, yapısı itibariyle sadece biyoloji, tıp ve etik alanları ile ilgili olduğu anlaşılsa da tarihi süreci ve kapsamı açısından dini ve inançları da bünyesinde taşımaktadır. Bu sebeple biyoetik belirli bir bilimin inceleme konusu olmaktan uzak olup felsefe ve dini içine alan disiplinlerarası bir konuma sahiptir. Dolayısıyla değerlendirmemiz eserin tanıtımını ve biyoetik din ilişkisi açısından değerlendirilmesini içermektedir.

References

  • Aşar, H. (2019). Biyoetik Geçmişten Günümüze. Kimlik Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2004). Mescid-i Aksâ. İçinde Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (C. 29, ss. 268-271). TDV Yayınları.
  • Harman, Ö. F. (2002). Kudüs. İçinde Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (C. 26, ss. 323-327). TDV Yayınları.
  • Kitab-ı Mukaddes. (t.y.). Erişim Tarihi 13 Ağustos 2022, gönderen https://www.kitabimukaddes.com/kutsal-kitap-hakkinda-bilgilendirme-ve-tam-metni/
  • Kur’an-ı Kerim. (t.y.). Erişim Tarihi 13 Ağustos 2022, gönderen https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf
  • Shimamoto, K. (2003a, Ocak 5). The Oomoto Foundation protests any birth of a human clone baby. http://www.oomoto.or.jp/English/enBiet/clone030105.html
  • Shimamoto, K. (2003b, Haziran 12). Oomoto’s support for abolishing the death penalty. http://www.oomoto.or.jp/English/enBiet/dethp030612.html
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Yetkin Karaoğlu 0000-0002-5036-2590

Publication Date November 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 22

Cite

APA Karaoğlu, Y. (2022). HALUK AŞAR, BİYOETİK GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE, KİMLİK YAYINLARI, KAYSERİ, 2019, s. 225. Anasay(22), 497-509. https://doi.org/10.33404/anasay.1161609

TARANDIĞIMIZ DİZİNLER

140841397813979139801398113982139831398413986139871398813989 13990139911399215260152611526216020160211620516241


21251




20598

Creative Commons Lisansı