Dijitalleşme sürecinde aşçılık mesleğinin gelişimi hızlanmış ve yemek kültürünün değişime uğraması kaçınılmaz olmuştur. Sosyal medya aracılığı ile bireyler yaşamlarını ve kabiliyetlerini diğer insanlara ulaştırma imkanı elde etmiştir. Aşçılık bağlamında sosyal medya etkisi incelendiğinde mesleğin popülerleşmesi ve dijital etkileşimin gelişmesi söz konusu olmuştur. Bu çalışmada aşçılığın sosyal medya aracılığı ile gelişimi inceleyerek gelecekte aşçılık mesleğinin konumlanış biçiminin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda ilgili çalışmalar incelenerek fenomen olarak kabul edilen aşçıların Instagram ve YouTube uygulamaları aracılığı ile yapay zeka teknolojilerinin meslekleri üzerine etkisi üzerine değerlendirmelere yer verilmektedir. İlk olarak Instagram’da görsellik unsurunun beğeni ve tat algısı üzerindeki etkisi incelenmektedir. Sosyal medya aracılığı ile aşçılığı, öğrenme sürecinin interaktif iletişim ile mümkün ve etkili olduğu dikkat çekmiştir. Benzer şekilde fenomen aşçıların popülerleşmesi ve markalaşmasına değinilmiştir. YouTube aracılığı ile daha detaylı içeriklerin hazırlanması, tarif videolarının yaygınlaşması aşçılığın daha geniş platformlarda yer edinmesini olası kılmıştır. Farklı kültürlerin yemeklerinin öğrenilip deneyimlerinin mümkün olması kimi zaman aşçılık mesleğini yüzeysel bir alana da taşıyabilmektedir. Bu husus sosyal medyanın olumsuz yönü olarak değerlendirilebilir. Ayrıca görsel ürünlerin dikkat çekici olması, sunumların profesyonel biçimde gerçekleştirilmesi takipçi ve izleyicilerin dikkatini çekmektedir. Takipçiler tarafından benzer yiyeceklere olan talebin artması ve buna karşılık beklenen lezzetin kendi deneyimlerince karşılanamaması bir karmaşa oluşturmaktadır. Bu süreçte sanal ve arttırılmış gerçeklik ile yapay zeka uygulamalarının kullanılması aşçılığın daha uygun şartlarda deneyimlenmesine yol açmıştır.
The digitalization process has accelerated the development of cookery and food culture. Through social media, individuals can share their lives and abilities with other people. Considering the impact of social media in the context of cooking, there has been a popularization of the profession and the development of interactive relationships. In this study, it is aimed to evaluate the future culinary vision by examining the development of cooking through social media. In this context, literature studies were examined and the interpretation of the relationship between phenomenon cooks and social media and artificial intelligence technologies was preferred as a method. First, the effect of visuality on Instagram on taste and taste perception is examined. It has been noted that the process of learning cooking through social media is possible and effective with interactive communication. Similarly, the popularization and branding of phenomenon chefs was mentioned. Preparation of more detailed content through YouTube and the spread of recipe videos have made it possible for cookery to gain a place on wider platforms. Being able to learn and experience the dishes of different cultures can sometimes take the cooking profession to a superficial level. This issue can be considered as the negative aspect of social media. In addition, eye-catching visual products and professional presentations attract the attention of followers and viewers. Increasing demand for similar foods by followers and the fact that the expected taste cannot be met by their own experiences creates confusion. In this process, the use of virtual and augmented reality and artificial intelligence applications has led to the experience of cooking in more suitable conditions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Recreation, Leisure and Tourism Geography |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Early Pub Date | August 31, 2024 |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | April 6, 2024 |
Acceptance Date | August 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 29 |