Research Article
BibTex RIS Cite

Çevre İletişim Kampanyaları ve Medyanın Rolü

Year 2025, Issue: 31, 134 - 143
https://doi.org/10.33404/anasay.1615523

Abstract

Çevre konusu, sosyal politika uygulamaları arasında öncelik verilen konulardandır. Bu konunun önem kazanmasının nedeni çevre sorunlarının önemli düzeyde artış göstermesidir. Çevreyi korumak sağlık açısından hayati önem taşımaktadır. Çevreyi koruma bilinci konusundaki çabaların amacı, insanlar için daha sağlıklı ve güvenli bir alan yaratmaktır. Bu bağlamda, toplumun her kesiminde çevre duyarlılığını arttırma, çevre konusunda hassas bireyler yetiştirerek bu bireylerde kalıcı davranışlar meydana getirme, doğal ve tarihi değerlerin korunması bilincini oluşturma ve toplumsal katılım önem taşımaktadır. Çevre konusunda bireye, kurumlara, şirketlere, devlete büyük sorumluluklar düşmektedir. Bir kampanya yürütürken, çevre bilinci oluşturma aşamasında birbirleriyle ilişki içerisinde olmaları gerekmektedir. Bu da toplumsal etkileşimle mümkündür. Bu ilişkinin kurulmasında toplumsal iletişimin önemi büyüktür. Toplumsal iletişim, bireylerin ve kurumların çabalarıyla oluşur. Bu çalışmada, çevre konusunda farkındalığın oluşturulmasında toplumsal iletişimin, eğitimlerin, medyanın ve iletişim kampanyalarının rolü tartışılmaktadır. Seçilen şirketlerin çevreci kampanyalarının hepsinde toplumda çevre konusuna dair bir bilinç geliştirmeyi amaçladıkları ve hedef kitleye ulaşabilmek için farklı kanalları kullandıkları, özellikle tüm şirketlerin sosyal medyayı tercih ettikleri tespit edilmiştir

References

  • Akkoyun, T. (2019). Yerel yönetimlerin çevreye dayalı turizme katkısına tarihî değerlendirme: Afyonkarahisar örneği. The Journal of Academic Social Science, 81(81), 153-167.
  • Alikılıç, Ö. A. (2011). Halkla İlişkiler 2.0:Sosyal medyada yeni paydaşlar, yeni teknikler. Efil Yayınevi.
  • Altaweel, M. and Bone, C. (2012). Applying Content Analysis for Investigating The Reporting of Water Issues. Computers, Environment and Urban Systems, Vol.36, 599–613.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Aziz, A. (2003). Siyasal İletişim, Nobel Yayıncılık.
  • Botan, C. H., & Taylor, M. (2004). Public relations: State of the field. Journal of communication, 54(4), 645-661.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (Ed.). (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (24. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cizrelioğulları, M. N., Günay, T., & Girgin, T. (2024). Turizm İşletmelerinde Çevre Dostu Ürün Tercihi, Çevre Hassasiyeti ve Yeşil Pazarlama Çalışmaları: Aydın İli İncelenmesi. Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 38-54.
  • Della Porta, D., Diani, M. (2020). Toplumsal Hareketler. (Çev. Çakır, P ve Gülbudak, C.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ham, M., Mrčela, D., & Horvat, M. (2016). Insights for measuring environmental awareness. Ekonomski vjesnik: Review of Contemporary Entrepreneurship, Business, and Economic Issues, 29(1), 159-176.
  • Karaman, S., & Gökalp, Z. (2010). Küresel Isınma ve İklim Değişikliğinin Su Kaynakları Üzerine Etkileri. Tarım Bilimleri Araştırma Dergisi, (1), 59-66.
  • Kotler, P. ve Lee, N. R. (2008). Social Marketing: Influencing Behaviors for Good, Third Edition, Los Angeles: Sage Publications.
  • Mcquil, D., Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri. (Çev. K. Yumlu) İmge Kitapevi.
  • Mutlu, E. (1995) İletişim Sözlüğü, Ark Yayınevi.
  • Oskay, Ü. (2001). İletişimin ABC’si. Der Yayınları.
  • Önür, N. (2002) Küreselleşen Dünyada İletişim ve Toplum. Alp Yayınevi.
  • Örs, F. (2018). Çevre farkındalığının oluşturulmasında toplumsal iletişimin rolü. Akademia Sosyal Bilimler Dergisi, 188-196.
  • Tüfekçioğlu, H. (1997), İletişim Sosyolojisine Giriş. Der Yayınları.
  • Yang, A., & Kent, M. (2014). Social media and organizational visibility: A sample of Fortune 500 corporations. Public relations review, 40(3), 562-564.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Genişletilmiş 10. Baskı). Seçkin. Yumlu, K. (1997). Türk basınında çevre. Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Yurttaş, Ö., Şişman, B., & Şişman, Ö. (2012). Sivil toplum örgütleri ve kitle iletişim araçlarının çevre okuryazarlığı bilinci oluşturmadaki rolü. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi. Vol. 1, No. 4.
  • Zıllıoğlu, M. (2003) İletişim Nedir?. Cem Yayınevi.

Environmental Communication Campaigns and the Role of the Media

Year 2025, Issue: 31, 134 - 143
https://doi.org/10.33404/anasay.1615523

Abstract

The environmental issue is one of the issues given priority among social policy practices. The reason for this issue gaining importance is the serious increase in environmental problems. Protecting the environment is a vital important issue. The aim of efforts on environmental protection awareness is to create a healthier and safer place for people. In this context, increasing environmental awareness in every segment of society, raising individuals who are sensitive about the environment and creating permanent behaviors in these individuals, protecting natural and historical values and social participation are important. Individuals, institutions, companies and the state have great responsibilities regarding the environment. While conducting a campaign, they need to be in contact with each other in the stage of creating environmental awareness. This is possible through social interaction. Social communication is of great importance in establishing this relationship. Social communication is formed through the efforts of individuals and institutions. In this study, the role of social communication, education, media and communication campaigns in creating awareness about the environment is discussed. It has been determined that all of the environmental campaigns of the selected companies aim to develop an awareness of environmental issues in the society and use different channels to reach the target audience, especially all companies prefer social media.

References

  • Akkoyun, T. (2019). Yerel yönetimlerin çevreye dayalı turizme katkısına tarihî değerlendirme: Afyonkarahisar örneği. The Journal of Academic Social Science, 81(81), 153-167.
  • Alikılıç, Ö. A. (2011). Halkla İlişkiler 2.0:Sosyal medyada yeni paydaşlar, yeni teknikler. Efil Yayınevi.
  • Altaweel, M. and Bone, C. (2012). Applying Content Analysis for Investigating The Reporting of Water Issues. Computers, Environment and Urban Systems, Vol.36, 599–613.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Aziz, A. (2003). Siyasal İletişim, Nobel Yayıncılık.
  • Botan, C. H., & Taylor, M. (2004). Public relations: State of the field. Journal of communication, 54(4), 645-661.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (Ed.). (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (24. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cizrelioğulları, M. N., Günay, T., & Girgin, T. (2024). Turizm İşletmelerinde Çevre Dostu Ürün Tercihi, Çevre Hassasiyeti ve Yeşil Pazarlama Çalışmaları: Aydın İli İncelenmesi. Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 38-54.
  • Della Porta, D., Diani, M. (2020). Toplumsal Hareketler. (Çev. Çakır, P ve Gülbudak, C.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ham, M., Mrčela, D., & Horvat, M. (2016). Insights for measuring environmental awareness. Ekonomski vjesnik: Review of Contemporary Entrepreneurship, Business, and Economic Issues, 29(1), 159-176.
  • Karaman, S., & Gökalp, Z. (2010). Küresel Isınma ve İklim Değişikliğinin Su Kaynakları Üzerine Etkileri. Tarım Bilimleri Araştırma Dergisi, (1), 59-66.
  • Kotler, P. ve Lee, N. R. (2008). Social Marketing: Influencing Behaviors for Good, Third Edition, Los Angeles: Sage Publications.
  • Mcquil, D., Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri. (Çev. K. Yumlu) İmge Kitapevi.
  • Mutlu, E. (1995) İletişim Sözlüğü, Ark Yayınevi.
  • Oskay, Ü. (2001). İletişimin ABC’si. Der Yayınları.
  • Önür, N. (2002) Küreselleşen Dünyada İletişim ve Toplum. Alp Yayınevi.
  • Örs, F. (2018). Çevre farkındalığının oluşturulmasında toplumsal iletişimin rolü. Akademia Sosyal Bilimler Dergisi, 188-196.
  • Tüfekçioğlu, H. (1997), İletişim Sosyolojisine Giriş. Der Yayınları.
  • Yang, A., & Kent, M. (2014). Social media and organizational visibility: A sample of Fortune 500 corporations. Public relations review, 40(3), 562-564.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Genişletilmiş 10. Baskı). Seçkin. Yumlu, K. (1997). Türk basınında çevre. Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Yurttaş, Ö., Şişman, B., & Şişman, Ö. (2012). Sivil toplum örgütleri ve kitle iletişim araçlarının çevre okuryazarlığı bilinci oluşturmadaki rolü. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi. Vol. 1, No. 4.
  • Zıllıoğlu, M. (2003) İletişim Nedir?. Cem Yayınevi.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section MAKALELER
Authors

Lale Barçın Aka 0000-0003-3420-3802

Early Pub Date February 25, 2025
Publication Date
Submission Date January 8, 2025
Acceptance Date February 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 31

Cite

APA Aka, L. B. (2025). Çevre İletişim Kampanyaları ve Medyanın Rolü. Anasay(31), 134-143. https://doi.org/10.33404/anasay.1615523