The
use of the internet and social media is widely common, nowadays. Free,
open-access medical education (FOAM) has reached a wide population of followers
by using the internet and social media platforms. FOAM has created a
continuous, easy to reach and free medical education resource which is
independent of geographic limitations. This led to an appeal by not only doctors
but also all medical service providers. But FOAM has limitations like; it is
technology dependent (older people may not use technology as easy as younger
people), it lacks core topics and it needs a peer-review system for quality
standardization. FOAM is an efficient medical education method but it can't
replace medical textbooks. There are no studies that prove one method is more
efficient than the other. These two
methods complement each other when combined. For this reason, a combination of
both methods is recommended.
Günümüzde
internet ve sosyal medya kullanımı oldukça yaygındır. Serbest, açık eri̇şi̇mli̇
tıp eği̇ti̇mi (FOAM); interneti ve sosyal medya platformlarını
kullanarak kısa bir sürede geniş bir kitleye ulaşabilmiştir. Sürekli, kolay
erişilebilir, ücretsiz ve coğrafi kısıtlılıklardan etkilenmeyen bir tıbbi bilgi
kaynağı oluşturmuş olan FOAM ‘a ilgi sadece hekimler tarafından değil tüm
sağlık çalışanları tarafından duyulmaktadır. Ancak FOAM ‘ın; teknolojiye bağımlı
olması (yaşlı bireyler teknolojiyi daha gençler kadar kolay kullanamayabilir),
temel konuların eksikliği ve kaliteyi standardize etmek için bir hakem
değerlendirme süreci ihtiyacı olması gibi kısıtlılıkları vardır. FOAM, etkin
bir tıp eğitimi modelidir ancak klasik tıp kitabının yerine geçecek bir eğitim
modeli değildir. Birlikte kullanıldıklarında birbirlerinin eksiklerini
tamamlayan bu iki eğitim modelinden herhangi birinin daha etkin bir eğitim
modeli olduğunu gösteren bir çalışma bulunmamaktadır. Bu sebeple birlikte
kullanılmaları önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 3 |