The need for school nursing in the context of school health and safety: A phenomenological study
Year 2024,
Volume: 5 Issue: 3, 244 - 250, 31.12.2024
Halil Karadaş
,
Yakup Işıker
,
Sevil Altınok
Abstract
Aim: The purpose of this study is to investigate the need for a school health professional who can intervene in health-related problems that may be encountered in schools in order to carry out education and training activities effectively and healthily.
Methods: The study used a case study design with 30 teachers and school administrators. Data were collected through a structured interview form, and descriptive analysis was applied.
Results: The findings showed that participants frequently dealt with injuries, fainting, and bleeding in schools, felt unprepared for emergencies, believed student health affected academic success, and viewed having a school health professional as beneficial and necessary.
Conclusion: Based on the research findings, it was concluded that all kinds of health problems could be encountered in schools and that teachers felt inadequate in intervening in these problems, and therefore health professionals were needed in schools.
References
- Akgül, E., & Ergün, A. (2021). Toplum sağlığının geliştirilmesinde okul sağlığı hemşireliği. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 3(2), 141-153.
- American Nurses Association (2015). Nursing informatics: scope and standards of practice. American Nurses Association.
- Aytaç, S. (2002). Çalışma psikolojisi alanında yeni bir yaklaşım: Örgütsel sağlık. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 43-57.
- Baldwin, C. M., (1998). Changing health outcomes for African American children: Utilizing a self-care health promotion curriculum in urban elementary schools. Journal of Multıcultural Nursıng and Health, 4, 40-45.
- Bahar, Z. (2010). Okul sağlığı hemşireliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 3(4), 195-200.
- Barrios, L. C., Burgeson, C. R., Crossett, L., Harrykissoon, S. D., Pritzl, J., Wechsler, H., ... & Sleet, D. (2004). School Health Index: A Self-Assessment and Planning Guide. Middle School/High School. US Department of Health and Human Services.
- Bonaiuto, M. M. (2007). School nurse case management: Achieving health and educational outcomes. The Journal of School Nursing, 23(4), 202-209. https://doi.org/10.1177/10598405070230040401
- Cameron, R., Brown, K. S., Best, J. A., Pelkman, C. L., Madill, C. L., Manske, S. R., & Payne, M. E. (1999). Effectiveness of a social influences smoking prevention program as a function of provider type, training method, and school risk. American Journal of Public Health, 89(12), 1827-1831. https://doi.org/10.2105/AJPH.89.12.1827
- Centers for Disease Control and Prevention (2005). School Health Index: a self-assessment and planning guide (elementary school version). https://www.cdc.gov/assessing-improving-school-health/shi/index.html Retrieved August 28, 2024.
- Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri-Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (7.baskı) (Çev.: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Çoban, N. (2007). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin örgüt sağlığına ilişkin algıları (Antalya ili örneği). [Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
- Engelke, M. K., Swanson, M., & Guttu, M. (2014). Process and outcomes of school nurse case management for students with asthma. The Journal of School Nursing, 30(3), 196-205. https://doi.org/10.1177/1059840513507084
- Ferson, M. J., Fitzsimmons, G., Christie, D., & Woollett, H. (1995). School health nurse interventions to increase immunisation uptake in school entrants. Public Health, 109(1), 25-29. https://doi.org/10.1016/S0033-3506(95)80072-7
- Gündüz, S., & Albayrak, H. M. (2014). Okul Sağlığında Neredeyiz?. Ankara Medical Journal, 14(1), 29-33. https://doi.org/10.17098/amj.42040
- Güler, Ç., & Akın, L. (2012). Okul sağlığı halk sağlığı temel bilgiler. Hacettepe Yayınları.
- Güler, G., & Kubilay, G. (2004) Bir ilköğretim okulu öğrencilerinin fiziksel bakım sorunlarının belirlenmesi. C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 26(2), 60–65.
- Gür, K., & Şengel, A. (2020). Okul sağlığı hemşireliği uygulamalarında etik ikilemler. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 6(1), 35-40.
- Karadaş, H., Coşkun, B., & Katıtaş, S. (2023). Safety problems at schools according to school administrators’ opinions. Psycho-Educational Research Reviews, 12(1), 134-150. https://doi.org/10.52963/PERR_Biruni_V12.N1.09
- Karadaş, H. (2021). Okul öncesi eğitim kurumlarında yaşanan güvenlik ve sağlık problemlerinin paydaş görüşlerine göre incelenmesi. Anatolian Journal of Health Research, 2(1), 7-14. http://dx.doi.org/10.29228/anatoljhr.50959
- Korkmaz, M. (2011). İlköğretim okullarında örgütsel iklim ve örgüt sağlığının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 117-139
- Köksal, E., & Karaçil, M. Ş. (2014). Okul çağı çocuklarında şeker tüketiminin beden kütle indeksine etkisinin değerlendirilmesi. Fırat Tıp Dergisi, 19(3), 151-155.
- Leroy, Z. C., Wallin, R., & Lee, S. (2017). The role of school health services in addressing the needs of students with chronic health conditions: A systematic review. The Journal of School Nursing, 33(1), 64-72. https://doi.org/10.1177/1059840516678909
- Levy, M., Heffner, B., Stewart, T., & Beeman, G. (2006). The efficacy of asthma case management in an urban school district in reducing school absences and hospitalizations for asthma. Journal of School Health, 76(6), 320-324. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2006.00120.x
- Nies, M. A., & McEwen, M. (2001). Community health nursing: Promoting the health of populations (3rd edition). Saunders.
- National Association of School Nurses. (2011). Role of the school nurse [Position statement]. National Association of School Nurses. Retrieved from http://www.nasn.org/positions (Original work published 2002). Retrieved August 27, 2024
- Nies, M. (2015). Community/public health nursing: Promoting the health of populations. Retrieved from. http://thuvienso.thanglong.edu.vn//handle/TLU/6739
- Özer, N., & Dönmez, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim, 35(173), 299-313.
- Özcebe, L., Ulukol, B., Mollahaliloğlu, H., Yardım, N., & Kahraman, F. (2008). Sağlık hizmetlerinde okul sağlığı kitabı. Yücel Ofset.
- Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Translated from the 3rd edition). Pegem Akademi.
- Persaud, D. I., Barnett, S. E., Weller, S. C., Baldwin, C. D., Niebuhr, V., & McCormick, D. P. (1996). An asthma self-management program for children, including instruction in peak flow monitoring by school nurses. Journal of Asthma, 33(1), 37-43. https://doi.org/10.3109/02770909609077761
- Ryan, K. M. (2008). Health promotion of faculty and staff: The school nurse’s role. The Journal of School Nursing, 24(4), 183-189. https://doi.org/10.1177/1059840508319551
- Sahin, F. (2000). Okul sağlığı. Sürekli Tıp Egitim Dergisi, 9(6), 210-212.
- Salend, S. J., & Mahoney, S. (1982). Teaching proper health habits to mainstreamed students through positive reinforcement. Journal of School Health, 52(9), 539-542.
- Sert, Z. E., & Temel, A. B. (2017). İlköğretim öğrencilerinin kilo yönetiminde ilişkili faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(1), 13-21.
- Sherman, J. B., Alexander, M. A., Gomez, D., & Marole, P. (1992). Intervention program for obese school children. Journal of Community Health Nursing, 9(3), 183-190. https://doi.org/10.1207/s15327655jchn0903_6
- Smith, C. M., & Maurer, F. A. (2000). School health. In Community health nursing theory and practice (2nd ed., pp. 812-841). W.B. Saunders.
- Stanhope, M., & Lancaster, J. (2002). Foundations of community health nursing: community-oriented practice. Mosby.
- Stock, J. L., Larter, N., Kieckehefer, G. M., Thronson, G., & Maire, J. (2002). Measuring outcomes of school nursing services. The Journal of School Nursing, 18(6), 353-359. https://doi.org/10.1177/10598405020180060801
- Taras, H. L., Frankowski, B. L., McGrath, J. W., Mears, C., Murray, R. D., & Young, T. L. (2001). The role of the school nurse in providing school health services. Pediatrics, 108(5), 1231-1232. https://doi.org/10.1542/peds.108.5.1231
- Tedik, S. E. (2017). Fazla kilo/obezitenin önlenmesinde ve sağlıklı yaşamın desteklenmesinde hemşirenin rolü. Türkiye Diyabet ve Obezite Dergisi, 1(2), 54-62.
- Tsacoyianis, R. (1997). Indoor air pollutants and sick building syndrome: a case study and implications for the community health nurse. Public Health Nursing, 14(1), 58-75. https://doi.org/10.1111/j.1525-1446.1997.tb00411.x
- Ural, A. & Kılıç, İ., (2021). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. (6.Baskı). Detay Yayıncılık
- Veselak, K. E. (2009). Historical steps in the development of the modern school health program. Philosophical Foundations of Health Education, 119.
- Wanot, J., Luboń, D., Kurczabińska, D., Nowicka, M., & Gój, K. (2004). Parents' and caregivers' theoretical and practical knowledge of first aid in case of accidents and minor injuries in children. Wiadomosci Lekarskie, 57, 323-326.
- Yaramış, N., & Karataş, N. (2005). Nevşehir il merkezinde ilköğretim çağındaki çocuklarda göz hastalıklarının tespit edilmesinde hemşirenin rolü. Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, 45-53.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin.
Okul sağlığı ve güvenliği bağlamında okul hemşireliğine duyulan ihtiyaç: Olgubilim çalışması
Year 2024,
Volume: 5 Issue: 3, 244 - 250, 31.12.2024
Halil Karadaş
,
Yakup Işıker
,
Sevil Altınok
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı eğitim ve öğretim faaliyetlerinin etkin ve sağlıklı yürütülebilmesi için okullarda sağlıkla ilgili sorunlara müdahale edebilecek okul sağlık profesyoneline duyulan ihtiyacın araştırılmasıdır.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu toplam 30 öğretmen ve okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel analiz tercih edilmiştir.
Bulgular: Çalışmadan elde edilen bulgulara göre katılımcılar; okullarda en sık yaralanma, bayılma, kanama gibi sağlık durumlarıyla karşılaştıkları, acil durumlarda kendilerini yeterli hissetmedikleri, öğrencilerin sağlıklı olması ile akademik başarının ilişkili olduğunu düşündükleri ve okullarda bir sağlık profesyonelinin olmasının hem faydalı hem de gerekli olduğunu düşündükleri görülmüştür.
Sonuçlar: Araştırma bulgularından yola çıkarak okullarda her türlü sağlık sorunuyla karşılaşılabileceği ve bu sorunlara müdahale konusunda öğretmenlerin yetersiz hissettikleri bu yönde okullarda sağlık profesyonellerine ihtiyaç duyulduğu sonucuna ulaşılmıştır.
References
- Akgül, E., & Ergün, A. (2021). Toplum sağlığının geliştirilmesinde okul sağlığı hemşireliği. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 3(2), 141-153.
- American Nurses Association (2015). Nursing informatics: scope and standards of practice. American Nurses Association.
- Aytaç, S. (2002). Çalışma psikolojisi alanında yeni bir yaklaşım: Örgütsel sağlık. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 43-57.
- Baldwin, C. M., (1998). Changing health outcomes for African American children: Utilizing a self-care health promotion curriculum in urban elementary schools. Journal of Multıcultural Nursıng and Health, 4, 40-45.
- Bahar, Z. (2010). Okul sağlığı hemşireliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 3(4), 195-200.
- Barrios, L. C., Burgeson, C. R., Crossett, L., Harrykissoon, S. D., Pritzl, J., Wechsler, H., ... & Sleet, D. (2004). School Health Index: A Self-Assessment and Planning Guide. Middle School/High School. US Department of Health and Human Services.
- Bonaiuto, M. M. (2007). School nurse case management: Achieving health and educational outcomes. The Journal of School Nursing, 23(4), 202-209. https://doi.org/10.1177/10598405070230040401
- Cameron, R., Brown, K. S., Best, J. A., Pelkman, C. L., Madill, C. L., Manske, S. R., & Payne, M. E. (1999). Effectiveness of a social influences smoking prevention program as a function of provider type, training method, and school risk. American Journal of Public Health, 89(12), 1827-1831. https://doi.org/10.2105/AJPH.89.12.1827
- Centers for Disease Control and Prevention (2005). School Health Index: a self-assessment and planning guide (elementary school version). https://www.cdc.gov/assessing-improving-school-health/shi/index.html Retrieved August 28, 2024.
- Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri-Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (7.baskı) (Çev.: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Çoban, N. (2007). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin örgüt sağlığına ilişkin algıları (Antalya ili örneği). [Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
- Engelke, M. K., Swanson, M., & Guttu, M. (2014). Process and outcomes of school nurse case management for students with asthma. The Journal of School Nursing, 30(3), 196-205. https://doi.org/10.1177/1059840513507084
- Ferson, M. J., Fitzsimmons, G., Christie, D., & Woollett, H. (1995). School health nurse interventions to increase immunisation uptake in school entrants. Public Health, 109(1), 25-29. https://doi.org/10.1016/S0033-3506(95)80072-7
- Gündüz, S., & Albayrak, H. M. (2014). Okul Sağlığında Neredeyiz?. Ankara Medical Journal, 14(1), 29-33. https://doi.org/10.17098/amj.42040
- Güler, Ç., & Akın, L. (2012). Okul sağlığı halk sağlığı temel bilgiler. Hacettepe Yayınları.
- Güler, G., & Kubilay, G. (2004) Bir ilköğretim okulu öğrencilerinin fiziksel bakım sorunlarının belirlenmesi. C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 26(2), 60–65.
- Gür, K., & Şengel, A. (2020). Okul sağlığı hemşireliği uygulamalarında etik ikilemler. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 6(1), 35-40.
- Karadaş, H., Coşkun, B., & Katıtaş, S. (2023). Safety problems at schools according to school administrators’ opinions. Psycho-Educational Research Reviews, 12(1), 134-150. https://doi.org/10.52963/PERR_Biruni_V12.N1.09
- Karadaş, H. (2021). Okul öncesi eğitim kurumlarında yaşanan güvenlik ve sağlık problemlerinin paydaş görüşlerine göre incelenmesi. Anatolian Journal of Health Research, 2(1), 7-14. http://dx.doi.org/10.29228/anatoljhr.50959
- Korkmaz, M. (2011). İlköğretim okullarında örgütsel iklim ve örgüt sağlığının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 117-139
- Köksal, E., & Karaçil, M. Ş. (2014). Okul çağı çocuklarında şeker tüketiminin beden kütle indeksine etkisinin değerlendirilmesi. Fırat Tıp Dergisi, 19(3), 151-155.
- Leroy, Z. C., Wallin, R., & Lee, S. (2017). The role of school health services in addressing the needs of students with chronic health conditions: A systematic review. The Journal of School Nursing, 33(1), 64-72. https://doi.org/10.1177/1059840516678909
- Levy, M., Heffner, B., Stewart, T., & Beeman, G. (2006). The efficacy of asthma case management in an urban school district in reducing school absences and hospitalizations for asthma. Journal of School Health, 76(6), 320-324. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2006.00120.x
- Nies, M. A., & McEwen, M. (2001). Community health nursing: Promoting the health of populations (3rd edition). Saunders.
- National Association of School Nurses. (2011). Role of the school nurse [Position statement]. National Association of School Nurses. Retrieved from http://www.nasn.org/positions (Original work published 2002). Retrieved August 27, 2024
- Nies, M. (2015). Community/public health nursing: Promoting the health of populations. Retrieved from. http://thuvienso.thanglong.edu.vn//handle/TLU/6739
- Özer, N., & Dönmez, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim, 35(173), 299-313.
- Özcebe, L., Ulukol, B., Mollahaliloğlu, H., Yardım, N., & Kahraman, F. (2008). Sağlık hizmetlerinde okul sağlığı kitabı. Yücel Ofset.
- Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Translated from the 3rd edition). Pegem Akademi.
- Persaud, D. I., Barnett, S. E., Weller, S. C., Baldwin, C. D., Niebuhr, V., & McCormick, D. P. (1996). An asthma self-management program for children, including instruction in peak flow monitoring by school nurses. Journal of Asthma, 33(1), 37-43. https://doi.org/10.3109/02770909609077761
- Ryan, K. M. (2008). Health promotion of faculty and staff: The school nurse’s role. The Journal of School Nursing, 24(4), 183-189. https://doi.org/10.1177/1059840508319551
- Sahin, F. (2000). Okul sağlığı. Sürekli Tıp Egitim Dergisi, 9(6), 210-212.
- Salend, S. J., & Mahoney, S. (1982). Teaching proper health habits to mainstreamed students through positive reinforcement. Journal of School Health, 52(9), 539-542.
- Sert, Z. E., & Temel, A. B. (2017). İlköğretim öğrencilerinin kilo yönetiminde ilişkili faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(1), 13-21.
- Sherman, J. B., Alexander, M. A., Gomez, D., & Marole, P. (1992). Intervention program for obese school children. Journal of Community Health Nursing, 9(3), 183-190. https://doi.org/10.1207/s15327655jchn0903_6
- Smith, C. M., & Maurer, F. A. (2000). School health. In Community health nursing theory and practice (2nd ed., pp. 812-841). W.B. Saunders.
- Stanhope, M., & Lancaster, J. (2002). Foundations of community health nursing: community-oriented practice. Mosby.
- Stock, J. L., Larter, N., Kieckehefer, G. M., Thronson, G., & Maire, J. (2002). Measuring outcomes of school nursing services. The Journal of School Nursing, 18(6), 353-359. https://doi.org/10.1177/10598405020180060801
- Taras, H. L., Frankowski, B. L., McGrath, J. W., Mears, C., Murray, R. D., & Young, T. L. (2001). The role of the school nurse in providing school health services. Pediatrics, 108(5), 1231-1232. https://doi.org/10.1542/peds.108.5.1231
- Tedik, S. E. (2017). Fazla kilo/obezitenin önlenmesinde ve sağlıklı yaşamın desteklenmesinde hemşirenin rolü. Türkiye Diyabet ve Obezite Dergisi, 1(2), 54-62.
- Tsacoyianis, R. (1997). Indoor air pollutants and sick building syndrome: a case study and implications for the community health nurse. Public Health Nursing, 14(1), 58-75. https://doi.org/10.1111/j.1525-1446.1997.tb00411.x
- Ural, A. & Kılıç, İ., (2021). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. (6.Baskı). Detay Yayıncılık
- Veselak, K. E. (2009). Historical steps in the development of the modern school health program. Philosophical Foundations of Health Education, 119.
- Wanot, J., Luboń, D., Kurczabińska, D., Nowicka, M., & Gój, K. (2004). Parents' and caregivers' theoretical and practical knowledge of first aid in case of accidents and minor injuries in children. Wiadomosci Lekarskie, 57, 323-326.
- Yaramış, N., & Karataş, N. (2005). Nevşehir il merkezinde ilköğretim çağındaki çocuklarda göz hastalıklarının tespit edilmesinde hemşirenin rolü. Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, 45-53.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin.