Saldırgan satış yöntemleri tüm dünyada büyük bir sorun oluşturmaktadır. Bu konuda herhangi bir düzenleme olmadığında bundan işletmeler yarar sağlar. Tüketiciler için ödedikleri paraları geri almaları, imkânsız olmasa da çok güç olmaktadır. Bu tür satış yöntemlerinin mağdurlarının önemli bir kısmı toplumdaki korumaya muhtaç kişilerdir. Bu nedenle saldırgan satış yöntemleri önemli konular arasında yer almaktadır. Nitekim Türkiye’de, 2012 tarihli Türk Ticaret Kanunu, yanıltılan ve iradesi sakatlanan tüketicilere tazminat talep olanağı sağlayan hükümlere yer vermiştir. TTK m. 55/1(a)8’e göre, saldırgan reklamlar saldırgan satış yöntemi olarak kabul edilmemektedirler. Ancak bu, tür saldırgan satış yöntemleri hukuka uygun olarak kabul edilmezler. Bu tür reklamlar genel haksız rekabet hükümlerine tabidirler. Tüm saldırgan satış yöntemleri haksız değildir. Saldırganlık önemli ve olmalı tüketici/alıcı tuzağa düşürülmelidir. 2015 tarihli Elektronik Ticaret Kanunu, 2013 tarihli Tüketiciyi Koruma Kanunu ve 2015 tarihli Ticari Reklamlar ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde de saldırgan satış yöntemlerine karşı tüketiciyi koruyucu hükümlere yer verilmiştir.
Aggressive commercial practices are a major problem all around the world. If any regulation is not available about this matter, business will benefit from this. It is difficult, if not impossible, for consumer to get their money back. Large proportion of the victims of such sales methods are most vulnerable in society. Therefore aggressive sales tactics are among most important topics. Also in Turkey, the Turkish Commercial Act 2012 (TCA 2012) includes provisions which gives right to claim compensation to the customers who are misleaded or impaired whose judgement, of which the trader is aware (TCA art.55/1(a)). Under art. 55/1(a)8 of TCA 2012, aggressive advertising is not aggressive sales tactic. But such as aggressive advertising is not considered to be honest. These ads are covered by the general provision of unfair practice. All aggressive sales tactics are not unfair. Aggression must be significant and costumer/consumer should be trapped. Also in the Electronic Commercial Act which will in force in May 2015, Consumer Protection Act 2014 and Commercial Advertising and Unfair Commercial Practices Regulation 2015, there are provisions protect costumers against aggressive sales methods.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2016 |
Submission Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 4 |