Research Article
BibTex RIS Cite

Siyasal Partilerin Kriz Dönemlerinde Sosyal Medya Kullanımı: COVİD-19 Pandemi Dönemi Örneği

Year 2022, , 615 - 634, 30.08.2022
https://doi.org/10.18506/anemon.1055878

Abstract

Toplumlar, tarihsel süreç içerisinde çeşitli dönüm noktaları yaşamaktadırlar. Bu dönüm noktaları çoğu zaman krizler şeklinde ortaya çıkmaktadır. Krizler her zaman ekonomik boyutta olmamakla beraber her kriz toplumları sosyo-ekonomik boyutta etkilemektedir. Günümüzde yaşanan en büyük kriz ise COVİD-19 olmuştur. 2020 Mart ayından bu yana devam eden koronavirüs salgını tüm dünyayı etkisi altına aldığı gibi Türkiye’yi de doğrudan etkilemiştir. Bu zorlu süreçte hükümet, diğer tüm ülkelerde olduğu gibi Türkiye'de de halk sağlığını kontrol altında tutmak için önlemler aldı. Türkiye'de hükümetin yanı sıra siyasi partiler de etkili kanaat önderleri olarak Pandemi sürecinde aktif rol almış ve hitap ettikleri halk kesimlerine fayda sağlamaya çalışmışlardır. Bu çalışmada Türkiye’deki siyasi partilerin bir kriz dönemi olan COVID-19 sürecinde sosyal medya ve web sitelerini kullanımları karşılaştırılmalı analiz yöntemiyle değerlendirilmiş ayrıca paylaşılan içerikler söylem analizi yöntemine tabi tutulmuştur. AKP ve MHP’nin oluşturulan stratejileri halka duyurma çabası içinde oldukları; diğer partilerin ise iktidar partisine karşı eleştirel bir tavır sergiledikleri ve vatandaşların pandemi sürecinde yaşadığı sorunları ön plana çıkardığı sonucuna varıldı.

References

  • Algül, F. (2014). Yeni Toplumsal Hareketler ve Sosyal Medya: Kuzey Ormanları Savunması Hareketine Yönelik Bir Örnek Olay İncelemesi, Marmara İletişim Dergisi, 22, 139-152.
  • Altunbaş, F. (2014). Sosyal Medya ve Toplumsal Olaylar: Gezi Parkı Olayları. (Erişim 15.10.2021), https://unt.academia.edu/FuatAltunbas
  • Augustine, N. R. (1995). Managing the crisis you tried to prevent. Harvard Business Review, 73(6), 147.
  • Ayan, Buğra (2016). Sosyal Ağlar Tarihi, İstanbul: Abaküs Yayınları.
  • Başer, A. (2014). Sosyal medya kullanıcılarının kişilik özellikleri, kullanım ve motivasyonlarının sosyal medya reklamlarına yönelik genel tutumları üzerindeki rolü: Facebook üzerine bir uygulama. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayram, H., Köktürk, N., Elbek, O., Kılınç, O., Sayıner, A., & Dağlı, E. (2020). Interference in scientific research on COVID-19 in Turkey. The Lancet, 396(10249), 463-464.
  • Bilgiç, A., ve Akyüz, S. S. (2020). Türkiye’de Covid-19 pandemisi döneminde Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’nın sosyal medya kullanımı: Twitter paylaşımları içerik analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(COVID-19 Special Issue), 230-243.
  • Chan, J. F. W., Yuan, S., Kok, K. H., To, K. K. W., Chu, H., Yang, J., ... & Yuen, K. Y. (2020). A familial cluster of pneumonia associated with the 2019 novel coronavirus indicating person-to-person transmission: a study of a family cluster. The lancet, 395(10223), 514-523.
  • Coombs, W. T., & Holladay, S. J. (2006). Unpacking the halo effect: Reputation and crisis management. Journal of Communication Management, 10(2), 123-137.
  • Çelik, H., & Ekşi, H. (2008). Söylem Analizi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27), 99-117.
  • Dağıtmaç, M. (2015). Sosyal medya tercihlerinde kullanıcıyı etkileyen faktörler. (Yayımlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Değerli, Ç. A. A. (2014). Etki Bağlamında Sosyal Medyada Ölçümleme Çalışmalarına Bakış: Türkiye’deki Ajanslar Üzerine Bir Araştırma. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1 (21) , 127-141 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kdeniz/issue/16854/175358
  • Demiröz, K. (2020). Afet Kriz Yönetiminde Sosyal Medyanın İşlevselliği ve Zararları Üzerine Bir İnceleme. Resilience, 4(2), 293-304.
  • Doğmuş, E. Covıd-19 Pandemi Döneminde Kurumsal Yönetişim ve Halkla İlişkiler Bağlamında Sosyal Medyanın Kullanımı: Türkiye Cumhuriyeti Bakanlıklarının Kurumsal Twitter Hesapları Çerçevesinde Bir Araştırma. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (9), 4-31.
  • Du Toit, A. (2020). Outbreak of a novel coronavirus. Nature Reviews Microbiology, 18(3), 123-123.
  • Duygu, T., ve Bayram, P. (2021). Covid-19 Sürecinde Siyasal Katılım: Sosyal Medya Üzerinden Bir İçerik Analizi. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 4(2), 37-47.
  • Elbek, O. (2020). COVID-19 Outbreak and Turkey. Turkish Thoracic Journal, 21(3), 215. Gönül, A. F. Covid-19 ve Siyasetin Dijital Dönüşümü. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 1-7.
  • Güçdemir, Y. (2012). Sanal ortamda iletişim bir halkla ilişkiler perspektifi. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired magazine, 14(6), 1-4.
  • Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., ... & Cao, B. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The Lancet, 395(10223), 497-506.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2009). The fairyland of Second Life: Virtual social worlds and how to use them. Business Horizons, 52(6), 563-572.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68.
  • Karaca, Ö. Ü. M., İspir, İ., & Hitler, A. (2018). İletişim ve Propaganda. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Mayfield, A. (2008). What is Social Media. (Erişim 10.10.2021) https://indianstrategicknowledgeonline.com/web/mayfield_strat_for_soc_media.pdf?__cf_chl_managed_tk__=pmd_CU4jz0GLVLC7tAyrDhkeySsVanmI5IkKkoGnL4a16DE-1634135690-0-gqNtZGzNAzujcnBszRP9
  • Mitroff, I. I., Shrivastava, P., & Udwadia, F. E. (1987). Effective crisis management. Academy of Management Perspectives, 1(4), 283-292.
  • Nusair, K. K., Erdem, M., Okumus, F., & Bilgihan, A. (2016). Users' attitudes toward online social networks in travel. In Social media in travel, tourism and hospitality: Theory, practice and cases (pp. 207-224). Oxfordshire: Taylor and Francis.
  • Oğuz, M. C. (2008). Söylem Analizi. Sosyoloji Notları, 5, 52-57.
  • Özkan, Ö. (2007). Personel Seçiminde Karar Verme Yöntemlerinin İncelenmesi: Ahp, Electre ve Topsıs Örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özkaşıkçı, I. (2012). Sosyal Medya Pazarlama: Yeni Çağda Sosyal Medya Kullanımı ve Performans Ölçümü. İstanbul: Şahsi Yayın.
  • Regester, M., & Larkin, J. (1997). Issue and crisis management: fail-safe procedures. London: Kitchen, PJ, Public relations.
  • Safko, L. (2010). The social media bible: tactics, tools, and strategies for business success. New York: John Wiley & Sons.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, (2019). Pandemik influenza ulusal hazırlık planı. Ankara: Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü.
  • Wu, D., Wu, T., Liu, Q., & Yang, Z. (2020). The SARS-CoV-2 outbreak: what we know. International Journal of Infectious Diseases, 94, 44-48.
  • https://www.akparti.org.tr/ (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.chp.org.tr/(Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://hdp.org.tr/(Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.mhp.org.tr/mhp_index.php (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://iyiparti.org.tr/ (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://twitter.com/Akparti (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.instagram.com/akparti/?hl=tr (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://twitter.com/herkesicinCHP (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.instagram.com/chp/?hl=tr (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://twitter.com/HDPgenelmerkezi (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.instagram.com/hdpgenelmerkezi/?hl=tr (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://twitter.com/MHP_Bilgi (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.instagram.com/milliyetcihareketpartisi/?hl=tr (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://twitter.com/iyiparti (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.instagram.com/iyiparti/?hl=tr (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.youtube.com/c/akparti/videos (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.youtube.com/c/chpgenelmerkezi (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.youtube.com/c/HDPgenelmerkezi (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.youtube.com/mhp (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.youtube.com/c/iyiparti/videos (Erşim Tarihi: 10.01.2022)

The Social Media Use by Political Parties in the Times of Crisis: The Case of the COVID-19 Pandemic Period

Year 2022, , 615 - 634, 30.08.2022
https://doi.org/10.18506/anemon.1055878

Abstract

Societies experience various turning points in the historical process. These turning points often emerge as crises. Although crises are not always financial, each crisis affects populations in socio-economic terms. The COVID-19 pandemic is the biggest crisis experienced today. The ongoing coronavirus pandemic has directly affected Turkey as well as the entire world since March 2020. In this arduous process, the government has taken precautions to keep public health under control in Turkey, like in all other countries. Besides the government in Turkey, political parties as influential opinion leaders have also taken an active role in the pandemic process and tried to benefit the people segments they address. In this study, the use of social media and websites by political parties in Turkey during COVID-19, which is a crisis period, was evaluated by comparative analysis method, and also the shared contents were subjected to discourse analysis method. The study has concluded that AK Parti and MHP exert an effort to announce the strategies created to the public and other parties represent a critical attitude towards the ruling party, bringing the issues that citizens suffer during the pandemic to the fore.

References

  • Algül, F. (2014). Yeni Toplumsal Hareketler ve Sosyal Medya: Kuzey Ormanları Savunması Hareketine Yönelik Bir Örnek Olay İncelemesi, Marmara İletişim Dergisi, 22, 139-152.
  • Altunbaş, F. (2014). Sosyal Medya ve Toplumsal Olaylar: Gezi Parkı Olayları. (Erişim 15.10.2021), https://unt.academia.edu/FuatAltunbas
  • Augustine, N. R. (1995). Managing the crisis you tried to prevent. Harvard Business Review, 73(6), 147.
  • Ayan, Buğra (2016). Sosyal Ağlar Tarihi, İstanbul: Abaküs Yayınları.
  • Başer, A. (2014). Sosyal medya kullanıcılarının kişilik özellikleri, kullanım ve motivasyonlarının sosyal medya reklamlarına yönelik genel tutumları üzerindeki rolü: Facebook üzerine bir uygulama. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayram, H., Köktürk, N., Elbek, O., Kılınç, O., Sayıner, A., & Dağlı, E. (2020). Interference in scientific research on COVID-19 in Turkey. The Lancet, 396(10249), 463-464.
  • Bilgiç, A., ve Akyüz, S. S. (2020). Türkiye’de Covid-19 pandemisi döneminde Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’nın sosyal medya kullanımı: Twitter paylaşımları içerik analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(COVID-19 Special Issue), 230-243.
  • Chan, J. F. W., Yuan, S., Kok, K. H., To, K. K. W., Chu, H., Yang, J., ... & Yuen, K. Y. (2020). A familial cluster of pneumonia associated with the 2019 novel coronavirus indicating person-to-person transmission: a study of a family cluster. The lancet, 395(10223), 514-523.
  • Coombs, W. T., & Holladay, S. J. (2006). Unpacking the halo effect: Reputation and crisis management. Journal of Communication Management, 10(2), 123-137.
  • Çelik, H., & Ekşi, H. (2008). Söylem Analizi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27), 99-117.
  • Dağıtmaç, M. (2015). Sosyal medya tercihlerinde kullanıcıyı etkileyen faktörler. (Yayımlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Değerli, Ç. A. A. (2014). Etki Bağlamında Sosyal Medyada Ölçümleme Çalışmalarına Bakış: Türkiye’deki Ajanslar Üzerine Bir Araştırma. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1 (21) , 127-141 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kdeniz/issue/16854/175358
  • Demiröz, K. (2020). Afet Kriz Yönetiminde Sosyal Medyanın İşlevselliği ve Zararları Üzerine Bir İnceleme. Resilience, 4(2), 293-304.
  • Doğmuş, E. Covıd-19 Pandemi Döneminde Kurumsal Yönetişim ve Halkla İlişkiler Bağlamında Sosyal Medyanın Kullanımı: Türkiye Cumhuriyeti Bakanlıklarının Kurumsal Twitter Hesapları Çerçevesinde Bir Araştırma. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (9), 4-31.
  • Du Toit, A. (2020). Outbreak of a novel coronavirus. Nature Reviews Microbiology, 18(3), 123-123.
  • Duygu, T., ve Bayram, P. (2021). Covid-19 Sürecinde Siyasal Katılım: Sosyal Medya Üzerinden Bir İçerik Analizi. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 4(2), 37-47.
  • Elbek, O. (2020). COVID-19 Outbreak and Turkey. Turkish Thoracic Journal, 21(3), 215. Gönül, A. F. Covid-19 ve Siyasetin Dijital Dönüşümü. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 1-7.
  • Güçdemir, Y. (2012). Sanal ortamda iletişim bir halkla ilişkiler perspektifi. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired magazine, 14(6), 1-4.
  • Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., ... & Cao, B. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The Lancet, 395(10223), 497-506.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2009). The fairyland of Second Life: Virtual social worlds and how to use them. Business Horizons, 52(6), 563-572.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68.
  • Karaca, Ö. Ü. M., İspir, İ., & Hitler, A. (2018). İletişim ve Propaganda. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Mayfield, A. (2008). What is Social Media. (Erişim 10.10.2021) https://indianstrategicknowledgeonline.com/web/mayfield_strat_for_soc_media.pdf?__cf_chl_managed_tk__=pmd_CU4jz0GLVLC7tAyrDhkeySsVanmI5IkKkoGnL4a16DE-1634135690-0-gqNtZGzNAzujcnBszRP9
  • Mitroff, I. I., Shrivastava, P., & Udwadia, F. E. (1987). Effective crisis management. Academy of Management Perspectives, 1(4), 283-292.
  • Nusair, K. K., Erdem, M., Okumus, F., & Bilgihan, A. (2016). Users' attitudes toward online social networks in travel. In Social media in travel, tourism and hospitality: Theory, practice and cases (pp. 207-224). Oxfordshire: Taylor and Francis.
  • Oğuz, M. C. (2008). Söylem Analizi. Sosyoloji Notları, 5, 52-57.
  • Özkan, Ö. (2007). Personel Seçiminde Karar Verme Yöntemlerinin İncelenmesi: Ahp, Electre ve Topsıs Örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özkaşıkçı, I. (2012). Sosyal Medya Pazarlama: Yeni Çağda Sosyal Medya Kullanımı ve Performans Ölçümü. İstanbul: Şahsi Yayın.
  • Regester, M., & Larkin, J. (1997). Issue and crisis management: fail-safe procedures. London: Kitchen, PJ, Public relations.
  • Safko, L. (2010). The social media bible: tactics, tools, and strategies for business success. New York: John Wiley & Sons.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, (2019). Pandemik influenza ulusal hazırlık planı. Ankara: Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü.
  • Wu, D., Wu, T., Liu, Q., & Yang, Z. (2020). The SARS-CoV-2 outbreak: what we know. International Journal of Infectious Diseases, 94, 44-48.
  • https://www.akparti.org.tr/ (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.chp.org.tr/(Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://hdp.org.tr/(Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.mhp.org.tr/mhp_index.php (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://iyiparti.org.tr/ (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://twitter.com/Akparti (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.instagram.com/akparti/?hl=tr (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://twitter.com/herkesicinCHP (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.instagram.com/chp/?hl=tr (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://twitter.com/HDPgenelmerkezi (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.instagram.com/hdpgenelmerkezi/?hl=tr (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://twitter.com/MHP_Bilgi (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.instagram.com/milliyetcihareketpartisi/?hl=tr (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://twitter.com/iyiparti (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.instagram.com/iyiparti/?hl=tr (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.youtube.com/c/akparti/videos (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.youtube.com/c/chpgenelmerkezi (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.youtube.com/c/HDPgenelmerkezi (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.youtube.com/mhp (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.youtube.com/c/iyiparti/videos (Erşim Tarihi: 10.01.2022)
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Hakan Irak 0000-0003-1564-8638

Publication Date August 30, 2022
Acceptance Date May 24, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Irak, H. (2022). The Social Media Use by Political Parties in the Times of Crisis: The Case of the COVID-19 Pandemic Period. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 615-634. https://doi.org/10.18506/anemon.1055878

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.