11 Eylül 2001 Olayları sonrası hem batılı hem de doğulu sinemada tarihsel olaylara ve insanların yaşadığı sorunların izleyiciye aktarılmasında sinema filmlerinin rolü önemli hale gelmiştir. Sinema filmleri 11 Eylül’ün etkisiyle de gerçek olanın yeniden kurgulanmasına aracılık etmekte ve bu kurgu ideolojik argümanlarla donatılmaktadır. Süreyya’yı Taşlamak (2008) ve Sabır Taşı (2012) adlı filmlerinin yönetmeni köken olarak doğuludur (İran ve Afganistan) ve her iki yönetmen de 11 Eylül sonrası müslüman kadının toplumsal hayatına adalet, şiddet, ayrımcılık, merhamet kavramları üzerinden odaklanmaktadır.
11 Eylül sonrası sinema filmleri incelendiğinde farklı dünyalarda ve bölgelerde yaşayan yönetmenlerin, doğulu kadın ve erkek, müslüman kadın ve erkek temsillerini farklı yönleriyle anlatı sürecine yaydıklarını incelemektedir. Bu çalışma Doğulu iki yönetmenin 11 Eylül sonrası sinema filmlerinde müslüman kadın ve erkek temsillerini nasıl ele aldıklarına odaklanmaktadır. Ayrıca İranlı Cyrus Nowrasteh’in Süreyya’yı Taşlamak (2008) ve Afganistanlı yönetmen Atiq Rahimi’nin Sabır Taşı (2012) filmlerinde, müslüman kadının sosyal hayattaki yeri, şiddet, özgürlük ve müslüman kadının kurtuluşu mefhumlarına nasıl göndermeler yapıldığı çıkmaktadır.
After 9/11/2001 Events has become important in conveying historical events and the problems experienced by people in both western and eastern cinema. Films mediate the reconstruction of the real with the effect of 9/11, and this fiction is equipped with ideological arguments. The directors of his films The Stoning of Soraya M. (2008) and The Patience Stone (2012) are originally from the East (Iran and Afghanistan), and both directors touch on important points regarding the representation of Muslim women and men after September 11th (9/11).
When the movies after September 11 are examined, it is examined that the directors living in different worlds and regions spread the representations of eastern men and women, Muslim women and men in the narrative process with different aspects. This study focuses on how two Eastern directors handled the representations of Muslim women and men in the post-September 11 movies. In addition, in the films of Iranian Cyrus Nowrasteh's Stoaning of Soraya M. (2008) and Afghan director Atiq Rahimi's Patience Stone (2012), there are references to the place of Muslim women in social life, violence, freedom and the liberation of Muslim women.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 29, 2023 |
Publication Date | April 30, 2023 |
Acceptance Date | March 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.