Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of the Methods of Scientific Research Course on Preservice Teachers’ Scientific Epistemological Beliefs and Attitudes Towards Scientific Researches

Year 2016, , 125 - 139, 01.12.2016
https://doi.org/10.18506/anemon.258557

Abstract

The purpose of the study is to determine the effect of methods of scientific research course which is taught in faculties of education on preservice teachers’ scientific epistemological beliefs and attitudes towards scientific researches. The study was carried out at the Faculty of Education in Mus Alparslan University. Totally 135 teacher candidates constitute the sample of the research. The research design of the study was experimental type that included one group pre-test and post-test model. At the end of this research, it was determined that teacher candidates’ level of attitude towards scientific researches changed positively after they took courses. However, it was determined that teacher candidates’ scientific epistemological beliefs didn’t change after they took courses.

References

  • Akyüz, Y. (2014). Türk Eğitim Tarihi: M.Ö. 1000- M.S. 2014. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z. (1998). Eğitimde Küresel Kimlik. Yeni Türkiye Dergisi 21. Yüzyıl Özel Sayısı. 4(19), 837-844.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research Methods in Education. London: Roudledge.
  • Çoğaltay, N. (2015). Eğitim Fakültelerinde Okutulan Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerinin Etkililiğine İlişkin Öğrenci Görüşleri: Nitel Bir Araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi Teori ve Uygulama. 6(12), 51-66
  • Demircioğlu, İ. H. (2006). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘Öğretim Paketi’ Ödevine Yönelik Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 161-172.
  • Deryakulu, D., & Bıkmaz, F. H. (2003). Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 243-257.
  • Dillon, J. & Maguire, M. (1998). Becoming A Teacher. Buckingham: Open University Press.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmen Öz-Yeterlilik Algı Düzeyine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
  • Elena C., & Papanastasiou, E. C. (2005). Factor Structure of the “Attitudes Toward Research” Scale. Statistics Education Research Journal, 4(1), 16-26.
  • Engin, A. O. (2012). Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Tarihsel Süreç Açısından Kısaca Değerlendirilmesi ve Eğitim Fakültelerimizin Temel Sorunları. EKEV Akademi Dergisi, 16 (52), 245-265.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Ergün, M. (1987). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Çalışmalarının Gelişmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 10-18.
  • Greenfield, T. B. (1986). The Decline and Fall of Science in Educational Administration. Interchange, 17(2), 57-80.
  • Hammer, D. (1995). Epistemological Considerations in Teaching Introductory Physics. Science Education, 79 (4), 393-413.
  • Kılıç, A. ve Acat, M.B. (2007). Öğretmen Adaylarının Algılarına Göre Öğretmen Yetiştirme Programlarındaki Derslerin Gereklilik ve İşe Vurukluk Düzeyi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 21-37.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A., & Yeşil, R. (2011). Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 961-973.
  • Neuman, W. L. (2006). Social Research Method: Qualitative and Quantitative Approaches. Bacon USA: Pearson Education.
  • Nunan, D. (2004). Task-Based Language Teaching: A Comperehensively Revised Edition of Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Pomeroy, D. (1993). Implications of Teachers’ Beliefs About the Nature of Science: Comparision of the Beliefs of Scientists, Secondary Science Teachers, and Elemantary Teachers. Science Education, 77(3), 261-278.
  • Sunar, İ. (2008). Düşün ve Toplum. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Şimşek, H. (1997). Pozitivizm Ötesi Paradigmatik Dönüşüm ve Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulamada Yeni Yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3 (1), 95-109.
  • Şişman, M. (1998). Eğitim Yönetiminde Kuram Ve Araştırmada Alternatif Paradigma ve Yaklaşımlar. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 395-422.
  • Taşdemirci, E. (2010). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Gündüz Yayıncılık.
  • Tekbıyık, A. & İpek, C. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Bilimlerine Yönelik Tutumları ve Mantıksal Düşünme Becerileri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 102-117.
  • Tomakin, E. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Etkin Öğretilmesinin İncelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 37-65.
  • Tsai, C. C. (1998). An Analysis of Scientific Epistemological Beliefs and Learning Orientations of Taiwanese Eighth Graders. Science Education, 82(4), 473-489.
  • Tsai, C. C. (1999). Laboratory Exercises Help Me Memorize the Scientific Truths: A Study of Eighth Graders' Scientific Epistemological Views and Learning in Laboratory Activities. Science Education, 83(6), 654-674.
  • Walker, D. A. (2010). A Confirmatory Factor Analysis of the Attitudes Toward Research Scale. Multiple Linear Regression Viewpoints, 36 (1), 18-27.
  • YÖK (1998a). TC Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara: YÖK
  • YÖK (1998b). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi. Ankara: YÖK
  • YÖK (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982- 2007) Raporu. Ankara: YÖK

Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi

Year 2016, , 125 - 139, 01.12.2016
https://doi.org/10.18506/anemon.258557

Abstract

Bu araştırmada eğitim fakültelerinde okutulan ve zorunlu dersler arasında yer alan “bilimsel araştırma yöntemleri” dersinin öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları ve bilimsel araştırmaya yönelik tutumları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmaya 2015-2016 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Muş Alparslan Üniversitesinin sınıf öğretmenliği ve okul öncesi öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim gören 135 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma deneysel desenlerden tek gruplu öntest-sontest modeline göre yapılandırılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, ilişkili gruplar t testi (paired t test) ve bağımsız gruplar t testi (independent t test) uygulanmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının aldıkları “bilimsel araştırma yöntemleri” dersinin bilimsel epistemolojik inançlarına istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı saptanmıştır.  Söz konusu dersin öğretmen adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumları üzerinde ise olumlu yönde etkisi ortaya çıkmıştır.

References

  • Akyüz, Y. (2014). Türk Eğitim Tarihi: M.Ö. 1000- M.S. 2014. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z. (1998). Eğitimde Küresel Kimlik. Yeni Türkiye Dergisi 21. Yüzyıl Özel Sayısı. 4(19), 837-844.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research Methods in Education. London: Roudledge.
  • Çoğaltay, N. (2015). Eğitim Fakültelerinde Okutulan Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerinin Etkililiğine İlişkin Öğrenci Görüşleri: Nitel Bir Araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi Teori ve Uygulama. 6(12), 51-66
  • Demircioğlu, İ. H. (2006). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘Öğretim Paketi’ Ödevine Yönelik Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 161-172.
  • Deryakulu, D., & Bıkmaz, F. H. (2003). Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 243-257.
  • Dillon, J. & Maguire, M. (1998). Becoming A Teacher. Buckingham: Open University Press.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmen Öz-Yeterlilik Algı Düzeyine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
  • Elena C., & Papanastasiou, E. C. (2005). Factor Structure of the “Attitudes Toward Research” Scale. Statistics Education Research Journal, 4(1), 16-26.
  • Engin, A. O. (2012). Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Tarihsel Süreç Açısından Kısaca Değerlendirilmesi ve Eğitim Fakültelerimizin Temel Sorunları. EKEV Akademi Dergisi, 16 (52), 245-265.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Ergün, M. (1987). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Çalışmalarının Gelişmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 10-18.
  • Greenfield, T. B. (1986). The Decline and Fall of Science in Educational Administration. Interchange, 17(2), 57-80.
  • Hammer, D. (1995). Epistemological Considerations in Teaching Introductory Physics. Science Education, 79 (4), 393-413.
  • Kılıç, A. ve Acat, M.B. (2007). Öğretmen Adaylarının Algılarına Göre Öğretmen Yetiştirme Programlarındaki Derslerin Gereklilik ve İşe Vurukluk Düzeyi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 21-37.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A., & Yeşil, R. (2011). Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 961-973.
  • Neuman, W. L. (2006). Social Research Method: Qualitative and Quantitative Approaches. Bacon USA: Pearson Education.
  • Nunan, D. (2004). Task-Based Language Teaching: A Comperehensively Revised Edition of Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Pomeroy, D. (1993). Implications of Teachers’ Beliefs About the Nature of Science: Comparision of the Beliefs of Scientists, Secondary Science Teachers, and Elemantary Teachers. Science Education, 77(3), 261-278.
  • Sunar, İ. (2008). Düşün ve Toplum. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Şimşek, H. (1997). Pozitivizm Ötesi Paradigmatik Dönüşüm ve Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulamada Yeni Yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3 (1), 95-109.
  • Şişman, M. (1998). Eğitim Yönetiminde Kuram Ve Araştırmada Alternatif Paradigma ve Yaklaşımlar. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 395-422.
  • Taşdemirci, E. (2010). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Gündüz Yayıncılık.
  • Tekbıyık, A. & İpek, C. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Bilimlerine Yönelik Tutumları ve Mantıksal Düşünme Becerileri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 102-117.
  • Tomakin, E. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Etkin Öğretilmesinin İncelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 37-65.
  • Tsai, C. C. (1998). An Analysis of Scientific Epistemological Beliefs and Learning Orientations of Taiwanese Eighth Graders. Science Education, 82(4), 473-489.
  • Tsai, C. C. (1999). Laboratory Exercises Help Me Memorize the Scientific Truths: A Study of Eighth Graders' Scientific Epistemological Views and Learning in Laboratory Activities. Science Education, 83(6), 654-674.
  • Walker, D. A. (2010). A Confirmatory Factor Analysis of the Attitudes Toward Research Scale. Multiple Linear Regression Viewpoints, 36 (1), 18-27.
  • YÖK (1998a). TC Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara: YÖK
  • YÖK (1998b). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi. Ankara: YÖK
  • YÖK (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982- 2007) Raporu. Ankara: YÖK
There are 31 citations in total.

Details

Journal Section Research Article
Authors

Nazım Çoğaltay This is me

Publication Date December 1, 2016
Acceptance Date October 18, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Çoğaltay, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 125-139. https://doi.org/10.18506/anemon.258557

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.