4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Gösterim Konusundaki Kavram Yanılgılarının ve Hatalarının Tespiti ve Analizi
Year 2017,
, 447 - 470, 01.07.2017
Kemal Altıparmak
,
Ersin Palabıyık
Abstract
Bu çalışmanın amaçlarından birisi ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin ondalık gösterim konusundaki kavram yanılgılarının ve hatalarının tespit edilmesidir. Çalışmanın diğer amacı ise “hata ve kavram yanılgıları teşhis testinin” nasıl değerlendirileceğini belirlemektir. Çalışmada kullanılan yöntem tarama modeli olup öğrencilerin mevcut durumunu ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaçla, 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin ondalık gösterim konusundaki kavram yanılgılarını ve hatalarını tespit etmek için ilgili alan yazın analiz edilmiş ve matematik eğitiminde uzman 3 eğitimcinin görüşleri de dikkate alınarak 28 sorudan oluşan üç aşamalı “hata ve kavram yanılgıları teşhis testi” adlı bir test hazırlanmıştır. Bu ölçme aracının güvenirliğinin belirlenmesi amacıyla 100 öğrenci ile pilot uygulaması yapılmıştır. Veriler SPSS’e girilmiştir ve testin KR-20 değeri 0.75 olarak bulunmuştur. Çalışma bulgularına göre çalışmaya katılan öğrencilerde ondalık gösterimler konusunda kavram yanılgıları görülmüştür.
References
- Atılgan, H., Kan, A., & Doğan, N. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Baki, A., & Aydın Güç, F. (2014). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 5(2), 176-206.
- Baralos, G. (2002). Concept Mapping as Evaluation Tool in Mathematics. 2nd International Conference on the Teaching of Mathematics. University of Crete, Greece.
- Bell, A., & Baki, A. (1997). Ortaöğretim Matematik Öğretimi, YÖK/MEB İşbirliği Projesi, Ankara.
- Bingölbali, E., & Özmantar, M. (2014). Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö.,Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Çaycı, B. (2007). Kavram Değiştirme Metinlerinin Kavram Öğrenimi Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,187-102.
- Doyuran G. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Temel Geometri Konularında Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
- Eryılmaz, A., & Sürmeli, E. (2002). Üç-aşamalı Sorularla Öğrencilerin Isı ve Sıcaklık Konularındaki Kavram Yanılgılarının Ölçülmesi. V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, 481-486.
- Gagne, R. M. (1971). The Conditions of Learning. New York. Holt, Rienhard And Winston.
- Gelici, Ö. (2012). 8. sınıf öğrencilerinin kareköklü sayılar konusundaki kavram yanılgıları ve ortak hataları. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde.
- Gür, H., & Seyhan, G. (2004). İlköğretim 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Sayılar Konusundaki Hataları ve Kavram Yanılgıları. (Erişim: 21.03.2015), http://www.matematiksbs.com/matematik-ogretimi/7- ve-8-siniftaki-ogrencilerin-ondalik-kesir-kavramindaki yanilgilari
- Kabapınar, F. (2003). Kavram yanılgılarını ölçmede kullanılabilecek bir ölçeğin bilgi Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan bir ölçekten Farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, 398-417.
- Kenan, O., & Özmen, H., (2014). Maddenin Tanecikli Yapısına Yönelik İki Aşamalı Çoktan Seçmeli Bir Testin Geliştirilmesi ve Uygulanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Journal of Research in Education and Teaching. 3(3). 371-38.
- Malatyalı, E., & Yılmaz, K. (2010). Yapılandırmacı Öğrenme Sürecinde Kavramlar ve Önemi: Kavramların Pedagojik Açıdan İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 320-332.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. (Second Edition). California: Sage Publications, Inc.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2015). İlkokul Matematik Dersi (1,2,3,4. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
- Mumcu, H. (2015). 6-8. Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Kesirlerle İlgili Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları ve Nedenleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 294-338.
- Nesher, P., & Peled, I. (1986). Shifts in reasoning: The Case of Extending Number Concepts. Educational Studies In Mathematics, 17, 67-79.
- Pesen, C. (2007) Öğrencilerin Kesirlerle İlgili Kavram Yanılgıları. Eğitim ve Bilim, 23(143), 79-88.
- Resnick, L. B., Nesher, P., Leonard, F., Magone, M., Omanson, S., & Peled, I. (1989). Conceptual bases of arithmetic errors: The case of decimal fractions. Journal for Research in Mathematics Education, 20(1), 8-27.
- Sackur-Grisvard, C., & Leonard, F. (1985). Intermediate cognitive organization in the process of learning a mathematical concept: The order of positive decimal numbers. Cognition and Instruction, 2, 157-174.
- Stacey, K., & Steinle, V. (1998). Refining the Classification of Students’ İnterpretations of Decimal Notation. Hiroshima Journal of Mathematics Education, 6, 1-21.
- Sulak, H., Ardahan, H., & Avcıoğlu, A. (1999). Sayıların Öğretiminde Yanılgıların Teşhisi ve Alınması Gereken Tedbirler, Selçuk Üniversitesi. Araştırma Vakfı Projesi, Konya.
- Taşlıdere, E., Korur, F., & Eryılmaz, A.(2012). Kavram yanılgılarının üç-aşamalı sorularla farklı bir şekilde değerlendirilmesi. X.Ulusal Fen Bilimleri Kongresi. Niğde Üniversitesi.
- Tunç, T., Akçam, K. H., & Dökme, İ. (2011). Üç Aşamalı Sorularla Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bazı Temel Fen Kavramları Hakkında Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 817-842.
- Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Yağbasan, R., & Gülçiçek, Ç.(2003). Fen Öğretiminde Kavram Yanılgılarının Karakteristiklerinin Tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 102-120.
- Yenilmez, K., & Yaşa, E. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Geometrideki Kavram Yanılgıları. Eğitim Fakültesi Dergisi,21(2), 461-483.
- Yılmaz, Z., & Yenilmez, K. (2007). İlköğretim 7.ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Sayılar Konusundaki Kavram Yanılgıları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 8(1), 269-290.
Determination and Analysis of Errors and Misconceptions of Primary 4th and 5th Grade Students in Decimal Numbers
Year 2017,
, 447 - 470, 01.07.2017
Kemal Altıparmak
,
Ersin Palabıyık
Abstract
One of the aims of this study is to identify the misconceptions and mistakes of the 4th and 5th grade students of the elementary school about the decimal numbers. The other aim of the study is to determine how to evaluate the "error and misconception diagnostic test". The method used in the study was descriptive survey and aimed to reveal the current situation of the students. For this purpose, the related literature was analyzed to determine the misconceptions and errors of the 4th and 5th grade students on the decimal representation. Taking into consideration the opinions of the 3 specialists in mathematics education, a three-step "error and misconception diagnostic test" consisting of 28 questions was prepared. Pilot application was made with 100 students to determine the reliability of this measurement tool. The data were entered into SPSS and the value of the test was found to be 0.75 for the KR-20. According to the findings of the study, the students who participated in the study had misconceptions about the decimal representations.
References
- Atılgan, H., Kan, A., & Doğan, N. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Baki, A., & Aydın Güç, F. (2014). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 5(2), 176-206.
- Baralos, G. (2002). Concept Mapping as Evaluation Tool in Mathematics. 2nd International Conference on the Teaching of Mathematics. University of Crete, Greece.
- Bell, A., & Baki, A. (1997). Ortaöğretim Matematik Öğretimi, YÖK/MEB İşbirliği Projesi, Ankara.
- Bingölbali, E., & Özmantar, M. (2014). Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö.,Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Çaycı, B. (2007). Kavram Değiştirme Metinlerinin Kavram Öğrenimi Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,187-102.
- Doyuran G. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Temel Geometri Konularında Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
- Eryılmaz, A., & Sürmeli, E. (2002). Üç-aşamalı Sorularla Öğrencilerin Isı ve Sıcaklık Konularındaki Kavram Yanılgılarının Ölçülmesi. V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, 481-486.
- Gagne, R. M. (1971). The Conditions of Learning. New York. Holt, Rienhard And Winston.
- Gelici, Ö. (2012). 8. sınıf öğrencilerinin kareköklü sayılar konusundaki kavram yanılgıları ve ortak hataları. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde.
- Gür, H., & Seyhan, G. (2004). İlköğretim 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Sayılar Konusundaki Hataları ve Kavram Yanılgıları. (Erişim: 21.03.2015), http://www.matematiksbs.com/matematik-ogretimi/7- ve-8-siniftaki-ogrencilerin-ondalik-kesir-kavramindaki yanilgilari
- Kabapınar, F. (2003). Kavram yanılgılarını ölçmede kullanılabilecek bir ölçeğin bilgi Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan bir ölçekten Farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, 398-417.
- Kenan, O., & Özmen, H., (2014). Maddenin Tanecikli Yapısına Yönelik İki Aşamalı Çoktan Seçmeli Bir Testin Geliştirilmesi ve Uygulanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Journal of Research in Education and Teaching. 3(3). 371-38.
- Malatyalı, E., & Yılmaz, K. (2010). Yapılandırmacı Öğrenme Sürecinde Kavramlar ve Önemi: Kavramların Pedagojik Açıdan İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 320-332.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. (Second Edition). California: Sage Publications, Inc.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2015). İlkokul Matematik Dersi (1,2,3,4. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
- Mumcu, H. (2015). 6-8. Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Kesirlerle İlgili Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları ve Nedenleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 294-338.
- Nesher, P., & Peled, I. (1986). Shifts in reasoning: The Case of Extending Number Concepts. Educational Studies In Mathematics, 17, 67-79.
- Pesen, C. (2007) Öğrencilerin Kesirlerle İlgili Kavram Yanılgıları. Eğitim ve Bilim, 23(143), 79-88.
- Resnick, L. B., Nesher, P., Leonard, F., Magone, M., Omanson, S., & Peled, I. (1989). Conceptual bases of arithmetic errors: The case of decimal fractions. Journal for Research in Mathematics Education, 20(1), 8-27.
- Sackur-Grisvard, C., & Leonard, F. (1985). Intermediate cognitive organization in the process of learning a mathematical concept: The order of positive decimal numbers. Cognition and Instruction, 2, 157-174.
- Stacey, K., & Steinle, V. (1998). Refining the Classification of Students’ İnterpretations of Decimal Notation. Hiroshima Journal of Mathematics Education, 6, 1-21.
- Sulak, H., Ardahan, H., & Avcıoğlu, A. (1999). Sayıların Öğretiminde Yanılgıların Teşhisi ve Alınması Gereken Tedbirler, Selçuk Üniversitesi. Araştırma Vakfı Projesi, Konya.
- Taşlıdere, E., Korur, F., & Eryılmaz, A.(2012). Kavram yanılgılarının üç-aşamalı sorularla farklı bir şekilde değerlendirilmesi. X.Ulusal Fen Bilimleri Kongresi. Niğde Üniversitesi.
- Tunç, T., Akçam, K. H., & Dökme, İ. (2011). Üç Aşamalı Sorularla Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bazı Temel Fen Kavramları Hakkında Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 817-842.
- Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Yağbasan, R., & Gülçiçek, Ç.(2003). Fen Öğretiminde Kavram Yanılgılarının Karakteristiklerinin Tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 102-120.
- Yenilmez, K., & Yaşa, E. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Geometrideki Kavram Yanılgıları. Eğitim Fakültesi Dergisi,21(2), 461-483.
- Yılmaz, Z., & Yenilmez, K. (2007). İlköğretim 7.ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Sayılar Konusundaki Kavram Yanılgıları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 8(1), 269-290.