This study aims to determine the perceptions of pre-service Turkish
language teachers towards their speed reading skills through metaphors. The
study was carried out with 176 pre-service teachers at Bartın University,
Faculty of Education, Department of Turkish Language Education in Fall semester
of 2017-2018 academic year. Of the qualitative research designs, phenomenology
was used in the study and the data were collected through the forms prepared by
the researcher. In the process of data collection, the pre-service teachers
were asked to fill the gaps in phrases such as "Speed reading is like
..........., because ……….." The obtained data were analyzed with content
analysis. At the end of the analysis of the data, it was found that the
pre-service Turkish language teachers produced a total of 161 valid metaphors,
122 of which were different. According to the analysis made by taking into
account the justification of these metaphors, 10 conceptual categories were
formed for the metaphors produced by the participants.
Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının
hızlı okuma becerisine yönelik algılarını metaforlar yoluyla tespit etmektir.
Çalışma 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz döneminde Bartın Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören 176 öğretmen adayı ile
gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma desenlerinden olgu bilimin kullanıldığı
araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından oluşturulan formlarla
toplanmıştır. Veri toplama sürecinde öğretmen adaylarından bu formlarda yazılı
olan “Hızlı okuma ………. gibidir, çünkü ……….” ifadesindeki boşlukları
doldurmaları istenmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Verilerin analizi neticesinde Türkçe öğretmeni adaylarının
hızlı okuma becerisine yönelik 122 farklı olmak üzere toplam 161 adet geçerli
metafor ürettikleri ortaya çıkmıştır. Elde edilen bu metaforların gerekçelendirme
yönleri dikkate alınarak yapılan analizler sonucu, öğretmen adaylarının
oluşturdukları metaforlar 10 kavramsal kategori altında toplanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 3, 2019 |
Acceptance Date | May 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.