The
aim of this study is to reveal general trends of master and doctoral theses
prepared related to digital citizenship in Turkey. The research was carried out
in screening model. Theses related to the field of digital citizenship were
obtained from the Database of National Thesis Center of the Council of Higher
Education. In this direction, 16 authorized theses prepared between the years
of 2004-2017, were examined based on content analysis method. The data obtained
through the “Thesis Analysis Form” was tabulated and interpreted with frequency
and percentage calculations. As a result of the research, it was determined
that most of the theses related to digital citizenship were prepared at the
institute of educational sciences and as a master thesis. Also it was
determined that primary and secondary school students were preferred mostly as
sampling group, researches were mostly done on the basis of mixed (quantitative
+ qualitative) and quantitative research
methods and mostly scales were used as data tools.
Bu
çalışmanın amacı, Türkiye’de dijital vatandaşlık konusuyla ilgili hazırlanmış
yüksek lisans ve doktora tezlerinin genel eğilimlerini ortaya çıkarmaktır.
Araştırma, tarama modeline dayalı olarak yapılmıştır. Dijital vatandaşlığa
yönelik tezler, Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanından
faydalanılarak elde edilmiştir. Bu doğrultuda, 2004-2017 yılları arasında
hazırlanan 16 adet izinli tez, içerik analizi yöntemine dayalı olarak
incelenmiştir. “Tez Çözümleme Formu” aracılığıyla elde edilen veriler, frekans
ve yüzde hesaplamalarıyla tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırma
sonucunda, dijital vatandaşlıkla ilgili tezlerin çoğunluğunun eğitim bilimleri
enstitüsü bünyesinde ve yüksek lisans seviyesinde çalışıldığı saptanmıştır.
Ayrıca tezlerde en çok ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin örneklem grubu olarak
tercih edildiği, çalışmaların çoğunlukla karma (nicel + nitel) ve nicel
araştırma yöntemine dayalı olarak yapıldığı ve veri toplama aracı olarak en çok
ölçeklerden faydalanıldığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2018 |
Acceptance Date | June 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.