The aim of this study is to investigating of teachers' views on the
adequacy of physical education and sports departments. The study was used the
convergent parallel design, one of the mixed method research designs. As
inquiry group, for maximum variety samples 20 physical education teachers
working at Provincial Directorate of National Education in Malatya, is composed
and for qualitative search method 283 physical education teachers are chosen.
For data gathering tool, semi structured form. and “Adequacy of Physical
Education and Sports Departments Scale” (APESDS) is performed. At the end of
the research, physical education teacher express that licence programs they
graduate from don’t train physical education teachers in accordance with their
conditions and opportunities. Also, they introduce that instructors who carry
out undergraduate courses are not enough and they are inadequate in terms of
quality some subjects. Physical education teachers state that physical education and sports
teaching parts have problems in terms of facilities and social facilities
Bu araştırmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümlerinin
yeterliliği hakkında öğretmen görüşlerini incelemektir. Araştırmada karma
yöntemlerden yakınsayan paralel desen
kullanılmıştır. Nitel araştırma grubunu, 20 beden eğitimi öğretmeni
oluştururken nicel araştırma grubunu 283 beden eğitimi öğretmeni
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, “yarı yapılandırılmış görüşme
formu” ve “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümlerinin Yeterliliği Ölçeği
(BESÖBYÖ)” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda beden eğitimi öğretmenleri mezun
oldukları lisans programlarının Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okulların imkan
ve şartlarına uygun nitelikte beden eğitimi öğretmeni yetiştirmediklerini ifade
etmişlerdir. Ayrıca lisans derslerini yürüten öğretim elemanlarının yeterli
sayıda olmadıkları ve bazı derslerde nitelik bakımından yetersiz kaldıklarını
ileri sürmüşlerdir. Beden eğitimi
öğretmenleri beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümlerinin tesis ve sosyal
imkânlar açısından problemlerin olduğunu belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Acceptance Date | September 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.