Research Article
BibTex RIS Cite

The Use Of Public Spots With A Cigarette Depression: The Indicative Solutions Of Public Spots Leaving Life From Smoking

Year 2019, , 151 - 162, 20.03.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.454131

Abstract

Smoking addiction is one of the most important health problems of our
time. One of the most effective ways to reduce cigarette addiction is
mediating. Public spots for smoking cessation, especially on television and
radio, are used to inform the public and to reduce smoking. The aim of the
research is to show how the public spots directed to the cigarette transmit the
message to the target group and show it in the relationship shown. In the
research, the public spots of "Stop Smoking", which the Ministry of
Health has made, were analyzed by the semiotic analysis method and it was tried
to show how the message transmission to the target group was done through the
indicators. As a result of the research, it was seen to be the three public
spots in the study also warn the target group against smoking and its harmful
effects, and also have instructive messages, visual indications used in the
point of raising awareness against smoking and harm, as well as giving meaning
to their meaning with their semantic meanings.

References

  • Ambrose G. ve Harris P., (2012). Grafik Tasarımın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Aytekin, H. (2016). “Görsel-İşitsel Medyada Sağlık - Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu”, Selçuk İletişim, Sayı: 9 (3): 249-275.
  • Avcı K. , Avşar, Z. (2014). “Sağlık İletişimi ve Yeni Medya”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 39 / Güz, ss:181-190.
  • Barthes R.. (1993). Göstergebilimsel Serüven, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Becerikli, Yıldırım S. (2012). “Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları Ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt:II, 43, ss:163-177
  • Bıcal, A., Yılmaz, A. (2017). “Ayrıntılandırma Olasılığı Modeli Çercevesinde Kamu Spotlarının İncelenmesi: Portakal ve Fındık Tüketimine Yönelik Örnekler”, İNİF-E Dergi, Sayı: 2-2, ss:38-54.
  • Berger, A. A. (1982). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Çev: Murat Barkan vd., Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Brown, Jane D. , Elızabeth M. W. (2002). “The Mass Media And American Adolescents’ Health”, Journal Of Adolescent Health Sayı: 31, Ss: 153–170.
  • Chauhan, Aakansha , Rahu, S. (2017). “ Impact Of Anti Smoking Campaigns On Youth”, Procedia Computer Science , Sayı: 122 , Ss: 941–948
  • Çınarlı, İ. (2008). Sağlık İletişimi ve Medya, Ankara: Nobel Yayınevei.
  • Çınarlı, İ. (2016). “‘Stratejik’ Sağlık İletişiminin Sağlığın Tıbbileştirilmesindeki Rolü”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 43 / Güz, ss: 203-216.
  • Çobaner, Aslıhan A. (2013). “Sağlık İletişiminde Korku Öğesinin Kullanımı: Sigara Paketlerinde Kullanılan Sigara Karşıtı Görsellerin Göstergebilimsel Analizi”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 37 / Güz, ss:211-235.
  • Dietz, Noella A. , David F. Sly, David J. Lee, Kristopher L. Arheart, Laura A. M. (2013). “Correlates Of Smoking Among Young Adults: The Role Of Lifestyle, Attitudes/Beliefs, Demographics, and Exposure To Anti-Tobacco Media Messaging” Drug And Alcohol Dependence, Sayı: 130, Ss: 115– 121
  • Duffy, Margaret E.; Thorson, E. (2009). “Emerging Trends in The New Media Landscape”, Health Care Communication in the New Media Landscape, (Ed.) Jerry Parker and Esther Thorson, New York: Springer Publishing Company.
  • Erkman-Akerson F., (2005), Göstregebilime Giriş, İstanbul: Multilingual.
  • Kamu Spotları Yönergesi (2012),RTÜK, https://www.rtuk.gov.tr/kamu-spotlari/5029/3985/kamu-spotlari-yonergesi.html, Erişim Tarihi: 06.06.2018
  • McCool, Judith P. , Linda D. Cameron, Keith J. P. ,(2001). “Adolescent perceptions of smoking imagery in film”, Social Science & Medicine, sayı: 52 ss:1577–1587
  • Okay, A. (2014). Sağlık İletişimi, İstanbul: Der Kitapevi.
  • Park, Eunhee, Pamela A. Kulbok, , Jessica Keim-Malpass, Emily Drake, Michael J. K. (2017). “Adolescent Smoking Prevention: Feasibility and Effect of Participatory Video Production”, Journal of Pediatric Nursing , Sayı:36 , ss: 197–204
  • Parsa S., (2008). Film Çözümlemeleri, İstanbul: Multilingual.
  • Peirce, C. (1982). Writings of Charles S. Pierce. Cilt: 1.
  • Primack, Brian A. , Melanie A. Gold, Stephanie R. Land, Michael J. F. (2006). “Association Of Cigarette Smoking And Media Literacy About Smoking Among Adolescents”, Journal Of Adolescent Health , Sayı:39, Ss: 465–472
  • Schiavo, R. (2007). Health Communication: From Theory to Practice, San Fransisco: Jossey-Bass. Şeker, M. ve Tiryaki S. (2013). “Sigara ile İlgili Kamu Spotlarında Moral Panik Etkisi” Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı:33,ss: 223-241.
  • Tabak, Ruhi S. (2006). Sağlık İletişimi, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Tengilimoğlu, D. (2001). Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • http://www.sigara.web.tr, erişim tarihi: 22.01.2018
  • http://www.sggm.saglik.gov.tr, erişim tarihi: 10.01.2018
  • http://birakabilirsin.org, erişim tarihi: 10.01.2018

Sigara Bağımlılığıyla Mücadelede Kamu Spotlarının Kullanımı: Sigarayı Bırak Hayatı Bırakma Kamu Spotlarının Göstergebilimsel Çözümlemesi

Year 2019, , 151 - 162, 20.03.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.454131

Abstract

Sigara bağımlılığı çağımızın en önemli sağlık sorunlarından biridir.
Sigara bağımlılığını azaltmak için kullanılan en etkili yolardan biri de
medyadır. Özellikle televizyon ve radyolarda yer alan sigarayı bırakmaya
yönelik kamu spotları, halkı bilgilendirmek ve sigara kullanımını azaltmak için
kullanılmaktadır. Araştırmanın amacı sigaraya yönelik oluşturulan kamu
spotlarının hedef kitleye mesajları nasıl aktardığını gösteren ve gösterilen
ilişkisi içerisinde ortaya koyabilmektir. Araştırmada Sağlık Bakanlığının
yapmış olduğu “Sigarayı Bırak Hayatı Bırakma” kamu spotları göstergebilimsel
çözümleme yöntemi ile incelenerek, hedef kitleye mesaj aktarımının göstergeler
üzerinden ne şekilde yapıldığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmada
sonuç olarak incelenen üç kamu spotunda da hedef kitleyi sigara ve zararlarına
karşı uyarıcı, aynı zamanda eğitici mesajların olduğu, sigaraya ve zararlarına
karşı farkındalık yaratma noktasında kullanılan görsel göstergelerin düz
anlamlarının yanı sıra yan anlamlarıyla da mesajı verebildiği, sigaranın
kendisi gösterilmeden tamamen göstergeler üzerinden sigaraya işaret edildiği
görülmüştür.

References

  • Ambrose G. ve Harris P., (2012). Grafik Tasarımın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Aytekin, H. (2016). “Görsel-İşitsel Medyada Sağlık - Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu”, Selçuk İletişim, Sayı: 9 (3): 249-275.
  • Avcı K. , Avşar, Z. (2014). “Sağlık İletişimi ve Yeni Medya”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 39 / Güz, ss:181-190.
  • Barthes R.. (1993). Göstergebilimsel Serüven, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Becerikli, Yıldırım S. (2012). “Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları Ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt:II, 43, ss:163-177
  • Bıcal, A., Yılmaz, A. (2017). “Ayrıntılandırma Olasılığı Modeli Çercevesinde Kamu Spotlarının İncelenmesi: Portakal ve Fındık Tüketimine Yönelik Örnekler”, İNİF-E Dergi, Sayı: 2-2, ss:38-54.
  • Berger, A. A. (1982). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Çev: Murat Barkan vd., Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Brown, Jane D. , Elızabeth M. W. (2002). “The Mass Media And American Adolescents’ Health”, Journal Of Adolescent Health Sayı: 31, Ss: 153–170.
  • Chauhan, Aakansha , Rahu, S. (2017). “ Impact Of Anti Smoking Campaigns On Youth”, Procedia Computer Science , Sayı: 122 , Ss: 941–948
  • Çınarlı, İ. (2008). Sağlık İletişimi ve Medya, Ankara: Nobel Yayınevei.
  • Çınarlı, İ. (2016). “‘Stratejik’ Sağlık İletişiminin Sağlığın Tıbbileştirilmesindeki Rolü”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 43 / Güz, ss: 203-216.
  • Çobaner, Aslıhan A. (2013). “Sağlık İletişiminde Korku Öğesinin Kullanımı: Sigara Paketlerinde Kullanılan Sigara Karşıtı Görsellerin Göstergebilimsel Analizi”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 37 / Güz, ss:211-235.
  • Dietz, Noella A. , David F. Sly, David J. Lee, Kristopher L. Arheart, Laura A. M. (2013). “Correlates Of Smoking Among Young Adults: The Role Of Lifestyle, Attitudes/Beliefs, Demographics, and Exposure To Anti-Tobacco Media Messaging” Drug And Alcohol Dependence, Sayı: 130, Ss: 115– 121
  • Duffy, Margaret E.; Thorson, E. (2009). “Emerging Trends in The New Media Landscape”, Health Care Communication in the New Media Landscape, (Ed.) Jerry Parker and Esther Thorson, New York: Springer Publishing Company.
  • Erkman-Akerson F., (2005), Göstregebilime Giriş, İstanbul: Multilingual.
  • Kamu Spotları Yönergesi (2012),RTÜK, https://www.rtuk.gov.tr/kamu-spotlari/5029/3985/kamu-spotlari-yonergesi.html, Erişim Tarihi: 06.06.2018
  • McCool, Judith P. , Linda D. Cameron, Keith J. P. ,(2001). “Adolescent perceptions of smoking imagery in film”, Social Science & Medicine, sayı: 52 ss:1577–1587
  • Okay, A. (2014). Sağlık İletişimi, İstanbul: Der Kitapevi.
  • Park, Eunhee, Pamela A. Kulbok, , Jessica Keim-Malpass, Emily Drake, Michael J. K. (2017). “Adolescent Smoking Prevention: Feasibility and Effect of Participatory Video Production”, Journal of Pediatric Nursing , Sayı:36 , ss: 197–204
  • Parsa S., (2008). Film Çözümlemeleri, İstanbul: Multilingual.
  • Peirce, C. (1982). Writings of Charles S. Pierce. Cilt: 1.
  • Primack, Brian A. , Melanie A. Gold, Stephanie R. Land, Michael J. F. (2006). “Association Of Cigarette Smoking And Media Literacy About Smoking Among Adolescents”, Journal Of Adolescent Health , Sayı:39, Ss: 465–472
  • Schiavo, R. (2007). Health Communication: From Theory to Practice, San Fransisco: Jossey-Bass. Şeker, M. ve Tiryaki S. (2013). “Sigara ile İlgili Kamu Spotlarında Moral Panik Etkisi” Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı:33,ss: 223-241.
  • Tabak, Ruhi S. (2006). Sağlık İletişimi, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Tengilimoğlu, D. (2001). Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • http://www.sigara.web.tr, erişim tarihi: 22.01.2018
  • http://www.sggm.saglik.gov.tr, erişim tarihi: 10.01.2018
  • http://birakabilirsin.org, erişim tarihi: 10.01.2018
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nural İmik Tanyıldızı 0000-0002-9177-759X

Hacı Mehmet Acar 0000-0001-8426-4051

Publication Date March 20, 2019
Acceptance Date October 30, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA İmik Tanyıldızı, N., & Acar, H. M. (2019). Sigara Bağımlılığıyla Mücadelede Kamu Spotlarının Kullanımı: Sigarayı Bırak Hayatı Bırakma Kamu Spotlarının Göstergebilimsel Çözümlemesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 151-162. https://doi.org/10.18506/anemon.454131

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.