A qualitative approach has been adopted in this study, which aims to
evaluate the problems and solutions that school principals have faced in
administration of preschool education institutions. The research data were
collected using interview techniques. A total of 13 school principals working
in various state or private kindergartens or preschool education institutions,
located in the centre of Muş province, formed the study group. Research data
were analyzed by descriptive analysis. As a result, many problems encountered
by the school principals in the management process have been identified. The
most common of these problems are financial insufficiencies, lack of assistant
personnel, and parents' negative or irrelevant attitudes towards kindergartens.
While school principals seem to be trying to solve problems with teachers,
parents and others through meetings, they have noticed that they have not
implemented any solution to overcome financial insufficiencies.
Okul
öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan okul müdürlerinin, okul
yönetiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm yollarının değerlendirilmesini
amaçlayan bu çalışmada nitel bir yaklaşım benimsenmiştir. Araştırma verileri
görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Muş ili merkezinde yer alan devlet
ve özel olmak üzere çeşitli anaokullarında görev yapmakta olan toplam 13 okul
müdürü araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma verileri, betimsel
analiz yapılarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, okul müdürlerinin yönetim
sürecinde karşılaştıkları birçok sorun tespit edilmiştir. Bu sorunlar arasında
en çok karşılaşılanlar ise maddi yetersizlikler, yardımcı personel eksikliği ve
velilerin anaokullarına karşı olumsuz ya da ilgisiz tutumları olmaktadır. Okul
müdürlerinin toplantı yoluyla öğretmen, veli ve diğerleri ile ilgili sorunları
çözmeye çalıştıkları görülürken, maddi yetersizliklerin üstesinden gelmek için
herhangi bir çözüm yolu uygulamadıkları dikkat çekmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2018 |
Acceptance Date | October 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.