Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Perception of Parents' Attitudes and Internet Addiction

Year 2019, , 63 - 70, 27.08.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.473873

Abstract

The
aim of this study was to investigate the relationship between internet
addiction and parenting attitudes of adolescents who were senior students in a
high school. In order to collect data, Personal Information Form, Internet
Addiction Scale and Parental Attitude Scale were applied to 60 high school
senior year students in Osmangazi Anatolian High School in Kırıkkale province
through survey method. The students who participated in the study were divided
into groups with no symptoms, limited symptoms and pathological internet
addicts according to internet addiction levels and one-way analysis of variance
was used to determine the significance of the difference between perceived
parental attitudes (democratic, protective / demanding, authoritarian). In the democratic
and authoritarian family structure, the average differences of the students
according to the levels of internet addiction were not significant. However,
the mean differences in the protective/demanding structure were found to be
significant. 

References

  • Ahn, S. (2000). A study on the addictive usage of the internet. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Seul: Yonsei Üniversitesi.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Biçer, S. (2014). Akademisyenlerin Sosyal Ağlarda Bulunma Motivasyonları: Facebook Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40, 59-80.
  • Cao, F., & Su, L. (2007). Internet addiction among Chinese adolescents: Prevalence and psychological features. Child: Care, Health and Development, 33(3), 275-281.
  • Cho, C. B. (2001). A study on a relation between the Internet addiction of adolescents and family & school background. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Seul: Kyunghee Universitesi.
  • Çalışgan, H. (2013). İlköğretim öğrencilerinde internet bağımlılığı ve siber zorbalık. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Çevik, G., & Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin arkadaş bağlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet ebeveyn tutumu ve anne baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 225-239.
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological Internet use. Computers in Human Behavior, 17(2), 187-195.
  • Demir, E. K. (2007). Ebeveyn tutum ölçeği (ETÖ). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Dönmezer, İ. (2009). Ailede iletişim ve etkileşim. Ankara: Hegem Yayınevi.
  • Erdoğdu M.Y. (2007). Ana-baba tutumları ve öğretmen davranışları ile öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişkiler. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 33-46.
  • Ersin, B. (2010). Lise öğrencilerinin suç eğilimleri ile anne baba tutumları arasındaki ilişki (Beyoğlu ilçesi örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi.
  • Ertekin, Y. H. (2016). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinde internet bağımlılığı: Çanakkale örneklemi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 20(2), 72-76.
  • Gül, S. K., & Güneş, İ. D. (2009). Ergenlik dönemi sorunları ve şiddet. Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 79-101.
  • Hinic, D., Mihajlovic, G., & Dukic-Dejanovic, S. (2010). Internet addiction relation to cognitive or somatic depression symptoms. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 10(2), 187-197.
  • Huang, R. L., Lu, Z., Liu, J. J., You, Y. M., Pan, Z. Q., Wei, Z., & Wang, Z. Z. (2009). Features and predictors of problematic internet use in Chinese college students. Behaviour & Information Technology, 28(5), 485-490.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, R. (2007). Web-Quest destekli işbirlikçi öğrenme yönteminin matematik dersindeki tutum ve erişiye etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi.
  • Kuzgun, Y., & Eldeleklioğlu, J. (2005). Ana baba tutumları ölçeği (ergenler ve yetişkinler için). PDR’de kullanılan Ölçekler: Rehberlik Ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları Ve Programları Dizisi.
  • Lan, C. M., & Lee, Y. H. (2013). The predictors of internet addiction behaviours for Taiwanese elementary school students. School Psychology International, 34(6), 648-657.
  • Niedorys, B., Mikos, M., Rząca, M. S., & Kocka, K. (2018). Relationships in the family and their impact on the degree of the Internet addiction among school youth. Journal of Education, Health and Sport, 8(4), 346-356.
  • Ögel, K. (2012). İnternet bağımlılığı: İnternetin psikolojisini anlamak ve bağımlılıkla başa çıkmak. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Park, S. K., Kim, J. Y., & Cho, C. B. (2008). Prevalence of Internet addiction and correlations with family factors among South Korean adolescents. Adolescence, 43(172), 895-909.
  • Potembska, B. P. (2011) Internet addiction among students of secondary schools in the context of family factors. Family Medicine & Primary Care Review, 13(2), 226-228.
  • Sezer, Ö. (2010). Ergenlerin Kendilik Algılarının Anne Baba Tutumları ve Bazı Faktörlerle İlişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-19.
  • Sitarczyk M., & Lukasik, M. (2013). Image of the family system as perceived by adolescents with problematic Internet use. Horizons of Psychology, 3, 141-161.
  • Tetik, B. (2015). İnternet bağımlılığı ile dikkat süreçleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Arel Üniversitesi.
  • Toksöz, E. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin zorbalık eğilimleri ve aile tutumu arasındaki ilişki düzeyinde bir araştırma: Eskişehir ili Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Toraman, M. (2013). İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanım düzeylerinin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Ulman, P. (2011). Social and family conditioning of addictions in children and adolescents. Scientific Quarter, 4(8), 74-86.
  • Uzun, H., & Baran, G. Çocuk ebeveyn ilişki ölçeğinin okul öncesi dönemde çocuğu olan babalar için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 30-40.
  • Üçkardeş, E. A. (2010). Mersin üniversitesi öğrencileri arasında internet bağımlılığının değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi. Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Yalom, I. D. (2008). Staring at the sun: Overcoming the terror of death. The Humanistic Psychologist, 36(3), 283-297.
  • Yavuzer, H. (1986). Aile ve çocuk. İstanbul: Ak Yayınları.
  • Yılmaz, M. T. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları (self-compassion) ile anne baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Yörükoğlu, A. (1989). Değişen toplumda aile ve çocuk. Özgür Yayın Dağıtım.
  • Zorbaz, O. (2013). Lise öğrencilerinin problemli internet kullanımının sosyal kaygı ve akran ilişkileri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Ebeveyn Tutumlarını Algılama ve İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2019, , 63 - 70, 27.08.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.473873

Abstract

Bu çalışmada lise son
sınıf öğrencisi olan ergen bireylerin internet bağımlılığı ve anne baba
tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma deseni
olarak genel tarama modeli kullanılmıştır ve Kırıkkale ilinin Osmangazi
ilçesinde yer alan Osmangazi Anadolu lisesinde öğrenim gören 60 lise son sınıf
öğrencisine Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılık Ölçeği ve Anne Baba Tutum
Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler internet bağımlılık
düzeylerine göre belirti göstermeyen, sınırlı belirti gösteren ve patolojik
internet bağımlısı şeklinde gruplara ayrılmış ve bu grupların algılanan
anne-baba tutumları (demokratik, koruyucu/istekçi, otoriter) arasındaki farkın
anlamlılığını tespit etmek amacıyla tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır.
Demokratik ve otoriter aile yapısında öğrencilerin internet bağımlılık
düzeylerine göre ortaya çıkan ortalama farklılıkları anlamlı bulunmamıştır.
Fakat koruyucu/istekçi aile yapısında ortaya çıkan ortalama farklılıkları
anlamlı bulunmuştur. 

References

  • Ahn, S. (2000). A study on the addictive usage of the internet. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Seul: Yonsei Üniversitesi.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Biçer, S. (2014). Akademisyenlerin Sosyal Ağlarda Bulunma Motivasyonları: Facebook Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40, 59-80.
  • Cao, F., & Su, L. (2007). Internet addiction among Chinese adolescents: Prevalence and psychological features. Child: Care, Health and Development, 33(3), 275-281.
  • Cho, C. B. (2001). A study on a relation between the Internet addiction of adolescents and family & school background. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Seul: Kyunghee Universitesi.
  • Çalışgan, H. (2013). İlköğretim öğrencilerinde internet bağımlılığı ve siber zorbalık. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Çevik, G., & Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin arkadaş bağlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet ebeveyn tutumu ve anne baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 225-239.
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological Internet use. Computers in Human Behavior, 17(2), 187-195.
  • Demir, E. K. (2007). Ebeveyn tutum ölçeği (ETÖ). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Dönmezer, İ. (2009). Ailede iletişim ve etkileşim. Ankara: Hegem Yayınevi.
  • Erdoğdu M.Y. (2007). Ana-baba tutumları ve öğretmen davranışları ile öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişkiler. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 33-46.
  • Ersin, B. (2010). Lise öğrencilerinin suç eğilimleri ile anne baba tutumları arasındaki ilişki (Beyoğlu ilçesi örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi.
  • Ertekin, Y. H. (2016). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinde internet bağımlılığı: Çanakkale örneklemi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 20(2), 72-76.
  • Gül, S. K., & Güneş, İ. D. (2009). Ergenlik dönemi sorunları ve şiddet. Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 79-101.
  • Hinic, D., Mihajlovic, G., & Dukic-Dejanovic, S. (2010). Internet addiction relation to cognitive or somatic depression symptoms. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 10(2), 187-197.
  • Huang, R. L., Lu, Z., Liu, J. J., You, Y. M., Pan, Z. Q., Wei, Z., & Wang, Z. Z. (2009). Features and predictors of problematic internet use in Chinese college students. Behaviour & Information Technology, 28(5), 485-490.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, R. (2007). Web-Quest destekli işbirlikçi öğrenme yönteminin matematik dersindeki tutum ve erişiye etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi.
  • Kuzgun, Y., & Eldeleklioğlu, J. (2005). Ana baba tutumları ölçeği (ergenler ve yetişkinler için). PDR’de kullanılan Ölçekler: Rehberlik Ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları Ve Programları Dizisi.
  • Lan, C. M., & Lee, Y. H. (2013). The predictors of internet addiction behaviours for Taiwanese elementary school students. School Psychology International, 34(6), 648-657.
  • Niedorys, B., Mikos, M., Rząca, M. S., & Kocka, K. (2018). Relationships in the family and their impact on the degree of the Internet addiction among school youth. Journal of Education, Health and Sport, 8(4), 346-356.
  • Ögel, K. (2012). İnternet bağımlılığı: İnternetin psikolojisini anlamak ve bağımlılıkla başa çıkmak. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Park, S. K., Kim, J. Y., & Cho, C. B. (2008). Prevalence of Internet addiction and correlations with family factors among South Korean adolescents. Adolescence, 43(172), 895-909.
  • Potembska, B. P. (2011) Internet addiction among students of secondary schools in the context of family factors. Family Medicine & Primary Care Review, 13(2), 226-228.
  • Sezer, Ö. (2010). Ergenlerin Kendilik Algılarının Anne Baba Tutumları ve Bazı Faktörlerle İlişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-19.
  • Sitarczyk M., & Lukasik, M. (2013). Image of the family system as perceived by adolescents with problematic Internet use. Horizons of Psychology, 3, 141-161.
  • Tetik, B. (2015). İnternet bağımlılığı ile dikkat süreçleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Arel Üniversitesi.
  • Toksöz, E. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin zorbalık eğilimleri ve aile tutumu arasındaki ilişki düzeyinde bir araştırma: Eskişehir ili Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Toraman, M. (2013). İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanım düzeylerinin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Ulman, P. (2011). Social and family conditioning of addictions in children and adolescents. Scientific Quarter, 4(8), 74-86.
  • Uzun, H., & Baran, G. Çocuk ebeveyn ilişki ölçeğinin okul öncesi dönemde çocuğu olan babalar için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 30-40.
  • Üçkardeş, E. A. (2010). Mersin üniversitesi öğrencileri arasında internet bağımlılığının değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi. Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Yalom, I. D. (2008). Staring at the sun: Overcoming the terror of death. The Humanistic Psychologist, 36(3), 283-297.
  • Yavuzer, H. (1986). Aile ve çocuk. İstanbul: Ak Yayınları.
  • Yılmaz, M. T. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları (self-compassion) ile anne baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Yörükoğlu, A. (1989). Değişen toplumda aile ve çocuk. Özgür Yayın Dağıtım.
  • Zorbaz, O. (2013). Lise öğrencilerinin problemli internet kullanımının sosyal kaygı ve akran ilişkileri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Afra Nur Aksoy 0000-0002-8942-7590

Merve Koçtürk 0000-0002-1234-085X

Publication Date August 27, 2019
Acceptance Date January 4, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Aksoy, A. N., & Koçtürk, M. (2019). Ebeveyn Tutumlarını Algılama ve İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 63-70. https://doi.org/10.18506/anemon.473873

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.