The Hierarchy of Demographic Factors Affecting Job Satisfaction and Organizational Commitment of Seafarers
Year 2020,
, 1255 - 1265, 24.08.2020
Elif Bal Besıkcı
,
Aydın Şıhmantepe
Abstract
This paper aims to quantitatively investigate the relation between seafarers’ organizational commitment, job satisfaction and their demographic characteristics. Sample group consists of seafarers with different ranks. For analysis purposes Minnesota Job Satisfaction Scale, as well as Allen and Meyer Organizational Commitment Scale is used.
Results indicate that job satisfaction and organizational commitments of seafarers differ according to their demographic characteristics. Findings also indicate that affective and continuance commitment levels are noticeably high. One other important result is that organizational level is the highest job satisfaction level among the others. The results obtained intend to contribute to existing literature by pinpointing which demographic characteristics affect seafarers’ job satisfaction and organizational commitments.
References
- Allen, N. J., Meyer, J. P., & John P. (1990). The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18.
- Baycan, A. (1985). An Analysis Of The Several Aspects Of Job Satisfaction Between Different Occupational Groups, Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
- Bülbül, S. (2016). Örgütsel bağlılık ve İş tatmini: Bir Kamu Kurumunda Uygulaması, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Nişantaşı Üniversitesi.
- Erdil, O., & Keskin, H. (2003). Güçlendirmeyle İş Tatmini, İş Stresi ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Çalışması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 32 (1),7-24.
- Fan, L., Fei, J.,, Schriever, U., & Fan, S. (2017). The communicative competence of Chinese seafarers and their employability in the international maritime labour market. Marine Policy, 83:137–145.
- International Maritime Organization, (2008). Go to sea! A Campaign to attract entrants to the shipping industry. Campaign document, In: Organization, I.M. (Ed.).
- International Maritime Organization, (2017). Day of the seafarer 2017, Campaign document. In: Organization, I.M. (Ed.). http://www.imo.org/en/About/Events/dayoftheseafarer/Pages/Day-of-the-Seafarer-20.
- Meyer, J. P., & Allen, N. J. A. (1991). Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment, Human Resource Management Review, 1 (1), 61-89.
- Nguyen, T.T., Ghaderı, H., Caesar, L.D., & Cahoon, S., (2014). Current Challenges in the Recruitment and Retention of Seafarers: An Industry Perspective from Vietnam. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 30(2), 217-242.
- Nunnally, J. C. (1978). Assessment of Reliability. In: Psychometric Theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.
- Özutku, H. (2008). Örgüte duygusal, devamlılık ve normatif bağlılık ile iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 79-97
- Ruggunan, S., & Kanengoni, H., (2017). Pursuing a career at sea: an empirical profile of South African cadets and implications for career awareness. Maritime Policy Management, 44 (3), 289–303.
- Thai, V.V., Balasubramanyam, L., Yeoh, K.K.L., & Norsofiana, S. (2013). Revisiting the seafarer shortage problem: the case of Singapore. Maritime Policy. Management, 40 (1), 80–94.
- WEB 1: <http://www.imo.org/MediaCentre/HotTopics/GoToSea/Pages/Default.aspx> (Erişim Tarihi: 22.10.2019).
- Weiss, D.J., Dawis, R.V., England, G.W., & Lofquist, L.H. (1967). Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire (Minneapolis MN: The University of Minnesota Press).
- Yuen, K.F., Loh, H.S., Zhou, Q., & Wong, Y.D. (2018). Determinants of job satisfaction and performance of seafarers. Transportation Research Part A, 110, 1–12.
Gemi Adamlarının İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Düzeylerinde Farklılık Olan Demografik Faktörlerin Hiyerarşisi
Year 2020,
, 1255 - 1265, 24.08.2020
Elif Bal Besıkcı
,
Aydın Şıhmantepe
Abstract
Bu araştırma gemi adamlarının örgütsel bağlılık ve iş tatmini düzeylerinin, sahip oldukları demografik özellikleri ile etkileşimini nicel olarak incelemeyi hedefleyen bir çalışmadır. Örneklem grubunu farklı pozisyonlarda çalışan gemi adamları oluşturmuştur. Araştırmanın çözümleme aşamasında, Minnesota İş Tatmin Ölçeğinden ve Allen ve Meyer Örgütsel Bağlılık Ölçeğinden faydalanılmıştır.
Çalışmadan elde edilen sonuçlar göstermiştir ki; gemi adamlarının iş tatmini ve örgütsel bağlılık düzeyleri demografik faktörlere göre farklılık göstermektedir. Örgütsel bağlılık alt boyutlarına bakıldığında ise çalışanların devamlılık ve duygusal bağlılık düzeylerinin yüksek olduğu görülmektedir. İş tatmini açısından ise, örgütsel düzeydeki iş tatmininin yüksek olduğu ortaya çıkmaktadır. Çalışma, gemi adamlarının hangi demografik özelliklerinin iş tatminlerini ve örgütsel bağlılıklarını daha fazla etkilediğini ortaya koymak yönüyle literatüre katkıda bulunmaktadır.
References
- Allen, N. J., Meyer, J. P., & John P. (1990). The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18.
- Baycan, A. (1985). An Analysis Of The Several Aspects Of Job Satisfaction Between Different Occupational Groups, Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
- Bülbül, S. (2016). Örgütsel bağlılık ve İş tatmini: Bir Kamu Kurumunda Uygulaması, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Nişantaşı Üniversitesi.
- Erdil, O., & Keskin, H. (2003). Güçlendirmeyle İş Tatmini, İş Stresi ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Çalışması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 32 (1),7-24.
- Fan, L., Fei, J.,, Schriever, U., & Fan, S. (2017). The communicative competence of Chinese seafarers and their employability in the international maritime labour market. Marine Policy, 83:137–145.
- International Maritime Organization, (2008). Go to sea! A Campaign to attract entrants to the shipping industry. Campaign document, In: Organization, I.M. (Ed.).
- International Maritime Organization, (2017). Day of the seafarer 2017, Campaign document. In: Organization, I.M. (Ed.). http://www.imo.org/en/About/Events/dayoftheseafarer/Pages/Day-of-the-Seafarer-20.
- Meyer, J. P., & Allen, N. J. A. (1991). Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment, Human Resource Management Review, 1 (1), 61-89.
- Nguyen, T.T., Ghaderı, H., Caesar, L.D., & Cahoon, S., (2014). Current Challenges in the Recruitment and Retention of Seafarers: An Industry Perspective from Vietnam. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 30(2), 217-242.
- Nunnally, J. C. (1978). Assessment of Reliability. In: Psychometric Theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.
- Özutku, H. (2008). Örgüte duygusal, devamlılık ve normatif bağlılık ile iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 79-97
- Ruggunan, S., & Kanengoni, H., (2017). Pursuing a career at sea: an empirical profile of South African cadets and implications for career awareness. Maritime Policy Management, 44 (3), 289–303.
- Thai, V.V., Balasubramanyam, L., Yeoh, K.K.L., & Norsofiana, S. (2013). Revisiting the seafarer shortage problem: the case of Singapore. Maritime Policy. Management, 40 (1), 80–94.
- WEB 1: <http://www.imo.org/MediaCentre/HotTopics/GoToSea/Pages/Default.aspx> (Erişim Tarihi: 22.10.2019).
- Weiss, D.J., Dawis, R.V., England, G.W., & Lofquist, L.H. (1967). Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire (Minneapolis MN: The University of Minnesota Press).
- Yuen, K.F., Loh, H.S., Zhou, Q., & Wong, Y.D. (2018). Determinants of job satisfaction and performance of seafarers. Transportation Research Part A, 110, 1–12.