It is seen that the focus of studies on inequality is mostly income inequality. However, consumption inequality, which can be handled within the framework of expenditures for different consumption items, is an empirically worthy problem for undeveloped countries.
This study examines consumption inequality with selected examples from convenience, shopping, specialty and unsought goods assuming that examining consumption inequality in different product groups will yield various results. For that purpose, data set of Household Budget Survey carried out by TURKSTAT was used in order to analyse consumption inequalities. Equivalence Scale, Gini Coefficient, General Entropy and Theil Index were performed to determine inequality. The most striking conclution is that the consumption inequality is the highest in jewelery from the specialty products.
Consumption Consumption Inequality Product Classification Inequality Measurement Household Budget Survey
Eşitsizliği ele alan çalışmaların odak noktasının çoğunlukla gelir eşitsizliği olduğu görülmektedir. Oysa, farklı tüketim kalemlerine yönelik harcamalar çerçevesinde ele alınan tüketim eşitsizliği de gelişmemiş ülkeler özelinde ampirik olarak incelemeye değer bir sorundur.
Bu çalışma, farklı ürün gruplarında tüketim eşitsizliğini çeşitli sonuçlar ortaya çıkaracağını varsayarak kolayda, beğenmeli, özellikli ve aranmayan ürünlerden seçilen örnekler ile tüketim eşitsizliğini incelemektedir. TUİK tarafından gerçekleştirilen Hanehalkı Bütçe Araştırmasına dair veri seti kullanılarak tüketim eşitsizliklerinin belirlenmiştir. Eşitsizliğin belirlenmesinde Eşdeğerlik Ölçeği, Gini Katsayısı, Genel Entropi ve Theil Endeksi kullanılmıştır. En çarpıcı sonuç; tüketim eşitsizliğinin özellikli ürünlerden mücevheratta en yüksek olmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2020 |
Acceptance Date | November 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.