Movies directed and/or written by Yavuz Turgul who has a particular position in Turkish cinema basically focus on the effect of changing social structure and the effect of disappearance of social values on the individuals. The director presents themes such as masculinity, solidarity among men and violence with these social changes with a fictive substance to the audience in his films directed since the 1990s. In these movies, trilogy of loved woman who is an object of desire is seen together with men and guns. Additionally, it is possible to see that in Turgul’s cinema the story is supported by a conflicting relation and also a close friendship between men. Indeed, what author-director tells is a story of men and male friendship. This study focuses on Hunting Time and Lovelorn, directed by Turgul after 2000. Various view of masculinities in gender regime in Turkey will be discussed through the male characters of these films. Drawing attention to the plurality of masculinity, this study suggests that main determinant of masculinity types is their connection with violence and the study presents a critical analysis about the reflection of these types to the cinema.
Popüler Türk sinemasında önemli bir yeri olan Yavuz Turgul’un yönetmenliğini ve/veya senaristliğini üstlendiği filmlerin temel ekseni makro düzeyde gerçekleşen kırdan kente göç gibi toplumsal değişimlerle farklılaşan toplumsal yapı ve kaybolan değerlerin bireylerde yarattığı çelişkiye dayanmaktadır. Yönetmen özellikle 90’lı ve sonrasındaki yıllarda çektiği filmlerle bu toplumsal değişimlerdeki erkeklik, erkekler arası dayanışma ve erkeklerin şiddeti gibi temaları kurgusal zenginlikle izleyiciye sunmaktadır. Bu filmlerde sevilen, arzu nesnesi kadın, erkek ve silah üçlüsü bir arada seyredilir. Bununla birlikte Turgul sinemasında hikâyenin iki erkek arasındaki çatışmalı ama bir o kadar da yakın dostluktan beslendiğini görmek mümkündür. Senarist/yönetmenin anlattığı erkeklerin, erkek dostluğunun hikayesidir aslında. Bu çalışma Yavuz Turgul’un 2000 sonrası yönetmenliğini üstlendiği Gönül Yarası ve Av Mevsimi isimli filmlerindeki erkek karakterlere odaklanmaktadır. Filmlerdeki erkek karakterler eşliğinde Türkiye’deki cinsiyet rejimindeki erkekliklerin çeşitli görünümleri tartışılacaktır. Erkekliğin çoğulluğuna dikkat çeken bu çalışma erkeklik biçimlerinin temel belirleyeninin şiddetle olan bağlantı olduğunu öne sürmekte ve bu biçimlerin sinemadaki izdüşümleri üzerine bir eleştirel inceleme sunmaktadır.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 1, 2017 |
Acceptance Date | December 6, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.