It is believed that the work environment,
conditions and career opportunities that a profession has will affect
especially the future performance and the professional career of the
individual. It is estimated that the perception of the profession, which
becomes more evident in the education process in universities, will vary due to
the differences in associate and undergraduate education processes. The aim of
this study is to compare the perceptions of the pre-undergraduate and
undergraduate students in the field of communication related to the advertising
profession. In this direction, a questionnaire was applied to 182 undergraduate
and 232 pre-graduate students determined by using the purpose-based sampling
method. The findings of the research show that there are some similarities and
differences in the perceptions of undergraduate and undergraduate students
regarding the advertising profession. Undergraduate students perceive
advertising profession as a profession that offers an intellectual career
opportunity, an environment in which employees can get a good deal, and a lot
of career possibilities, which allows them to use advertising professionally,
entertaining, engaging, using their talents.
Bir
mesleğin sahip olduğu çalışma ortamı, koşulları ve sunduğu kariyer
olanaklarının, özellikle bireyin mesleki kariyerini şekillendirmesini ve
gelecekte göstereceği performansı etkileyeceği düşünülmektedir.
Üniversitelerdeki eğitim sürecinde belirginleşen meslek algısının, ön lisans ve
lisans eğitim süreçleriyle ilgili bir takım farklılıkların olması nedeniyle
farklılaşacağı tahmin edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, iletişim alanında
eğitim alan lisans ve ön lisans öğrencilerinin reklamcılık mesleğine yönelik
algılarını karşılaştırmaktır. Bu doğrultuda amaca dayalı örneklem yöntemi
kullanılarak belirlenen 182 lisans, 232 ön lisans öğrencisine anket
uygulanmıştır. Araştırma bulguları, lisans ve önlisans öğrencilerinin
reklamcılık mesleğine yönelik algıları açısından bir takım benzerlik ve
farklılıkların olduğunu göstermektedir. Lisans öğrencileri önlisans
öğrencilerine göre reklamcılık mesleğini, eğlenceli, ilgi çekici, yeteneklerini
kullanmasına olanak sağlayan, entelektüel kariyer fırsatı yaratan, çalışanların
iyi anlaşabileceği bir ortam sunan ve kariyer olanaklarının çok olduğu bir
meslek olarak algılamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Acceptance Date | September 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: ICEESS’ 18 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.