Research Article
BibTex RIS Cite

Comparison of Perceptions of Advertising Profession of Associate and Undergraduate Students in Communication Education Field: Pamukkale University Example

Year 2018, Volume: 6 Issue: ICEESS’ 18, 37 - 45, 15.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.452610

Abstract

It is believed that the work environment,
conditions and career opportunities that a profession has will affect
especially the future performance and the professional career of the
individual. It is estimated that the perception of the profession, which
becomes more evident in the education process in universities, will vary due to
the differences in associate and undergraduate education processes. The aim of
this study is to compare the perceptions of the pre-undergraduate and
undergraduate students in the field of communication related to the advertising
profession. In this direction, a questionnaire was applied to 182 undergraduate
and 232 pre-graduate students determined by using the purpose-based sampling
method. The findings of the research show that there are some similarities and
differences in the perceptions of undergraduate and undergraduate students
regarding the advertising profession. Undergraduate students perceive
advertising profession as a profession that offers an intellectual career
opportunity, an environment in which employees can get a good deal, and a lot
of career possibilities, which allows them to use advertising professionally,
entertaining, engaging, using their talents
.

References

  • Akpınar, S., & Yıldız, Ş. (2018). Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe algılarına yönelik metaforlar. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 91-114.
  • AMA (2018). Dictionary - American Marketing Association. (Erişim: 26/03/2018), https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx
  • Bozkurt, Y., & Şener, G. (2013). Üniversite öğrencilerinin profilini belirlemeye yönelik bir araştırma: meslek yüksekokulu ve fakülte öğrencilerinin karşılaştırılması. Erciyes İletişim Dergisi “Akademia”, 3( 1), 94-108.
  • Endres, F. F., & Wearden, S. T. (1989). JMC Students' Perceptions of the Work Environment and Potential Job Stress. (Erişim: 05/05/2018), https://eric.ed.gov/?id=ED309439
  • Fullerton, J. A., & McKinnon, L. (2015). U.S. Public relations students’ perceptions of PR: What college students think about PR education and the PR profession. Public Relations Journal, 9(2), 1-7.
  • Hair Jr., J. F., Anderson, R. E., Tahtam, R. L., & Black, W.C. (1995). Multivariate data analysis with readings. New Jersey: PrenticeHall Inc.
  • Hunt, S. D., Chonko L. B., & Wood V. R. (1987). Advertising education and successful advertising careers: Are they related?. Journal of Advertısıng Research, 49(Winter), 43-53.
  • Jugenheimer, D. V. (1978). Job and career satisfaction among advertising practitioners. Annual Meeting of the Association for Education in Journalism, 1-11.
  • Koç, M., & Tutkun, O. F. (2008). Mesleklere atfedilen kalıp yargılar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 255-273.
  • Lutz, R. J. (1974). Measurement and diagnosis of student attitudes toward a career in advertising. Working Paper Series, Center for Marketing Studies Paper, 19, 1-19.
  • Gleeson, D. J. (2013). Undergraduate students’ perceptions of public relations: An australian study. PRism, 9(1), 1-18.
  • Gün, F. S. (2006). Reklamı anlamak. İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Fullerton, J. A., & Kendrick, A. (2014). Perceptions of work/life balance among U.S. Advertising students: A study of gender differences. Advertising&Society Review, 14(4).
  • O’Barr, W. M. (2006). The advertising profession in the public’s eye. Advertising&Society Review, 7(1).
  • Sunar, L., Kaya, Y., Otrar, M., Nerse, S., Demiral, S., & Kalpaklıoğlu, B. (2015). Türkiye’de çalışma yaşamı ve mesleklerin itibarı. Türkiye Sosyo-Ekonomik Statü Endeksi Projesi. http://turkeyses.net/tmis_olusturuldu/
  • Yanık A., & Yıldız, F. (2013). Lisans ve ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin muhasebe standartları hakkındaki algılarının karşılaştırılması: Bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 443-458.
  • Yıldırım, G., & Gonca, A. (2017). Halkla İlişkiler ve Tanıtım programlarında öğrenim gören öğrencilerin yakınlarının halkla ilişkiler mesleği konusunda tutum ve algıları üzerine bir araştırma. Akdeniz İletisim Fakültesi Dergisi, 28, 199-223. doi: 10.31123/akil.437481
  • Yücel, N., Uçan R., Bingöl N., Göçmen S., & Zeki, İ. M. (2018). İş sağlığı ve güvenliği ön lisans ve lisans bölümü 1.sınıf öğrencilerinin İSG algısının karşılaştırılması. 3. Uluslararası İş Güvenliği ve Çalışan Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, 113-114.

İletişim Eğitimi Alan Ön lisans ve Lisans Öğrencilerinin Reklamcılık Mesleğine Yönelik Algı Karşılaştırması: Pamukkale Üniversitesi Örneği

Year 2018, Volume: 6 Issue: ICEESS’ 18, 37 - 45, 15.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.452610

Abstract

Bir
mesleğin sahip olduğu çalışma ortamı, koşulları ve sunduğu kariyer
olanaklarının, özellikle bireyin mesleki kariyerini şekillendirmesini ve
gelecekte göstereceği performansı etkileyeceği düşünülmektedir.
Üniversitelerdeki eğitim sürecinde belirginleşen meslek algısının, ön lisans ve
lisans eğitim süreçleriyle ilgili bir takım farklılıkların olması nedeniyle
farklılaşacağı tahmin edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, iletişim alanında
eğitim alan lisans ve ön lisans öğrencilerinin reklamcılık mesleğine yönelik
algılarını karşılaştırmaktır. Bu doğrultuda amaca dayalı örneklem yöntemi
kullanılarak belirlenen 182 lisans, 232 ön lisans öğrencisine anket
uygulanmıştır. Araştırma bulguları, lisans ve önlisans öğrencilerinin
reklamcılık mesleğine yönelik algıları açısından bir takım benzerlik ve
farklılıkların olduğunu göstermektedir. Lisans öğrencileri önlisans
öğrencilerine göre reklamcılık mesleğini, eğlenceli, ilgi çekici, yeteneklerini
kullanmasına olanak sağlayan, entelektüel kariyer fırsatı yaratan, çalışanların
iyi anlaşabileceği bir ortam sunan ve kariyer olanaklarının çok olduğu bir
meslek olarak algılamaktadır.

References

  • Akpınar, S., & Yıldız, Ş. (2018). Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe algılarına yönelik metaforlar. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 91-114.
  • AMA (2018). Dictionary - American Marketing Association. (Erişim: 26/03/2018), https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx
  • Bozkurt, Y., & Şener, G. (2013). Üniversite öğrencilerinin profilini belirlemeye yönelik bir araştırma: meslek yüksekokulu ve fakülte öğrencilerinin karşılaştırılması. Erciyes İletişim Dergisi “Akademia”, 3( 1), 94-108.
  • Endres, F. F., & Wearden, S. T. (1989). JMC Students' Perceptions of the Work Environment and Potential Job Stress. (Erişim: 05/05/2018), https://eric.ed.gov/?id=ED309439
  • Fullerton, J. A., & McKinnon, L. (2015). U.S. Public relations students’ perceptions of PR: What college students think about PR education and the PR profession. Public Relations Journal, 9(2), 1-7.
  • Hair Jr., J. F., Anderson, R. E., Tahtam, R. L., & Black, W.C. (1995). Multivariate data analysis with readings. New Jersey: PrenticeHall Inc.
  • Hunt, S. D., Chonko L. B., & Wood V. R. (1987). Advertising education and successful advertising careers: Are they related?. Journal of Advertısıng Research, 49(Winter), 43-53.
  • Jugenheimer, D. V. (1978). Job and career satisfaction among advertising practitioners. Annual Meeting of the Association for Education in Journalism, 1-11.
  • Koç, M., & Tutkun, O. F. (2008). Mesleklere atfedilen kalıp yargılar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 255-273.
  • Lutz, R. J. (1974). Measurement and diagnosis of student attitudes toward a career in advertising. Working Paper Series, Center for Marketing Studies Paper, 19, 1-19.
  • Gleeson, D. J. (2013). Undergraduate students’ perceptions of public relations: An australian study. PRism, 9(1), 1-18.
  • Gün, F. S. (2006). Reklamı anlamak. İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Fullerton, J. A., & Kendrick, A. (2014). Perceptions of work/life balance among U.S. Advertising students: A study of gender differences. Advertising&Society Review, 14(4).
  • O’Barr, W. M. (2006). The advertising profession in the public’s eye. Advertising&Society Review, 7(1).
  • Sunar, L., Kaya, Y., Otrar, M., Nerse, S., Demiral, S., & Kalpaklıoğlu, B. (2015). Türkiye’de çalışma yaşamı ve mesleklerin itibarı. Türkiye Sosyo-Ekonomik Statü Endeksi Projesi. http://turkeyses.net/tmis_olusturuldu/
  • Yanık A., & Yıldız, F. (2013). Lisans ve ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin muhasebe standartları hakkındaki algılarının karşılaştırılması: Bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 443-458.
  • Yıldırım, G., & Gonca, A. (2017). Halkla İlişkiler ve Tanıtım programlarında öğrenim gören öğrencilerin yakınlarının halkla ilişkiler mesleği konusunda tutum ve algıları üzerine bir araştırma. Akdeniz İletisim Fakültesi Dergisi, 28, 199-223. doi: 10.31123/akil.437481
  • Yücel, N., Uçan R., Bingöl N., Göçmen S., & Zeki, İ. M. (2018). İş sağlığı ve güvenliği ön lisans ve lisans bölümü 1.sınıf öğrencilerinin İSG algısının karşılaştırılması. 3. Uluslararası İş Güvenliği ve Çalışan Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, 113-114.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Yasemin Bozkurt 0000-0001-8183-0337

Ali Soylu 0000-0002-3881-9420

Publication Date December 15, 2018
Acceptance Date September 4, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: ICEESS’ 18

Cite

APA Bozkurt, Y., & Soylu, A. (2018). İletişim Eğitimi Alan Ön lisans ve Lisans Öğrencilerinin Reklamcılık Mesleğine Yönelik Algı Karşılaştırması: Pamukkale Üniversitesi Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ICEESS’ 18), 37-45. https://doi.org/10.18506/anemon.452610

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.