After World War II,
British theatre generally dealt with people’s meaningless actions and aimless
lives. During the 1950s theatre reflecting the changing society opposed to the
traditional theatre in terms of pattern and plot. The period in 1950s was named
as Absurd Theatre by Martin Esslin and it has affected many writers until
today. In 1990s theatre which reveals the untold explicitly and throws the
violence in them to their face was coined by Alex Sierz. In Realism (2006),
Anthony Neilson, one of In-yer-face playwrights, presents us with the
melancholy protagonist Stuart, who is distant from the outside world, and who
is lost amidst both his own sense of disinterest as well as life. The Wonderful
World of Dissocia (2004), takes a look at the protagonist Lisa’s watch- which
is consistently one hour behind- being fixed, as well as at the absurd events
unfolding within Lisa’s imagination. The aim of this paper is to analyze the
theme of absurdity in Anthony Neilson’s Realism and The Wonderful World of
Dissocia through the lens of Esslin.
İkinci dünya savaşından
sonra İngiliz tiyatrosu genel olarak insanların anlamsız davranışlarını ve
amaçsız yaşamlarını ele almıştır. 1950’lerde değişen toplumu yansıtan tiyatro,
geleneksel tiyatroya da yapı ve konu açısından karşı çıkmıştır. 1950’lerde ki
bu süreç Martin Esslin tarafından Absürd Tiyatro olarak adlandırılmış ve
günümüze kadar birçok yazarı etkilemiştir. 1990’larda ise söylenmeyenleri açık
seçik ortaya koyan ve insanların içindeki vahşeti yüzlerine vuran tiyatro Alex
Sierz tarafından Yüzüne Tiyatro olarak adlandırılır. Yüzüne Tiyatro
yazarlarından biri olan Anthony Neilson, Realism (2006) oyununda depresif
başkarakter olan Stuart’ın, dış dünyadan soyutlanmış kişiliğini, boş
vermişliğini ve hayatın içinde kayboluşunu ortaya koyar. The Wonderful World of
Dissocia (2004) adlı oyununda ise Lisa’nın, başkarakter, sürekli bir saat geri
kalan saatinin onarılmasını konu alan ve hayaller dünyasında gerçekleşen absürd
olaylarla karşılaşırız. Bu çalışmanın amacı, Neilson’nın Realism ve The
Wonderful World of Dissocia adlı oyunlarında ki absürd temaları Esslin’in ışığı
altında incelemektir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Acceptance Date | October 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.