One way for the student to confront with the various dimensions of
critical thinking in the lessons and to provide them quality thinking training
is to give place to controversial topics in the lessons. In this context, in
the research it is aimed to investigate the effect of giving lectures on
controversial topics, through the critical thinking model, on social studies
teacher candidates’ critical thinking levels. The study was conducted in
accordance with the comparison group pretest – posttest quasi-experimental
design. In the study, the groups were composed of social studies teacher
candidates. The opinions of teacher candidates toward a problem were taken in
writing and data were collected. The answers were scored through Holistic
Critical Thinking Scoring Rubric. In the data analysis section, statistical
analyzes were used. As a result of the research, it has been understood that
the giving place to the controversial topics in the lesson with a critical
thinking model has a significant and positive effect on the teacher candidates'
critical thinking levels. In the research it is reached the conclusion that the
teacher candidates, need critical thinking instruction.
Öğrenciyi
derslerde eleştirel düşünmenin çeşitli boyutlarıyla karşılaştırmanın, onlara
nitelikli düşünme eğitimi sağlamanın bir yolu tartışmalı konulara derslerde yer
verilmesidir. Bu bağlamda araştırmada, eleştirel düşünme modeli aracılığıyla
tartışmalı konulara derslerde yer verilmesinin sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının eleştirel düşünme düzeylerine etkisini incelemek amaçlanmıştır.
Çalışma, kontrol gruplu ön test son test yarı deneysel desene uygun olarak
yürütülmüştür. Araştırmada gruplar, sosyal bilgiler öğretmen adaylarından
oluşturulmuştur. Öğretmen adaylarının, bir sorun karşısındaki düşünceleri
yazılı olarak alınmış ve veriler toplanmıştır. Cevaplar Bütüncül Eleştirel
Düşünme Dereceli Puanlama Anahtarı ile puanlanmıştır. Verilerin analizinde
istatistiksel analizler kullanılmıştır. Eleştirel düşünme modeli ile tartışmalı
konuların derslerde ele alınmasının eleştirel düşünme düzeylerine anlamlı derecede
ve olumlu yönde etki ettiği anlaşılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının,
eleştirel düşünmeye yönelik düşünme öğretimine ihtiyaç duydukları sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2019 |
Acceptance Date | November 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 3 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.