In recent years, a complex
logistics service approach has forced logistics service providers to produce
more customer-focused services. Using integrated systems with information
technologies to compete in the logistics sector improves customer satisfaction
while increasing efficiency and productivity. Service providers that can
effectively assess the knowledge and transportation infrastructure they have,
with their human resources, logistics performances are also quite high.
Delivery of products at scheduled time is one of the most important elements of
logistics performance. Logistic performance assessments based on these factors
can be global or local. In this study, logistic performance evaluation was
carried out for 10 OECD member countries. The weights of the evaluation
criteria for this were calculated by the fuzzy AHP method from the
multi-criteria decision making techniques and then the ranking was done by grey
relational analysis method according to the country's logistic performance. The
logistics performances of the countries are primarily attributed to the lead
time of import and export and then to the quality of trade and
transport-related infrastructure.
Son yıllarda hızlıca gelişme
gösteren lojistik hizmet anlayışı, lojistik servis sağlayıcılarını gittikçe
daha fazla müşteri odaklı hizmet üretmeye itmektedir. Lojistik sektöründe
rekabet edebilmek için bilgi teknolojileriyle entegre sistemler kullanmak
etkinlik ve verimliliği artırırken müşteri memnuniyetini de geliştirmektedir.
Sahip olunan bilişim ve ulaştırma altyapılarını, kalifiye insan kaynağı ile
etkin bir şekilde değerlendiren servis sağlayıcılarının lojistik
performanslarının da oldukça yüksek olduğu görülmektedir. Bu çalışmada OECD
üyesi 10 ülke için lojistik performans değerlendirmesi yapılmıştır. Bunun için ele alınan değerlendirme
kriterlerine ait ağırlıklar, çok kriterli karar verme tekniklerinden bulanık
AHP metodu ile hesaplanmış daha sonra ülkelerin lojistik performansına göre
sıralama gri ilişkisel analiz metoduyla gerçekleştirilmiştir. Ülkelerin
lojistik performanslarının öncelikle ithalat ve ihracat teslim sürelerine daha
sonra ise kullandıkları altyapıların kalitesine bağlı olduğu sonucuna
erişilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 7, 2019 |
Acceptance Date | May 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 5 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.