Our
aim of this study is to investigate the relationship between birth weight,
socio-economic status and school environment with physical fitness in preschool
children.The study was carried out in 212 healthy children aged 4-6 years. PREschool Physical
FITness (PREFIT) test battery developed specifically for this age range was
used to evaluate the physical fitness of children. The total number of school
terms that children spent at school was recorded. The statistical
relationship between the physical fitness of children and the duration of
school terms was found (p <0.05). In preschool children, although the birth
weight and the family income level do not affect the physical fitness of
children, the physical fitness of children increases with the increasing of
their school term period.
Bu
çalışmadaki amacımız okul öncesi çocukların doğum ağırlığının, sosyo-ekonomik
durumun ve okul süresinin fiziksel uygunlukla ilişkisini araştırmaktır. Çalışma
Muş
İl Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okulların ana sınıflarında bulunan, 4-6 yaş
aralığındaki 212 sağlıklı çocuklarda yapıldı. Çocukların sosyodemografik ve
doğum özellikleri kaydedildikten sonra çocukların fiziksel uygunluklarını
değerlendirmek için bu yaş aralığına özel geliştirilen PREschool Physical
FITness (PREFIT) test bataryası kullanıldı. Çocukların okulda geçirdikleri
toplam dönem sayısı kaydedildi. Çocukların fiziksel uygunlukları ile okuldaki dönem süresi arasında
ilişki bulunmuştur (p<0.05). Okul öncesi çocuklarda doğum ağırlığının ve
ailenin gelir düzeyinin çocukların fiziksel uygunluklarını etkilemediği
bulunmasına rağmen, okulda geçirilen sürenin artmasıyla çocukların fiziksel
uygunlukları artmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 7, 2019 |
Acceptance Date | February 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 5 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.