The
aim of this study is to investigate the opinions ofguidance teachersabout
functioning of Unit of Individualized Education Program. In the study, the
inductive analysis model was usedbased onqualitative research methods.The study
group was consisted of 14 guidance teachers who voluntarily agreed to
participate in the study in the 2018-2019 academic year. Research was conducted
in Cankaya district of Ankara.Data were collected through semi-structured
interviews.In addition, a demographic information form was prepared to obtain
general knowledge of teachers. The findings of this research showthat BEP units
are formed in schools but they are not intended for the purpose.The results of
the research also show that the BEP development units are mostly to be carried
by guidanceteachers and the team members do not cooperate.
Bu
araştırma, okullarda oluşturulan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP)
Geliştirme Birimlerinin işleyişine yönelikrehberlik öğretmenlerinin görüşlerinin
belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerindengörüşmeye
dayalı tümevarım analiz modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019
eğitim-öğretim yılında çalışmaya katılmayı gönüllü olarak katılmayı kabul eden
14 rehberlik öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma Ankara İli Çankaya İlçesi’nde
yürütülmüştür. Araştırmanın verileri yarı-yapılandırılmış görüşmeler yoluyla
toplanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin genel bilgilerini elde etmek amacıyla
demografik bilgi formu hazırlanmıştır. Araştırmanın sonuçları okullarda BEP
birimlerinin oluşturulduğunu ancak amacına yönelik işlemediğini ortaya
koymuştur. Araştırma sonuçları ayrıca BEP geliştirme birimlerinin daha çok
rehberlik öğretmenlerin sorumluluğunda yürütüldüğünü, ekip üyelerinin işbirliği
içinde hareket etmediklerini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 7, 2019 |
Acceptance Date | April 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 5 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.