Öz Belirleme
Kuramı, motivasyonu belirleyici olan değişkenlerin insanların yeterlilik,
özerklik ve aidiyet temel psikolojik ihtiyaçları olduğunu iddia eder. Bu
araştırmada irrasyonel ve işlevsiz düşünsel süreçler üç temel psikolojik
ihtiyaç bağlamında pozitif ve negatif duygular ile birlikte sınanmıştır. Veri
seti 207 katılımcının katılımıyla oluşturulmuştur. Bulgular temel psikolojik
ihtiyaçlar irrasyonel inanışlarının negatif duygular ile orta derecede, pozitif
duygular ile zayıf derecede ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. Sonuçlar özerklik,
yetkinlik ve aidiyet irrasyonel inanışlarının negatif duyguları, özerklik ve
aidiyet psikolojik ihtiyaçları irrasyonel inanışlarının da pozitif duyguları yordadığını
göstermektedir. Yetkinlik irrasyonel inanışlarının ise pozitif duyguları yordamadığı
bulgulanmıştır. Sonuçlar temel psikolojik ihtiyaçların irrasyonel inanışlarının
psikoloji alanında diğer değişkenlerle
araştırılmasının gerekliliğini ortaya koymuştur.
Self-determination
theory argues that basic psychological needs of competence, autonomy and
relatedness determines motivation. In this study, irrational cognitive
processes of three basic psychological needs were tested on positive and
negative emotions. The study consists of 207 participants between the ages of
16-18. According to results, irrational beliefs of three basic psychology needs
are moderately correlated with negative emotions and weakly related to positive
emotions. Irrational beliefs of autonomy, competence and relatedness predicted
negative emotions. Positive feelings were found to be predicted by irrational
beliefs of autonomy and relatedness but not by irrational beliefs of
competence. It can be concluded that irrational beliefs of basic psychological
needs are significant variables that they should be tested with other
psychological variables.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2019 |
Acceptance Date | May 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Number: Education & Psychology |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.