The
purpose of this study is to determine secondary school students’ mental models
about the “Solar System”. The
study was conducted on all the students attending two state middle schools
located in the western part of Turkey in the spring term of 2017-2018 school
year and a total of 340 students participated in the study. The data collection
tool used in the study consists of two open-ended questions. The questions in
the data collection tool were developed to elicit the students’ states of
describing and visualizing the solar system. In the analysis of the collected
data, first the students’ states of describing and visualizing the solar system
were separately analyzed and then the students’ responses given to the
description and visualization questions were evaluated together and thus their
mental models were determined. As a
result of the study, it was concluded that secondary school students did not
have scientific mental models about the “Solar System” and they mostly had
mental models at the initial and synthesis models.
Bu araştırmanın amacı
ortaokul öğrencilerinin “Güneş sistemi” ile ilgili zihinsel modellerinin
belirlenmesidir. Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde
Türkiye’nin batı bölgesinde yer alan iki devlet okulunun tüm ortaokul
öğrencileri ile gerçekleştirilmiş olup, araştırmaya toplam 340 öğrenci
katılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı, iki açık uçlu sorudan
oluşmaktadır. Veri toplama aracında yer alan sorular, öğrencilerin Güneş
sistemini betimleme ve görselleme durumlarını ortaya çıkaracak şekilde
hazırlanmıştır. Veri analizinde, öncelikle öğrencilerin Güneş sistemini
betimleme ve görselleme durumları ayrı ayrı analiz edilmiş, sonra betimleme ve
görselleme sorularına verilen cevaplar birlikte değerlendirilerek öğrencilerin
zihinsel modelleri belirlenmiştir. Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerinin
“Güneş sistemi” ile ilgili bilimsel zihinsel modele sahip olmadığı,
öğrencilerin daha çok sentez ve ilkel model düzeyinde zihinsel modele sahip
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2019 |
Acceptance Date | May 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Number: Education & Psychology |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.