The main purpose of this study is to determine the level of burnout sense of teachers in terms of some variables and to determine which of the sub-dimensions of burnout, emotional exhaustion, depersonalization and personal achievement are felt more intensively. For this purpose, Maslach Burnout Inventory (MBI), which is the most commonly used scale in the literature, was directed to the teachers working in primary, secondary and high school education schools in Batman province. Using SPSS 25.0 statistical and AMOS.v24 analysis package programs, comparative analyzes were performed for variables such as age, working time, branch and duration of professional experience.
Bu çalışmanın temel amacı özellikle duygusal emek harcama ihtimali yüksek olan öğretmenlerin bazı değişkenler açısından tükenmişlik duygusu düzeylerinin belirlenmesi ve tükenmişliğin alt faktörleri olan kişisel başarı, duyarsızlaşma ve duygusal tükenme alt boyutlarının hangisinin daha yoğun olarak hissedildiğinin ortaya konulmasıdır. Bu amaç doğrultusunda literatürde en fazla kullanılan ölçek olan Maslach Tükenmişlik Ölçeği (MTÖ) Batman ilinde ilk, orta ve lise düzeyinde eğitim veren okullarda çalışan öğretmenlere yöneltilerek veriler elde edilmiştir. Elde edilen verile SPSS 25,0 istatistiksel ve AMOS.v24 analiz paket programları kullanılarak yaş, çalışma süresi, branş ve mesleki kıdem süresi gibi değişkenler yönünden karşılaştırmalı analizler gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 24, 2020 |
Acceptance Date | July 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.