Research Article
BibTex RIS Cite

From The Market Islam to Islam Market (Alternative Suggestions of Personal, Structural and Institutional)

Year 2020, Volume: 8 Issue: 2, 451 - 462, 16.03.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.613805

Abstract

Islamic societies of the 21st century have spent the last two centuries looking for ways of adapting itself to the capitalism and thus to the market economy. In the historical process, considering the distribution of Muslim social geography in the world, it is understood that the trade and market experience of Islamic societies has been different in every period. This study firstly touches upon the theories of the Islamic economy that have marked the last sixty years on a global scale and then it aims to analyze the theoretical/methodological problems of an Islamic economic understanding within the market conditions. Again in this research, it is intended to resolve the sociological situation of both the Muslim merchants and the society in which they live within the capitalist economic conditions.

References

  • Acar, M. (2003). İslam İktisadının Başlıca Sorunları, İslami Araştırmalar Dergisi, 16 (4), 540-546.
  • Akyol, T. (2011). Bilim ve Yanılgı (8. Baskı). İstanbul: Doğan Kitap.
  • Austruy, J. (2010). Kapitalizm Marksizm ve İslam. Agâh Oktay Güner (Çev.), İstanbul: İlgi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Ayengin, T. (2005). Çalışmanın Dinî Temelleri: Kalvinizm ve İslâm Örneği. İslami Araştırmalar Dergisi, 18 (4), 463-472.
  • Aykaç, M. (1998). İslam Ekonomisinde Yönelişler Sempozyumu, İstanbul: Marmara Üniversitesi Ortadoğu ve İslam Ülkeleri Ekonomik Araştırmaları Merkezi Yayın No: 8.
  • Baeck, L. (1997). Klasik İslam Çağının İktisat Düşüncesi, (Çev: Mustafa Özel), İktisat Risaleleri Mustafa Özel (drl.) içinde (s. 83-110). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Bardakoğlu, A. (2001). İstihsan, DİA içinde (Cilt. 23 s. 339-346). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Berger, P. L. (2002). Günümüz Din Sosyolojisi Üzerine Düşünceler, İhsan Çapçıoğlu (Çev.). Dini Araştırmalar Dergisi, 5 (13), 187-199.
  • Cem, İ. (2010). Türkiye’de Geri Kalmışlığın Tarihi (3. Baskı). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Çizakça, M., Akyol, M. (2012). İslam’ın Unutulan Ekonomik Modeli Ahlaki Kapitalizm, İstanbul: Ufuk Yayınları.
  • Demirpolat, A. (2002). Ülgener ve Geri Kalmışlık Sorunsalı. Marife, 2 (3), 285-297.
  • Döndüren, H. (1992). İslam Bankacılığı ve Risk Sermayesi. İslami Araştırmalar Dergisi, 6 (1), 17-31.
  • Döndüren, H. (1996). İslam Ekonomisinde Sermaye Birikimi ve Kullanılma Yöntemleri. İLAM Araştırma Dergisi, 1 (2), 53-80.
  • Döndüren, H. (1998). Zamanın ve Şartların Değişmesiyle İslami Hükümler Değişir mi?. UÜİFD, 7 (7), 77-113.
  • Döndüren, H. (2008). Delilleriyle Ticaret ve İktisat İlmihali. İstanbul: Erkam Yayınları.
  • Dönmez, İ. K. (2003). Maslahat, DİA içinde (Cilt. 28 s. 78-94). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Dönmez, İ. K. (2009). Sedd-i Zerai, DİA içinde (Cilt. 36 s. 276-282). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Duran, B. (1994). Sosyo-Ekonomik Değişmeye Yönelik Tezler. İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı Yayınları.
  • Dursun, D. (2003). İslam Konferansı Teşkilatı, DİA içinde (Cilt. 23 s. 49-53). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Ensar Vakfı. (1992). İslam Ekonomisinde Finansman Meseleleri, İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Es-Sadr, M. B. (1993). İslâm Ekonomi Sistemi. Mehmet Keskin-Saadettin Ergün (Çev.), C.1, Ankara: Rehber Yayıncılık.
  • Geçit, M. S. (2009). Ekonomi ve İnanç. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Göle, N. (2001). Modern Mahrem (7. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Haenni, P. (2011). Piyasa İslamı. Levent Ünsaldı (Çev.), Ankara: Maki Basın Yayın.
  • Hamidullah, M. (1963). Modern İktisat ve İslam. Salih Tuğ (Çev.), İstanbul: Yağmur Yayınları.
  • Han, M. E. (1988). İslam Ekonomisinin Temel Meseleleri. Ömer Dinçer (Çev.), İstanbul: Kayıhan Yayınevi.
  • Haşşab, S. M. (2010). İslam Sosyolojisi. Ali Coşkun ve Nebile Özmen (Çev.), İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • http://www.ekodialog.com/Konular/finansal-piyasalarin-ozellikleri-turleri.html (22.08.2019).
  • İnan, A. (2003). Kur’an’da Mülkiyet. İslami Araştırmalar Dergisi, 16 (4), 481-490.
  • İslâmi İlimler Araştırma Vakfı. (1987). Faizsiz Yeni Bir Banka Modeli (Faizsiz Kredileşme Sistemi). İstanbul: İslâmi İlimler Araştırma Vakfı Yayınları.
  • İslamoğlu, H. (2010). Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Köylü (2. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kahf, M. (2003). İslami Bankacılık ve Kalkınma: Alternatif Bir Bankacılık Mı? Mustafa Acar (Çev.). İslami Araştırmalar Dergisi, 16 (4), 547-562. Kaleşi, H. (1990). İslam’da İş ve Ticaret Ahlakı. İstanbul: Seha Neşriyat.
  • Kallek, C. (2000). İhtikâr, DİA içinde (Cilt. 21 s. 560-565). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Karagül, M., Açıkgöz, Ö. (2009). İktisat Tarihi Perspektifinde İktisadi Kalkınma ve Din İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (18), 472-486.
  • Karakoç, S. (1967). İslam Toplumunun Ekonomik Strüktürü. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Kirman, M. A. (2005). Din ve Sekülerleşme. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Konrad Adenauer Vakfı. (2011). Sosyal Piyasa Ekonomisi ve İslam’daki Algılanışı. Ankara: Ofset Fotomat.
  • Köksal, İ. (2005). İslam İktisadının Temelleri. Bilimname, 7 (1), 73-93.
  • Kuran, T. (2002). İslam’ın Ekonomik Yüzleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kurt, A. (2000). Sosyal Güven ve Din. UÜİFD, 9 (9), 277-289.
  • Küçükaşçı, M. S. (2008). Rifâde, DİA içinde (Cilt. 35 s. 97-98). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Küçükaşçı, M. S. (2009). Sikâye, DİA içinde (Cilt. 37 s. 177-178). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Mannan, M. A. (1980). İslam Ekonomisi Teori ve Pratik (4. Baskı). Bahri Zengin ve Tevfik Ömeroğlu (Çev.), İstanbul: Fikir Yayınları.
  • Mannan, M. A. (1984). İslam ve Çağdaş Ekonomik Kurumlar. Ali Zengin (Çev.), İstanbul: Fikir Yayınları.
  • Mevdûdî, E. Â. (1966). İslam’da İktisad Nizamı. Tüzün Demirer (Çev.), Ankara: Hilâl Yayınları.
  • Orman, S. (1984). Gazali’nin İktisat Felsefesi. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Özcan, Y. Z. (1995). İslam Ekonomik Gelişmeye Engel Midir? Karşıt Delil ve Bazı Metodolojik Düşünceler. İslami Araştırmalar Dergisi, 8 (1), 1-12.
  • Özel, M. (1994a). İktisat ve Din. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Özel, M. (1994b). Birey, Burjuva ve Zengin. İstanbul İz Yayıncılık.
  • Özel, M. (1997). Müslüman ve Ekonomi. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Özel, M. (1993). Piyasa Düşmanı Kapitalizm. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Rodinson, M. (1996). İslam ve Kapitalizm. L. Fevzi Topaçoğlu (Çev.), İstanbul: Spartaküs Yayınları.
  • Sarıçam, İ. (1998). Hicâbe, DİA içinde (Cilt. 17 s. 431-432). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Saruhan, M. S. (2003). İslam Ahlakında İsraf ve Cimriliğin Tedavisi. İslami Araştırmalar Dergisi, 16 (4), 640-647.
  • Şeriati, A. (2004). İslam Ekonomisi. Kenan Çamurcu (Çev.), İstanbul: Dünya Yayınları.
  • Tabakoğlu, A., İsmail, K. (1987). İktisadi Kalkınma ve İslam, İstanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı Yayınları.
  • Tabakoğlu, A. (2005). İktisat Tarihi Toplu Makaleler (Cilt.1). İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Tabakoğlu, A. (2010). Bir Bilim Olarak İslam İktisadı. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, (16), 11-34.
  • Türkdoğan, O. (1994). İslami Kapitalizm Mi?. İslami Araştırmalar Dergisi, 7 (2), 109-122.
  • Türkdoğan, O. (1996). İslam Ekonomik Sistemi ve Weberci Görüşler. İstanbul: Turan Yayıncılık.
  • Türkdoğan, O. (2004). Osmanlı’dan Günümüze Türk Toplum Yapısı (2. Baskı). İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Tütengil, C. O. (1984). Azgelişmenin Sosyolojisi (4. Baskı). İstanbul: Belge Yayınları.
  • Yayla, A. (2007). İktisat ve Hayat. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Zaim, S. (1979). İslam ve İktisadi Nizam. İstanbul: Zafer Matbaası.
  • Zaim, S. (1969). Modern İktisat ve İslam (2. Baskı). İstanbul: Fatih Matbaası.

Piyasa İslam’ından İslam’ın Piyasasına (Alternatif, Bireysel, Yapısal ve Kurumsal Öneriler)

Year 2020, Volume: 8 Issue: 2, 451 - 462, 16.03.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.613805

Abstract

21. yüzyılın İslam toplumları, son iki asrı kapitalizm ve dolayısıyla piyasa ekonomisine uyum sağlama yollarını arayarak geçirmiştir. Tarihsel süreçte, Müslüman sosyal coğrafyanın dünya üzerindeki dağılımı da göz önünde tutulduğunda, anlaşılan odur ki İslam toplumlarının ticaret ve piyasa tecrübesi her dönemde farklılık arz etmiştir. Bu çalışma, öncelikli olarak küresel ölçekte son altmış yıla damgasını vuran İslam ekonomisi teorilerine değindikten sonra; piyasa şartları içerisinde İslami bir ekonomi anlayışının teorik/metodolojik problemlerine değinmeyi amaçlamaktadır. Yine bu araştırmada kapitalist iktisadi koşullar içerisinde hem Müslüman tüccarın hem de içinde yaşanılan toplumun sosyolojik durum tahlilinin yapılması hedeflenmektedir.

References

  • Acar, M. (2003). İslam İktisadının Başlıca Sorunları, İslami Araştırmalar Dergisi, 16 (4), 540-546.
  • Akyol, T. (2011). Bilim ve Yanılgı (8. Baskı). İstanbul: Doğan Kitap.
  • Austruy, J. (2010). Kapitalizm Marksizm ve İslam. Agâh Oktay Güner (Çev.), İstanbul: İlgi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Ayengin, T. (2005). Çalışmanın Dinî Temelleri: Kalvinizm ve İslâm Örneği. İslami Araştırmalar Dergisi, 18 (4), 463-472.
  • Aykaç, M. (1998). İslam Ekonomisinde Yönelişler Sempozyumu, İstanbul: Marmara Üniversitesi Ortadoğu ve İslam Ülkeleri Ekonomik Araştırmaları Merkezi Yayın No: 8.
  • Baeck, L. (1997). Klasik İslam Çağının İktisat Düşüncesi, (Çev: Mustafa Özel), İktisat Risaleleri Mustafa Özel (drl.) içinde (s. 83-110). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Bardakoğlu, A. (2001). İstihsan, DİA içinde (Cilt. 23 s. 339-346). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Berger, P. L. (2002). Günümüz Din Sosyolojisi Üzerine Düşünceler, İhsan Çapçıoğlu (Çev.). Dini Araştırmalar Dergisi, 5 (13), 187-199.
  • Cem, İ. (2010). Türkiye’de Geri Kalmışlığın Tarihi (3. Baskı). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Çizakça, M., Akyol, M. (2012). İslam’ın Unutulan Ekonomik Modeli Ahlaki Kapitalizm, İstanbul: Ufuk Yayınları.
  • Demirpolat, A. (2002). Ülgener ve Geri Kalmışlık Sorunsalı. Marife, 2 (3), 285-297.
  • Döndüren, H. (1992). İslam Bankacılığı ve Risk Sermayesi. İslami Araştırmalar Dergisi, 6 (1), 17-31.
  • Döndüren, H. (1996). İslam Ekonomisinde Sermaye Birikimi ve Kullanılma Yöntemleri. İLAM Araştırma Dergisi, 1 (2), 53-80.
  • Döndüren, H. (1998). Zamanın ve Şartların Değişmesiyle İslami Hükümler Değişir mi?. UÜİFD, 7 (7), 77-113.
  • Döndüren, H. (2008). Delilleriyle Ticaret ve İktisat İlmihali. İstanbul: Erkam Yayınları.
  • Dönmez, İ. K. (2003). Maslahat, DİA içinde (Cilt. 28 s. 78-94). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Dönmez, İ. K. (2009). Sedd-i Zerai, DİA içinde (Cilt. 36 s. 276-282). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Duran, B. (1994). Sosyo-Ekonomik Değişmeye Yönelik Tezler. İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı Yayınları.
  • Dursun, D. (2003). İslam Konferansı Teşkilatı, DİA içinde (Cilt. 23 s. 49-53). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Ensar Vakfı. (1992). İslam Ekonomisinde Finansman Meseleleri, İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Es-Sadr, M. B. (1993). İslâm Ekonomi Sistemi. Mehmet Keskin-Saadettin Ergün (Çev.), C.1, Ankara: Rehber Yayıncılık.
  • Geçit, M. S. (2009). Ekonomi ve İnanç. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Göle, N. (2001). Modern Mahrem (7. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Haenni, P. (2011). Piyasa İslamı. Levent Ünsaldı (Çev.), Ankara: Maki Basın Yayın.
  • Hamidullah, M. (1963). Modern İktisat ve İslam. Salih Tuğ (Çev.), İstanbul: Yağmur Yayınları.
  • Han, M. E. (1988). İslam Ekonomisinin Temel Meseleleri. Ömer Dinçer (Çev.), İstanbul: Kayıhan Yayınevi.
  • Haşşab, S. M. (2010). İslam Sosyolojisi. Ali Coşkun ve Nebile Özmen (Çev.), İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • http://www.ekodialog.com/Konular/finansal-piyasalarin-ozellikleri-turleri.html (22.08.2019).
  • İnan, A. (2003). Kur’an’da Mülkiyet. İslami Araştırmalar Dergisi, 16 (4), 481-490.
  • İslâmi İlimler Araştırma Vakfı. (1987). Faizsiz Yeni Bir Banka Modeli (Faizsiz Kredileşme Sistemi). İstanbul: İslâmi İlimler Araştırma Vakfı Yayınları.
  • İslamoğlu, H. (2010). Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Köylü (2. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kahf, M. (2003). İslami Bankacılık ve Kalkınma: Alternatif Bir Bankacılık Mı? Mustafa Acar (Çev.). İslami Araştırmalar Dergisi, 16 (4), 547-562. Kaleşi, H. (1990). İslam’da İş ve Ticaret Ahlakı. İstanbul: Seha Neşriyat.
  • Kallek, C. (2000). İhtikâr, DİA içinde (Cilt. 21 s. 560-565). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Karagül, M., Açıkgöz, Ö. (2009). İktisat Tarihi Perspektifinde İktisadi Kalkınma ve Din İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (18), 472-486.
  • Karakoç, S. (1967). İslam Toplumunun Ekonomik Strüktürü. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Kirman, M. A. (2005). Din ve Sekülerleşme. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Konrad Adenauer Vakfı. (2011). Sosyal Piyasa Ekonomisi ve İslam’daki Algılanışı. Ankara: Ofset Fotomat.
  • Köksal, İ. (2005). İslam İktisadının Temelleri. Bilimname, 7 (1), 73-93.
  • Kuran, T. (2002). İslam’ın Ekonomik Yüzleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kurt, A. (2000). Sosyal Güven ve Din. UÜİFD, 9 (9), 277-289.
  • Küçükaşçı, M. S. (2008). Rifâde, DİA içinde (Cilt. 35 s. 97-98). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Küçükaşçı, M. S. (2009). Sikâye, DİA içinde (Cilt. 37 s. 177-178). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Mannan, M. A. (1980). İslam Ekonomisi Teori ve Pratik (4. Baskı). Bahri Zengin ve Tevfik Ömeroğlu (Çev.), İstanbul: Fikir Yayınları.
  • Mannan, M. A. (1984). İslam ve Çağdaş Ekonomik Kurumlar. Ali Zengin (Çev.), İstanbul: Fikir Yayınları.
  • Mevdûdî, E. Â. (1966). İslam’da İktisad Nizamı. Tüzün Demirer (Çev.), Ankara: Hilâl Yayınları.
  • Orman, S. (1984). Gazali’nin İktisat Felsefesi. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Özcan, Y. Z. (1995). İslam Ekonomik Gelişmeye Engel Midir? Karşıt Delil ve Bazı Metodolojik Düşünceler. İslami Araştırmalar Dergisi, 8 (1), 1-12.
  • Özel, M. (1994a). İktisat ve Din. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Özel, M. (1994b). Birey, Burjuva ve Zengin. İstanbul İz Yayıncılık.
  • Özel, M. (1997). Müslüman ve Ekonomi. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Özel, M. (1993). Piyasa Düşmanı Kapitalizm. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Rodinson, M. (1996). İslam ve Kapitalizm. L. Fevzi Topaçoğlu (Çev.), İstanbul: Spartaküs Yayınları.
  • Sarıçam, İ. (1998). Hicâbe, DİA içinde (Cilt. 17 s. 431-432). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Saruhan, M. S. (2003). İslam Ahlakında İsraf ve Cimriliğin Tedavisi. İslami Araştırmalar Dergisi, 16 (4), 640-647.
  • Şeriati, A. (2004). İslam Ekonomisi. Kenan Çamurcu (Çev.), İstanbul: Dünya Yayınları.
  • Tabakoğlu, A., İsmail, K. (1987). İktisadi Kalkınma ve İslam, İstanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı Yayınları.
  • Tabakoğlu, A. (2005). İktisat Tarihi Toplu Makaleler (Cilt.1). İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Tabakoğlu, A. (2010). Bir Bilim Olarak İslam İktisadı. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, (16), 11-34.
  • Türkdoğan, O. (1994). İslami Kapitalizm Mi?. İslami Araştırmalar Dergisi, 7 (2), 109-122.
  • Türkdoğan, O. (1996). İslam Ekonomik Sistemi ve Weberci Görüşler. İstanbul: Turan Yayıncılık.
  • Türkdoğan, O. (2004). Osmanlı’dan Günümüze Türk Toplum Yapısı (2. Baskı). İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Tütengil, C. O. (1984). Azgelişmenin Sosyolojisi (4. Baskı). İstanbul: Belge Yayınları.
  • Yayla, A. (2007). İktisat ve Hayat. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Zaim, S. (1979). İslam ve İktisadi Nizam. İstanbul: Zafer Matbaası.
  • Zaim, S. (1969). Modern İktisat ve İslam (2. Baskı). İstanbul: Fatih Matbaası.
There are 65 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ali Fidan 0000-0001-5842-0444

Publication Date March 16, 2020
Acceptance Date January 10, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Fidan, A. (2020). Piyasa İslam’ından İslam’ın Piyasasına (Alternatif, Bireysel, Yapısal ve Kurumsal Öneriler). Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 451-462. https://doi.org/10.18506/anemon.613805

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.