Research Article
BibTex RIS Cite

A Qualitative Research on TikTok Uses and Gratification Of Youth

Year 2022, Volume: 10 Issue: 1, 231 - 247, 30.04.2022
https://doi.org/10.18506/anemon.962352

Abstract

Social media platforms continue to grow by attracting different users of the society with new applications. One of these new platforms is TikTok, a 15 to 60 second short video sharing application based on music and entertainment, mostly preferred by young users. While new social media platforms attract people, it is wondered what needs these uses meet. The approach of Elihu Kazt and his friends who state that the audience uses the media to meet their various needs maintains their validity today even if the quality of the mass media changes. In this study, it was tried to be understood the reasons of the TikTok use of university students and the gratification obtained by using the in-depth interview technique which is a qualitative research method. Ethics Committee Report of the Research; It has been taken from the Sciences Research and Publication Ethics Committee of Muş Alparslan University, with the Meeting Number 4 and Decision 10, dated 25.02.2021. Which needs TikTok use meet was imvestigated by asking thirteen associate degree students studying at Muş Alparslan University open-ended questions about the reasons of the TikTok usage, the contents of sharing, the effect of number of followers and frequency of use .As a result of the study, it has been determined that the Uses and Gratification categories that were seen to be effective are ease of use and production, communication and surveillance, fun, relaxation, being appreciated, self-expression, and spending time.

References

  • Biddle, S., Victor, P. R. & Dias, T. (2020, Mart 16). Invisible Censorship, TikTok Told Moderators to Suppress Posts by “Ugly” People and the Poor to Attract New Users, (Erişim: 18.03.202), https://theintercept.com/2020/03/16/tiktok-app-moderators-users-discrimination/, adresinden erişilmiştir.
  • Şener, G. & Özkoçak, Y. (2013). Sosyal Ağlarda Görünür Olmak: Facebook Fotoğraflarında Bireyin Kendisini Sunum Stratejileri, Can Bilgili ve Gülüm Şener (Ed.), Sosyal Medya ve Ağ Toplumu- II: Kültür, Kimlik, Siyaset içinde, İstanbul: Reklam Yaratıcıları Derneği.
  • Bresnick, E. (2019). Intensified Play: Cinematic Study of TikTok Mobile App, (Erişim: 10.03.2020), https://www.researchgate.net/publication/335570557_Intensified_Play_Cinematic_study_of_TikTok_mobile_app adresinden erişilmiştir.
  • Erdoğan, İ. & Alemdar, K. (2010). Öteki Kuram, Ankara: Pozitif Yayıncılık.
  • İdil, N. (Mülakat yapılan) ve Cilara, Ç. (Mülakatı yapan), (2019). TikTok gerçekleri! TikTok eski çalışanı anlatıyor [Mülakat trankripsiyonu], (Erişim:12.05.2020), https://www.youtube.com/watch?v=TmOo7u8O-e0 adresinden erişilmiştir.
  • Jensen, K.B. & Rosengren, K. E. (2005). İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek ( Ş.Yiğit Yavuz, Çev.), Şahinde Yavuz (Der.), Medya ve İzleyici içinde, Ankara:Vadi Yayınları.
  • Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş, ( S. İrvan, Çev.), Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Kaplan, A. M. & Michael Haenlein (2009). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Kara, T. (2016). Gençler Neden Snapchat Kullanıyor? Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Üzerine Bir Araştırma, Intermedia International e-Journal, 3(5), 262-277.
  • Katz,E., Blumler J.G.& Gurevitch, M. (1974). Uses and Gratification Research, The Public Opinion Quarterly, Vol. 37, No.4 (Winter, 1973-1974), p. 509-523 by Oxford University Press, (Erişim:20.12.2019), http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.886.3710&rep=rep1&type=pdf adresinden erişilmiştir.
  • Kaye, D.B. V., Chen, X. & Zeng, Z. (2020). The co-evolution of two Chinese mobile short video apps: Parallel platformization of Douyin and TikTok, Mobile Media & Communication, 1–25, DOI: 10.1177/2050157920952120
  • Kennedy, M. (2020). If The Rise Of The TikTok Dance And E-Girl Aesthetic Has Taught Us Anything, It’s That Teenage Girls Rule The Internet Right Now’: TikTok Celebrity, Girls And The Coronavirus Crisis, European Journal of Cultural Studies 2020, Vol. 23(6) 1069–1076, (Erişim:20.03. 2021), https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1367549420945341 adresinden erişilmiştir.
  • Kümbetoğlu, B. (2012). Sosyolojide ve Antropolijide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Livingstone, S. (2016). Gençliğe İlişkin İçerik Oluşturmada Riskli Fırsatları Değerlendirmek- Ergenlerin Mahremiyet, Gizlilik Ve Kendilerini İfade Etmek İçin Sosyal Ağ Sitelerini Kullanmaları. Himmet Hülür ve Cem Yaşın (Ed.), Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi (85-106) içinde. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Maigret, E. (2011). Medya ve İletişim Sosyolojisi, ( H. Yücel, Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • McQual, D.,& Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri, ( K. Yumlu, Çev.), İstanbul: İmge Yayınları.
  • Mhalla ,M. & Jiang, Y. & Nasiri, A. (2020). Video-Sharing Apps Business Models: TikTok Case Study, International Journal of Innovation and Technology Management, DOI: 10.1142/S0219877020500509.
  • Niedzviecki, H. (2010). Dikizleme Günlüğü, (G. Gündüz,Çev.), İstanbul:Ayrıntı Yayınları
  • Omar, B.& Dequan, W. (2020). Watch, Share or Create: The Influence of Personality Traits and User Motivation on TikTok Mobile Video Usage, March 2020, International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM) 14(04):121, Vol. 14, No. 4, 2020, DOI: 10.3991/ijim.v14i04.12429
  • Özer, Ö. (2017). Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ. İ. B. F. Öğrencilerinin Twitter Kullanımı Üzerine Bir Analiz. Intermedia International e-Journal, Spring-June, 4 (6) 40-58.
  • Özdoğan, Z. (2018). Türkiyenin Yeni Bağımlılığı:TikTok, (Erişim:20.02.2020), https://vesaire.org/turkiyenin-yeni-bagimliligi-tiktok/ adresinden erişilmiştir.
  • Papacharissi, Z. & Rubin, A.M. (2000). Predictors of Internet Use, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44:2, pp.175-196, (Erişim:20.02.2020) https://www.researchgate.net/publication/243772029_Predictors_of_Internet_Use adresinden erişilmiştir.
  • SensorTower (2021). Top Apps Worldwide for March 2021 by Downloads, (Erişim:20.03. 2021), https://sensortower.com/blog/top-apps-worldwide-march-2021-by-downloads
  • Serrano, C.J. & Papakyriakopoulos, O. ve Hegelich, S.(2020). Dancing to the Partisan Beat A First Analysis of Political Communication on TikTok Sociology, Political Science, Computer Science 12th ACM Conference Son Web Science, DOI: 10.1145/3394231.3397916
  • Shao, G. (2009). Understanding the appeal of user-generated media: a uses and gratification perspective, Internet Research, vol. 19, no. 1, pp. 7–25, //doi.org/10.1 108/10662240910927795
  • Shiftdelete (2021). TikTok yine zirvede! İşte en çok indirilen mobil uygulamalar, (Erişim: 05.01.2022), https://shiftdelete.net/tiktok-yine-zirvede-iste-en-cok-indirilen-mobil-uygulamalar
  • Stassen, M. (2020). Coronavirus Quarantine Appears To Be Driving A Global TikTok Download Boom. Music Business Worldwide, 24 March. Available, (Erişim:20.03.2021), https://www.musicbusinessworldwide.com/coronavirus-quarantine-appears-to-be-driving-a-global-tiktok-download-boom/
  • Statista (2021). TikTok Global Monthly Active Users 2018-2021, (Erişim: 05.01.2022) https://www.statista.com/statistics/1116267/tiktok-worldwide-downloads-quarterly/
  • Toprak, A.,Yıldırım, A., Aygül E., Binark, M., Börekçi, S. & Çomu, T. (2014). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “görülüyorum öyleyse varım”. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • TikTokads (2020). https://ads.tiktok.com/homepage/?refer=tiktok_web (Erişim:01.02.2021).
  • Uslu, M. (2021). Türkiye’de Sosyal Medya Bağımlılığı ve Kullanımı Araştırması, Turkish Academic Research Review – Türk Akademik Araştırmalar Dergisi, 6- (2)
  • Quan-Haase, A. ve Young, A.L. (2011). Uses and Gratifications of Social Media: A Comparison of Facebook and Instant Messaging, Bulletin of Science Technology & Society 30(5):350-361, DOI: 10.1177/0270467610380009
  • Ünlü, G.D., Kuş, O.& Göksu, O. (2020). Videolarda Gerçek Hayattaki Gibi Değilim, Rol Yapmaktayım: TikTok Kullanıcılarının Benlik Performansları Üzerine Bir İnceleme, Intermedia International e-Journal, Spring -June ,7 (12)
  • Wearesocial (2021). Social Medıa Users Pass The 4.5 Billion Mark, (Erişim:21.10.2021), https://wearesocial.com/jp/blog/2021/10/social-media-users-pass-the-4-5-billion-mark/ adresinden erişilmiştir.
  • Whiting, A. & Williams, D. (2013). Why People Use Social Media: A Uses And Gratifications Approach Article in Qualitative Market Research, Vol.16, No.4, 362-368. (20.03.2021), https://www.researchgate.net/publication/237566776_Why_people_use_social_media_A_uses_and_gratifications_approach adresinden erişilmiştir.
  • Yaylagül, L. (2013). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yıldız, Ö. (2019). Herkes İçin Kültürel Üretim: Türkiye’de Tiktok Uygulaması Örneği, Conference: II. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, (Erişim, 06.01.2022), https://www.researchgate.net/publication/340389831_ adresinden erişilmiştir.
  • Yu, J.X. (2019). Research on TikTok APP Based on User-Centric Theory, Applied Science and Innovative Research, Vol. 3, No. 1, pp. 28-36, (Erişim:20.03.2020), https://www.researchgate.net/publication/330841258_Research_on_TikTok_APP_Based_on_User-Centric_Theory adresinden erişilmiştir.

Gençlerin TikTok Kullanım ve Doyumu Üzerine Nitel Bir Araştırma

Year 2022, Volume: 10 Issue: 1, 231 - 247, 30.04.2022
https://doi.org/10.18506/anemon.962352

Abstract

Sosyal medya platformları yeni uygulamalarla toplumun farklı kullanıcılarını kendine çekerek büyümesini sürdürüyor. Bu yeni platformlardan birisi de çoğunlukla genç kullanıcılar tarafından tercih edilen, müzik ve eğlenceye dayalı 15 ila 60 saniyelik kısa video paylaşım uygulaması olan TikTok’tur. Yeni sosyal medya platformları insanlar tarafından ilgi görürken bu kullanımların hangi ihtiyaçları karşıladığı merak edilmektedir. İzleyicinin çeşitli ihtiyaçlarını gidermek için medyayı kullandığını belirten Elihu Kazt ve arkadaşlarının yaklaşımı günümüzde kitle iletişim araçlarının niteliği değişse bile geçerliliğini korumaktadır. Bu çalışma için bir nitel araştırma yöntemi olan derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak üniversite öğrencilerinin TikTok kullanımının nedenleri ve elde edilen doyumlar anlaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın Etik Kurul Raporu; Muş Alparslan Üniversitesi, Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan 25.02.2021 tarih ve 4 Toplantı Sayısı ve 10 nolu kararıyla alınmıştır. Muş Alparslan Üniversitesinde öğrenim gören on üç Ön Lisans öğrencisine TikTok kullanma nedenleri, paylaşım içerikleri, takipçi sayısının etkisi ve kullanım sıklığı hakkında açık uçlu sorular yöneltilerek TikTok kullanımının hangi ihtiyaçları karşıladığı araştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda etkin olduğu görülen kullanım ve doyum kategorilerinin kullanım ve üretim kolaylığı, iletişim kurma ve gözetim, eğlenme, rahatlama, takdir edilme, kendini ifade etme, zaman geçirme olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Biddle, S., Victor, P. R. & Dias, T. (2020, Mart 16). Invisible Censorship, TikTok Told Moderators to Suppress Posts by “Ugly” People and the Poor to Attract New Users, (Erişim: 18.03.202), https://theintercept.com/2020/03/16/tiktok-app-moderators-users-discrimination/, adresinden erişilmiştir.
  • Şener, G. & Özkoçak, Y. (2013). Sosyal Ağlarda Görünür Olmak: Facebook Fotoğraflarında Bireyin Kendisini Sunum Stratejileri, Can Bilgili ve Gülüm Şener (Ed.), Sosyal Medya ve Ağ Toplumu- II: Kültür, Kimlik, Siyaset içinde, İstanbul: Reklam Yaratıcıları Derneği.
  • Bresnick, E. (2019). Intensified Play: Cinematic Study of TikTok Mobile App, (Erişim: 10.03.2020), https://www.researchgate.net/publication/335570557_Intensified_Play_Cinematic_study_of_TikTok_mobile_app adresinden erişilmiştir.
  • Erdoğan, İ. & Alemdar, K. (2010). Öteki Kuram, Ankara: Pozitif Yayıncılık.
  • İdil, N. (Mülakat yapılan) ve Cilara, Ç. (Mülakatı yapan), (2019). TikTok gerçekleri! TikTok eski çalışanı anlatıyor [Mülakat trankripsiyonu], (Erişim:12.05.2020), https://www.youtube.com/watch?v=TmOo7u8O-e0 adresinden erişilmiştir.
  • Jensen, K.B. & Rosengren, K. E. (2005). İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek ( Ş.Yiğit Yavuz, Çev.), Şahinde Yavuz (Der.), Medya ve İzleyici içinde, Ankara:Vadi Yayınları.
  • Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş, ( S. İrvan, Çev.), Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Kaplan, A. M. & Michael Haenlein (2009). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Kara, T. (2016). Gençler Neden Snapchat Kullanıyor? Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Üzerine Bir Araştırma, Intermedia International e-Journal, 3(5), 262-277.
  • Katz,E., Blumler J.G.& Gurevitch, M. (1974). Uses and Gratification Research, The Public Opinion Quarterly, Vol. 37, No.4 (Winter, 1973-1974), p. 509-523 by Oxford University Press, (Erişim:20.12.2019), http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.886.3710&rep=rep1&type=pdf adresinden erişilmiştir.
  • Kaye, D.B. V., Chen, X. & Zeng, Z. (2020). The co-evolution of two Chinese mobile short video apps: Parallel platformization of Douyin and TikTok, Mobile Media & Communication, 1–25, DOI: 10.1177/2050157920952120
  • Kennedy, M. (2020). If The Rise Of The TikTok Dance And E-Girl Aesthetic Has Taught Us Anything, It’s That Teenage Girls Rule The Internet Right Now’: TikTok Celebrity, Girls And The Coronavirus Crisis, European Journal of Cultural Studies 2020, Vol. 23(6) 1069–1076, (Erişim:20.03. 2021), https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1367549420945341 adresinden erişilmiştir.
  • Kümbetoğlu, B. (2012). Sosyolojide ve Antropolijide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Livingstone, S. (2016). Gençliğe İlişkin İçerik Oluşturmada Riskli Fırsatları Değerlendirmek- Ergenlerin Mahremiyet, Gizlilik Ve Kendilerini İfade Etmek İçin Sosyal Ağ Sitelerini Kullanmaları. Himmet Hülür ve Cem Yaşın (Ed.), Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi (85-106) içinde. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Maigret, E. (2011). Medya ve İletişim Sosyolojisi, ( H. Yücel, Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • McQual, D.,& Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri, ( K. Yumlu, Çev.), İstanbul: İmge Yayınları.
  • Mhalla ,M. & Jiang, Y. & Nasiri, A. (2020). Video-Sharing Apps Business Models: TikTok Case Study, International Journal of Innovation and Technology Management, DOI: 10.1142/S0219877020500509.
  • Niedzviecki, H. (2010). Dikizleme Günlüğü, (G. Gündüz,Çev.), İstanbul:Ayrıntı Yayınları
  • Omar, B.& Dequan, W. (2020). Watch, Share or Create: The Influence of Personality Traits and User Motivation on TikTok Mobile Video Usage, March 2020, International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM) 14(04):121, Vol. 14, No. 4, 2020, DOI: 10.3991/ijim.v14i04.12429
  • Özer, Ö. (2017). Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ. İ. B. F. Öğrencilerinin Twitter Kullanımı Üzerine Bir Analiz. Intermedia International e-Journal, Spring-June, 4 (6) 40-58.
  • Özdoğan, Z. (2018). Türkiyenin Yeni Bağımlılığı:TikTok, (Erişim:20.02.2020), https://vesaire.org/turkiyenin-yeni-bagimliligi-tiktok/ adresinden erişilmiştir.
  • Papacharissi, Z. & Rubin, A.M. (2000). Predictors of Internet Use, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44:2, pp.175-196, (Erişim:20.02.2020) https://www.researchgate.net/publication/243772029_Predictors_of_Internet_Use adresinden erişilmiştir.
  • SensorTower (2021). Top Apps Worldwide for March 2021 by Downloads, (Erişim:20.03. 2021), https://sensortower.com/blog/top-apps-worldwide-march-2021-by-downloads
  • Serrano, C.J. & Papakyriakopoulos, O. ve Hegelich, S.(2020). Dancing to the Partisan Beat A First Analysis of Political Communication on TikTok Sociology, Political Science, Computer Science 12th ACM Conference Son Web Science, DOI: 10.1145/3394231.3397916
  • Shao, G. (2009). Understanding the appeal of user-generated media: a uses and gratification perspective, Internet Research, vol. 19, no. 1, pp. 7–25, //doi.org/10.1 108/10662240910927795
  • Shiftdelete (2021). TikTok yine zirvede! İşte en çok indirilen mobil uygulamalar, (Erişim: 05.01.2022), https://shiftdelete.net/tiktok-yine-zirvede-iste-en-cok-indirilen-mobil-uygulamalar
  • Stassen, M. (2020). Coronavirus Quarantine Appears To Be Driving A Global TikTok Download Boom. Music Business Worldwide, 24 March. Available, (Erişim:20.03.2021), https://www.musicbusinessworldwide.com/coronavirus-quarantine-appears-to-be-driving-a-global-tiktok-download-boom/
  • Statista (2021). TikTok Global Monthly Active Users 2018-2021, (Erişim: 05.01.2022) https://www.statista.com/statistics/1116267/tiktok-worldwide-downloads-quarterly/
  • Toprak, A.,Yıldırım, A., Aygül E., Binark, M., Börekçi, S. & Çomu, T. (2014). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “görülüyorum öyleyse varım”. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • TikTokads (2020). https://ads.tiktok.com/homepage/?refer=tiktok_web (Erişim:01.02.2021).
  • Uslu, M. (2021). Türkiye’de Sosyal Medya Bağımlılığı ve Kullanımı Araştırması, Turkish Academic Research Review – Türk Akademik Araştırmalar Dergisi, 6- (2)
  • Quan-Haase, A. ve Young, A.L. (2011). Uses and Gratifications of Social Media: A Comparison of Facebook and Instant Messaging, Bulletin of Science Technology & Society 30(5):350-361, DOI: 10.1177/0270467610380009
  • Ünlü, G.D., Kuş, O.& Göksu, O. (2020). Videolarda Gerçek Hayattaki Gibi Değilim, Rol Yapmaktayım: TikTok Kullanıcılarının Benlik Performansları Üzerine Bir İnceleme, Intermedia International e-Journal, Spring -June ,7 (12)
  • Wearesocial (2021). Social Medıa Users Pass The 4.5 Billion Mark, (Erişim:21.10.2021), https://wearesocial.com/jp/blog/2021/10/social-media-users-pass-the-4-5-billion-mark/ adresinden erişilmiştir.
  • Whiting, A. & Williams, D. (2013). Why People Use Social Media: A Uses And Gratifications Approach Article in Qualitative Market Research, Vol.16, No.4, 362-368. (20.03.2021), https://www.researchgate.net/publication/237566776_Why_people_use_social_media_A_uses_and_gratifications_approach adresinden erişilmiştir.
  • Yaylagül, L. (2013). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yıldız, Ö. (2019). Herkes İçin Kültürel Üretim: Türkiye’de Tiktok Uygulaması Örneği, Conference: II. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, (Erişim, 06.01.2022), https://www.researchgate.net/publication/340389831_ adresinden erişilmiştir.
  • Yu, J.X. (2019). Research on TikTok APP Based on User-Centric Theory, Applied Science and Innovative Research, Vol. 3, No. 1, pp. 28-36, (Erişim:20.03.2020), https://www.researchgate.net/publication/330841258_Research_on_TikTok_APP_Based_on_User-Centric_Theory adresinden erişilmiştir.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Zeynep Zelal Kızılkaya 0000-0003-1073-1264

Publication Date April 30, 2022
Acceptance Date January 25, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Kızılkaya, Z. Z. (2022). Gençlerin TikTok Kullanım ve Doyumu Üzerine Nitel Bir Araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 231-247. https://doi.org/10.18506/anemon.962352

Cited By

TİKTOK’UN SOSYAL GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1352576

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.