Social entrepreneurship is the process of creating social impact using innovative ways to solve social problems. The effect created can ultimately create social value that enables lasting and fundamental changes. There is currently no holistic research in the form of bibliometric analysis on social enterprise/entrepreneur/entrepreneurship in the Turkish literature and the primary aim of this study is to create a bibliometric profile of postgraduate theses in this field. Within the scope of the study, theses prepared in the National Thesis Center on social entrepreneurship were scanned and a total of 80 postgraduate theses produced between 2008-2022 were accessed. The theses were examined according to the parameters “publication year”, “thesis type”, “university”, “institute”, “department”, “keywords”, “publication language”, “research subject”, “research type”, “study group/sample”, “data collection tool”. The findings show that most of the theses were prepared in 2019 and that most are at master's level at Marmara University, Institute of Social Sciences, Department of Business Administration and are in Turkish. The most studied topics are the relationship between leadership/personality traits and social entrepreneurship and social impact/value/development/change. The most frequently used keyword is “social entrepreneurship”, and the most used sample is social entrepreneurs. The qualitative research type was mostly used in the theses. The most frequently used data collection tool is the questionnaire. It is expected that this study will contribute to the related literature and researchers who will work on this subject. In future studies, it is recommended to compare studies on social entrepreneurship by examining different databases such as books, journals, articles, and papers.
Social enterprise social entrepreneur social entrepreneurship bibliometric analysis postgraduate theses
Sosyal girişimcilik, sosyal sorunların çözümünde inovatif yollar kullanarak sosyal etki yaratma sürecidir. Yaratılan etki nihayetinde kalıcı ve köklü değişimleri sağlayan sosyal değer oluşturabilir. Bu çalışmanın temel amacı, ulusal alanyazında sosyal girişim, sosyal girişimci ve sosyal girişimcilik konularında bibliyometrik analiz biçiminde yapılan bütüncül bir çalışmayla karşılaşılmadığı gerekçesiyle, sosyal girişim/ci/lik konusunda yayımlanmış lisansüstü tezlerin bibliyometrik profilinin çıkarılmasıdır. Çalışma kapsamında Ulusal Tez Merkezi’nde sosyal girişim/ci/lik konusunda hazırlanmış tezler taranmış, 2008-2022 yılları arasında toplam 80 adet lisansüstü teze ulaşılmıştır. Tezler, “yayın yılı”, “tez türü”, “üniversite”, “enstitü”, “anabilim dalı”, “anahtar kelimeler”, “yayın dili”, “araştırma konusu”, “araştırma türü”, “çalışma grubu/örneklem”, “veri toplama aracı” parametrelerine göre incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre en fazla tez 2019 yılında hazırlanmıştır. Bu alanda çoğunlukla yüksek lisans düzeyinde, Marmara Üniversitesi’nde, Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde, İşletme Ana Bilim Dalı’nda ve Türkçe olarak çalışılmıştır. En çok çalışılan konular liderlik/kişilik özelliklerinin sosyal girişimcilikle ilişkisi ve sosyal etki/değer/gelişim/değişim konularıdır. En sık kullanılan anahtar kelime “sosyal girişimcilik”, en çok kullanılan örneklem ise sosyal girişimcilerdir. Tezlerde çoğunlukla nitel araştırma türü kullanılmıştır. En sık kullanılan veri toplama aracı ise ankettir. Bu çalışmanın konuyla ilgili alanyazına ve bu konuda çalışacak olan araştırmacılara katkı sağlaması beklenmektedir. Gelecek çalışmalarda sosyal girişim/ci/lik konusunda kitap, dergi, makale, bildiri gibi farklı veri tabanlarındaki çalışmaların da incelenerek karşılaştırma yapılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2022 |
Acceptance Date | July 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.