Conspicuous consumption is a concept as old as human history. Today, people exist with what they consume, and ostentation is at the heart of consumption behaviors with the desire to be liked and approved. Especially the increase in social media platforms has paved the way for people to engage in ostentatious behavior on these platforms. Recent publications have revealed the relationship between social media and conspicuous consumption. The aim of this study is to evaluate the publications on social media and conspicuous consumption with the bibliometric analysis method. For this purpose, the words "conspicuous", "conspicuous consumption" and "social media" were typed in the Web of Science database and the publications on these topics were accessed. The 194 publications made between December 2023, when this publication was made, and 2008, when the research on the subject was published for the first time, were taken into consideration and the research questions related to these publications were determined. Within the scope of the research questions, the data of the studies considered were analyzed with the VOSviewer analysis program. As a result of the analysis, it was determined that the most publications on conspicuous consumption and social media were made in 2021 (43%), that these publications were mostly in the field of business economics, and that they were mostly made in the United States. In addition, it was revealed that the most used keywords in these publications were conspicuous consumption and social media. The results obtained will provide important theoretical and practical contributions to the researchers on the subject.
Gösterişçi tüketim insanlık tarihi kadar eski bir kavramdır. Günümüzde insanlar tükettikleriyle var olmakta ve rtık yapılan tüketim davranışlarının temelinde beğenilme ve onay alma arzusuyla, gösteriş yer almaktadır. Özellikle sosyal medya platformların artması, insanların bu platformlarda gösteriş davranışında bulunmalarına zemin hazırlamıştır. Son zamanlarda yapılan yayınlarda ise sosyal medya ve gösterişçi tüketim arasındaki ilişkiler ortaya konulmuştur. Bu yayının amacı da sosyal medya ve gösterişçi tüketim konularında yapılmış olan yayınların bibliyometrik analizi yöntemi ile değerlendirilmesidir. Bu amaçla Web of Science veri tabanında “conspicuous”, “conspicuous consumption” ve “social media” kelimeleri yazılarak, bu konularda yapılmış olan yayınlara ulaşılmıştır. Bu yayınnın yapıldığı 2023 Aralık ayı ile, konuyla ilgili araştırmanın ilk kez yayınlandığı 2008 yılları arasında yapılmış olan 194 yayın dikkate alınmış ve bu yayınlarla ilgili araştırma soruları belirlenmiştir. Araştırma soruları kapsamında, dikkate alınan araştırmalara ait veriler VOSviewer analiz programı ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda sosyal medya ve gösterişçi tüketim konusunda en fazla yayının 2021 yılında (%43) yapıldığı, bu yayınların en fazla işletme ekonomisi alanında olduğu ve en fazla Amerika Birleşik Devletleri’nde yapıldığı belirlenmiştir. Ayrıca bu yayınlarda en fazla kullanılan anahtar kelimelerin sosyal medya ve gösterişçi tüketim olduğu ortaya konulmuştur. Ulaşılan sonuçlar konuyla ilgili araştırmacılara teorik ve uygulama alanında önemli katkılar sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Demography (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | January 9, 2024 |
Acceptance Date | April 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.